Finans Nyhet

Pressat SAS överväger domstolsprocesser

Taggar i artikeln

SAS
SASSAS
Publicerad
Uppdaterad

SAS har under kvartalet upplevt det högsta antalet passagerare sedan pandemin startade. Samtidigt fortsätter arbetet med nödvändiga transformationsplanen, SAS Forward.

Realtid.se

Som ett led i att implementera delar av SAS Forward och underlätta arbetet att lösa SAS finansiella svårigheter, är det möjligt att SAS kommer att använda en eller flera domstolsprocesser, skriver bolaget i morgonens pressmeddelande.

När resultatet för första kvartalet släpptes den 22 februari, presenterade SAS en ny och omfattande transformationsplan av verksamheten, SAS Forward. Den ska säkra långsiktig konkurrenskraft och förbättrad finansiell styrka. Utöver de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och ökade effektiviteten, strävar SAS efter att omvandla cirka 20 miljarder kronor i form av skuld och hybridobligationer till aktiekapital och avser också att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital.

Planens framgång är beroende av SAS förmåga att attrahera potentiellt nytt kapital från kapitalmarknaderna och andra källor, samt även av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för årliga kostnadsbesparingar om 7,5 miljarder kronor till räkenskapsåret 2026.

Annons

Resultatet före skatt slutade på minus 1,6 miljarder kronor för kvartalet och bolagets likvida medel uppgick vid kvartalets slut till 8,5 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Kreditramen om 3 miljarder kronor som fastställdes med huvudägarna under 2021 har nyttjats.

Svårigheter med återuppbyggnaden av verksamheten efter covid-19 har lett till att SAS har minskat sommarprogrammet med 4 000 av totalt 75 000 flygningar

Annons

Antalet passagerare som flög med SAS ökade med 28 procent jämfört med föregående kvartal och kabinfaktorn nådde cirka 67 procent, en ökning med 11 procentenheter jämfört med föregående kvartal. Kapaciteten ökade med 3 procent jämfört med första kvartalet. Resultatet före skatt slutade på minus 1,6 miljarder kronor, vilket är en förbättring med 1,0 miljarder kronor jämfört med det senaste kvartalet, eller en förbättring med 0,7 miljarder kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Biljettförsäljningen fortsätter att öka inför sommarsäsongen och SAS planerar för motsvarande 80 procent kapacitet jämfört med sommaren 2019.

De totala rörelsekostnaderna under kvartalet slutade på 7,8 miljarder kronor och de totala rörelseintäkterna landade på 7,0 miljarder kronor för kvartalet. De totala intäkterna ökade med 27 procent jämfört med första kvartalet, en förbättring med cirka 5,1 miljarder kronor jämfört med förra året, men fortfarande 31 procent lägre än andra kvartalet 2019, som var opåverkat av covid-19.

Likvida medel i slutet av kvartalet uppgick till 8,5 miljarder kronor. I slutet av första kvartalet 2022 uppgick kassan till 3,4 miljarder kronor. Operativa kassaflödet under kvartalet uppgick till 2,5 miljarder kronor, jämfört med minus 1,4 miljarder kronor motsvarande period föregående år.

Annons

Under pandemin ådrog sig SAS också avsevärda skulder som ökade den redan högt belånade balansräkningen före covid-19. Dessutom har den senaste makroekonomiska utvecklingen (inklusive bränslepriser och valutaeffekter) och geopolitiska händelser negativ påverkan på SAS verksamhet och ökade kostnader. Mot bakgrund av dessa faktorer har SAS styrelse beslutat att en betydande omstrukturering är nödvändig, genom att implementera SAS Forward, för att SAS ska kunna bli lönsamt.

SAS avser att konvertera cirka 20 miljarder kronor av befintliga skulder och hybridobligationer till aktiekapital, varav en majoritet rör balansräkningen (statliga hybridobligationer, hybridobligationer, leasingskulder, förlagslån och kreditfaciliteter från stater och banker) samt underhållskontrakt och andra kontraktsförpliktelser som utförs.

Utöver konverteringen av skuld avser SAS att anskaffa nytt eget kapital om minst 9,5 miljarder kronor. Den avsedda anskaffningen av eget kapital om minst 9,5 miljarder kronor förväntas ge tillräcklig likviditet för att finansiera verksamheten under genomförandet av SAS Forward och samtidigt kunna möta den ökade efterfrågan på resor efter covid-19. En betydande del av det nya egna kapitalet kommer sannolikt att sökas från nya investerare, enligt SAS bedömning.

SAS:s styrelse har tidigare fått en juridisk bedömning som säger att de statliga ägarna inte kan bidra med nytt kapital om inte privata investerare tillhandahåller det mesta av pengarna, vilket Realtid tidigare har uppmärksammat.

Den förväntade konverteringen av skuld till aktiekapital och det nya eget kapitalet, som är en del av SAS Forward, kommer att innebära en betydande utspädning för befintliga aktieägare, enligt bolagets kommunikation.

SAS fortsätter förhandlingarna med alla sina arbetstagarorganisationer för att uppnå samförstånd avseende de anställdas del i omstruktureringen. De efterfrågade medgivandena från arbetstagarorganisationerna är en viktig del av att SAS ska uppnå en konkurrenskraftig och hållbar affärsmodell, men de utgör sammantaget mindre än 20 procent av de målsatta årliga kostnadsbesparingarna.

SAS skriver att det inte finns några garantier för att SAS Forward kommer att framgångsrikt slutföras. Om den förväntade ansvarsfördelningen, konverteringen av skuld och ny kapitalanskaffning inte slutförs som planerat, kommer SAS inte att kunna bära den befintliga kapitalstrukturen och nuvarande likviditetsnivåer och det kan inte uteslutas att SAS kan bli oförmögen att möta dess förpliktelser när de förfaller på längre sikt.

Annons