Finans Nyhet

EU pressar SAS – ”statligt stöd kan vara olagligt”

Taggar i artikeln

SAS
SASSAS
Publicerad
Uppdaterad

SAS:s styrelse har fått en juridisk bedömning som säger att de statliga ägarna inte kan bidra med nytt kapital om inte privata investerare tillhandahåller det mesta av pengarna.

Realtid.se

Inom två veckor ska företaget presentera räkenskaper. Dessutom pågår intensiva förhandlingar med fordringsägarna och fackföreningarna.

Utifrån källor nära arbetet har Dagens Näringsliv fått en god inblick i det dramatiska räddningsarbete som pågår. Flera av de uppgifter DN har har också delats till SAS, men bolaget har vägrat att kommentera innehållet.

Sedan bolaget gjorde ett miljardunderskott i februari och aviserade börsen om en ny finansiell omstrukturering av bolaget har processen skjutits upp och framstegen har gått långsammare än vad styrelsen och ledningen hade tänkt sig.

Annons

I möten med borgenärerna och pilotföreningarna inom bolaget ska SAS-ledningen upprepade gånger ha mötts av axelryckningar, och motargument om att de statliga huvudägarna Danmark och Sverige i alla fall kommer att rädda bolaget från konkurs.

Enligt Dagens Näringslivs källor säger den specifika rättsliga bedömningen tydligt att EU:s konkurrensmyndigheter kommer att sätta ner foten för ett nytt statligt räddningspaket för SAS om inte skuld- och kostnadsnivån först sänks så mycket som möjligt.  Privata ägare måste stå för det mesta av pengarna, slår advokaterna fast.

Den tidigare räddningen av SAS hösten 2020 godkändes av EU-kommissionen och motiverades av tillfälliga coronaregler.

Annons

Innehållet i den juridiska bedömningen delas också med flera av de största borgenärerna, främst de leasingbolag som SAS leasar många flygplan av. Det här handlar om att tydligt visa att staterna inte kommer att agera ”garant” för mer pengar om borgenärerna säger nej till skuldnedskärningar.

I dag, efter pandemin, är advokaternas bedömning återigen att statligt stöd kan vara olagligt.

Förbunden under SAS Pilot Groups paraply måste acceptera stora och varaktiga effektiviseringar för att sänka kostnadsnivån.

Annons

Nu pågår en kamp mot klockan för att göra stora framsteg i skuldförhandlingarna innan nästa redovisning presenteras den 31 maj.

Internt har SAS-chefen varnat för att en eventuell pilotstrejk kan innebära en risk att företaget står parkerat på marken för gott.

SAS vd är också stenhård med att det är nödvändigt att bygga upp verksamheten genom två nya dotterbolag – SAS Link och SAS Connect – med en lägre kostnadsnivå än i moderbolaget.

Annons