Siffrorna talar sitt tydliga språk: USA får färre besökare just nu än tidigare. Experter pekar på att landets varumärke kan ha fått sig en törn.
USA:s varumärke får turister att ställa in resan


Mest läst i kategorin
USA hade stora förhoppningar om ett stort turistår 2025. Efter nedgången under pandemin räknade både flygbolag och hotellkedjor med en rejäl uppgång.
Istället har det blivit precis tvärtom. Reseaktiviteten inför sommaren 2025 tycks minska, och prognoser pekar mot en trögare säsong än tidigare förutspått.
Missa inte: Turisterna ratar USA – bokningarna kraftigt ned i Europa. Realtid
USA:s internationella anseende under Donald Trump kan vara ett skäl till minskningen, rapporterar New York Times.
Färre besökare från Kanada
Ett särskilt tydligt exempel som visar fallet är antalet kanadensiska besökare, där resandet från grannlandet minskat kraftigt tre månader i rad.
Totalt har antalet bilresor över gränsen minskat med över 35 procent jämfört med samma period förra året. Flygresor har sjunkit med nästan 20 procent.

Många kanadensare väljer att bojkotta USA som en reaktion på handelskonflikter och politiska uttalanden. Men trenden är inte unik för Kanada.
Missa inte: Europas turistbransch vädrar morgonluft när USA backar. Realtid
Senaste nytt
Fortfarande långt färre
Även resenärer från andra traditionellt starka marknader som Frankrike har minskat. Enligt amerikanska handelsdepartementet var det totala antalet internationella besökare i april något högre än i mars, men fortfarande långt under tidigare nivåer.
Samtidigt har flera stora hotellkedjor och bokningsplattformar som Marriott, Hilton, Expedia och Airbnb justerat ned sina prognoser för resten av året.

”America First” – gäller inte turister
Det blir tummen ner för Amerika.
Turismexperter menar att den minskade reseviljan är kopplad till det politiska klimatet i USA.
Den nuvarande administrationens ”America First”-agenda har lett till handelskonflikter, skärpta gränskontroller och en retorik som skapar osäkerhet bland utländska besökare.
Oroar sig för ekonomin
Detta påverkar inte bara viljan att resa till USA, utan även hur landet uppfattas som resmål. Det är tydligt i Realtids enkät som visar att fler än sex av tio svenskar inte längre anser att USA är att lita på.
”Impopulära politiska beslut, oavsett om de rör Ukraina eller handel, påverkar och landets varumärke har fått ta stryk”, säger Adam Sacks på analysföretaget Tourism Economics till New York Times.
Missa inte: Rädda amerikaner stannar hemma: ”Väckarklocka för regeringen”. Dagens PS
På hemmaplan är bilden något ljusare. Inhemsk turism har ökat marginellt, då många amerikaner avstår från dyra utlandsresor på grund av lågkonjunkturfara och oro för ekonomin.
Resebeteendet förändras, där fler väljer billigare alternativ och kortare resor inom landet.
Försöker få fler turister
För att vända trenden lanserar turistorganisationer som Visit California och New York City Tourism nya kampanjer, bland annat riktade mot Kanada.
Dessutom planerar Brand USA, en statligt finansierad marknadsföringsorganisation, att lansera en global kampanj under sommaren för att främja bilden av USA inför stora evenemang som VM 2026 och OS 2028.
Men det finns också andra problem på resehimlen. För flygbolagen väntar en ”helvetisk sommar” på grund av flera olika faktorer, skriver CNN.
Flera flygolyckor i USA under den senaste tiden tycks ha fått färre amerikaner att välja flyget. Ändå kan det uppstå stora förseningar i sommar då det har det införts nya säkerhetsregler på flygplatserna.

Kronans oväntade lyft sänker priser – oroar turistbranschen
Samtidigt går bedömningarna isär om utvecklingen kommer att fortsätta.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.