Realtid

"Perfekt storm" hotar slå ut marknaden för diamanter

Priser
Sedan toppnoteringen i mars 2022 har värdet på naturliga diamanter fallit med nästan 60 procent. (Foto: Mary Altaffer/AP/TT/Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Med fallande priser, tullar från USA och konkurrens från laboratorieframställda stenar står diamantindustrin inför sin största kris på årtionden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En redan hårt ansatt diamantindustri är på väg in i sin djupaste kris på decennier.

En kombination av kraftigt fallande priser, ökad konkurrens från laboratorieframställda diamanter och USA:s nya importtullar har skapat en perfekt storm – med dramatiska konsekvenser för både globala jättar och svenska intressen som Lucara Diamond.

Missa inte: Diamantbranschen faller fritt – ingen vill köpa De Beers. Realtid

USA:s president Donald Trumps nya handelspolitiska linje innebär att alla diamanter som importeras till USA nu beläggs med en grundtull på 10 procent.

Flera länder riskerar dessutom ännu högre tullar, däribland Indien, som står för över 90 procent av världens slipning av rådiamanter.

Sällsynt rosa diamant på auktion: ”Intresse från hela världen”

Det är inte var dag rosa diamanter hamnar på auktion.

Väljer bort diamanter

”Du kan säga att branschen stannat helt”, säger Karen Rentmeesters, vd för Antwerp World Diamond Centre, till CNBC.

ANNONS

Hon beskriver läget som jämförbart med nedstängningarna under pandemin.

Samtidigt har marknaden förändrats i grunden. Labbdiamanter – kemiskt identiska med naturliga stenar men till en bråkdel av priset – har tagit marknadsandelar i rekordfart.

Konstgjorda diamanter
Diamanter framställda i labb har pressat priserna på den äkta varan. (Foto: Ajit Solanki/AP/TT)

I USA har nu fler än hälften av alla nyförlovade par valt labbdiamanter, enligt en stor undersökning av The Knot.

Pandora, världens största smyckestillverkare, har helt slutat sälja naturliga diamanter till förmån för syntetiska alternativ.

Läs även: Diamanter och guld – heta klocktrenden som säljer. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Allvarliga följder

Konsekvenserna syns tydligt i prisutvecklingen: sedan toppnoteringen i mars 2022 har värdet på naturliga diamanter fallit med nästan 60 procent.

ANNONS

”Frågan är hur mycket lägre priserna kan gå innan konsumenterna börjar se skillnad mellan produkterna”, säger diamantanalytikern Paul Zimnisky.

Skandalomsusat diamanthalsband sålt för miljoner

Skandalomsusat diamanthalsband såldes nyligen för motsvarande 53 miljoner svenska kronor på en auktion i Geneve.

För svenskägda Lucara Diamond, kontrollerat av Lundinfamiljen, har branschens tillbakagång fått allvarliga följder. Intäkterna har minskat kraftigt och helårsprognosen har skrivits ned med omkring 60 miljoner dollar.

Bolaget varnar nu för likviditetsbrist och utesluter inte behovet av ny finansiering.

Kassan uppgick vid senaste kvartalets slut till knappt 19 miljoner dollar – en farligt låg nivå för ett bolag som inte förväntas nå full produktion i sin nya underjordsgruva förrän 2028.

”Betydande utmaningar”

”2026 och 2027 kommer att innebära betydande utmaningar”, konstaterar Lucaras vd William Lamb i bolagets kvartalsrapport.

Han framhåller att konkurrensen från konstgjorda diamanter, tillsammans med strukturella förändringar i produktionen, gör framtiden mycket osäker.

ANNONS

Trots det ökande trycket väljer vissa aktörer, som De Beers, att satsa fullt ut på naturliga diamanter. Företaget har lagt ned sitt labbdiamanthus Lightbox och vill därmed förstärka sin profil som försvarare av äkta stenar.

Men det kan bli en dyr strategi i en marknad där konsumenter i allt högre grad prioriterar pris framför tradition.

Läs även: Lundin Gold tar över tronen som börsens största gruvbolag. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS