Finans Krönika

Sko dig i Palma 

Taggar i artikeln

John Bark Krönika
På Carrer Colom 8 i Palma de Mallorca ligger den lilla butiken Monge. En ”well kept secret” som ett modemagasin skrev. Men när kunderna från när och fjärran hittat hit återvänder de för fler skor. Butiken behåller också dina fotmått så du kan e-handla på distans. Foto: John Bark
Publicerad

It’s FORTY EIGHT säger expediten när jag försöker bända in foten i den pråmliknande glansiga grå skon. ”Too small anyway”, svarar jag. ”And wrong color …”. Kvinnan skakar på huvudet, redan irriterad över att en så stor sko inte passar den här svenska foten. ”And too ugly”, men det säger jag inte.

Realtid.se

Jag ger upp, tänker jag när jag lämnar den fullknökade butiken som har allt utom skor för just mig. Inte nog med att det gått inflation i skostorlekar – jag brukade ha 45 när måttsystemet var mer sansat, max 46 – Palma är uppenbarligen inte min skostad.

Strax därefter passerar jag skoaffären Monge på Carrer Colom. Jag kliver in i den svala lilla butiken. Det luktar läder och skovård. Vid en hylla står en man och arrangerar vackra mockaskor i klara färger. När han vänder sig om möter han inte min blick utan tittar ner på mina utgångna Nike bygelsandaler i svart plast. Det må vara en betingad reflex hos en skoförsäljare men jag skäms ändå lite. 

”What can I do for you?” Frågar mannen som visar sig vara en av butikens två ägare och grundare av det egna skomärket Monge.

Annons

”I think you’ve already analysed the problem”, säger jag och pekar på mina fötter.

I ärlighetens namn ska sägas att skor i min storlek är begränsade även i Monges färdiga sortiment, men jag hittar snart ett par espadrillos med typiskt mallorcinskt mönster. Men framför allt; jag bestämmer mig på stående fot, om uttrycket tillåts, för att beställa ett par handgjorda läderskor för svenskt hemmabruk. 

Efter ett långt samtal med Pedro Monge om kvalitetskor, skovård och fotbeklädnader i största allmänhet nämner han att han ska besöka skofabriken i staden Inca dagen därpå. Jag är välkommen att följa med.

Annons

Pedro Monge startade Monge 2012. Spanien som är och ha varit känt för skoproduktion och kvalitetsläder hade tappat marknadsandelar. Delvis har det att göra med lågkonjukturer och tungt skattetryck men också med beklagliga felsatsningar, enligt Pedro. Det fanns en marknad här, det var därför jag drog igång Monge, för att tillverka en typ av sko jag själv inte kunde hittat i butikerna.

– Spanjorerna skulle ha gjort som italienarna, satsat på kvalitet och design, upmarket, säger han. Nu blev man istället producent av lågkvalitetsprodukter, lite som Kina. För mig var det naturligt att satsa på vackra och handgjorda skor av hög kvalitet. Mallorca har också en lång tradition av skoproduktion.

Pedro Monge, ursprungligen från Soria i norra Spanien, är inte som man skulle kunna tro född och uppvuxen i skomakarfamilj. I botten är han modejournalist och jobbade i flera år som moderedaktör år för magasin som Vanidad, Marie Claire och V i bland annat Barcelona. När han så småningom bytte bana hamnade han på skomärket Campers marknadsavdelning på Mallorca. Efter några år flyttade han närmare produktionen.

Annons

– Det var högt i tak på Camper, man gav formgivarna stor frihet och jag lärde mig mycket. Jag har fortfarande många vänner på Camper. När vi öppnade butiken här kom marknadschefen och gratulerade, säger Pedro.

I bilen på väg till Inca nästa dag berättar han om designprocessen och vad som skiljer Monge-skor från andra märken.

– Jag vill göra kvalitetsskor som är lite annorlunda. Konkurrenter som till exempel Carmina satsar ju på klassiskt traditionella skor. Och det gör de bra. Men Monge ska vara något annat. Vi blandar både material och färger i oväntade kombinationer. Ibland lite halsbrytande men alltid elegant och med stil. Du ska känna igen en Monge-sko när du ser den. Och vi kompromissar aldrig med kvaliteten.

Pedro säger att han älskar själva formgivningen. Ofta går han upp tidigt på morgonen och skissar på nya designidéer och skomodeller, för hand eller på datorn i olika 3D-program. Administrationen sköter hans kollega och delägare Raul Mora om.

– Inspiration kommer från alla möjliga håll, säger Pedro, oftast från helt andra influenser än skor. Men visst tittar jag på vad folk har på fötterna. Och läser modemagasin, det är ju min bakgrund. Det svåra är inte att blanda material, färgerna är det som är mer avgörande.

– I början lät vi folk designa sina egna skor i större utsträckning och kombinera färger och material själva. Men när en idé omsätts i en faktisk skodesign är det många som ändå inte är helt nöjda med sina val. Så vi slutade med det.

På fabriken Calzados Jordi i Inca råder full aktivitet. Pedro lotsar mig genom de tre våningarna, pratar med ansvariga och tittar på prover. Fabriken tillverkar inte bara kvalitetsskor åt Monge, man har även ytterligare några skomärken som kunder.

Det slamrar från maskiner och luktar lim och läder. Vid olika arbetsstationer arbetar folk koncentrerat. Överallt hänger, ligger och vilar skor i olika stadier. 

– Efter ett kort besök på det lite lugnare huvudkontoret, där vi hälsar på delägaren Aurora och Pedro växlar några ord med hennes bror Jordi, hoppar vi i den stekheta bilen och styr mot Palma. Det är dags för mig att få mina fötter uppmätta.

Om en månad kommer ett par handsydda, måttbeställda höstskor på posten.

Man ska alltid ha något att se fram emot.

>> Missa inte bildspelet från Monge och skofabriken Calzados Jordi 

John Bark är prisbelönt tidningsformgivare, Creative Director för Realtid Medias nya content-, design- och kommunikationsbyrå RQ Partner och återkommande krönikör på Realtid.se.

Annons