Bank

"Klarna saknar den djuplodande tekniska kompetensen"

Betaltjänstebolaget Klarna saknar den riktigt tunga tekniska expertisen enligt förre produktchefen Tuva Palm.

Uppdaterad 2020-05-07
Publicerad 2020-05-06

I Realtids karriärintervju med Klarnas förra produktchef berättar hon om kulturkrocken när hon 2014 gick från de riktigt avancerade tekniska lösningarna på den amerikanska IT-jätten Oracle, där hon hade arbetat med tunga databasmaskiner för världens storbanker och med utveckligen av Javaplattformen.

– Klarna skilde sig åt på flera sätt mot min tidigare arbetsplats. Det finns många duktiga utvecklare på Klarna, men företaget är inte ingenjörslett. Många har gått Handels eller har kanske ingen utbildning alls. Där finns inte den djuplodande tekniska kompetensen, säger Tuva Palm.

Även om hon till viss del saknade de riktigt tunga tekniska utmaningarna fanns det mycket att ta tag i ändå. Först var tanken att utveckla en egen betalplattform, men det slutade med att man köpte in en befintlig istället. Ett projekt som satte kreativiteten på prov var funktionen att betala med bara ett klick.

Efter två år gick hon över som teknik- och produktchef på Nordnet. Det var rätt stökigt, med en tung, svårråddad och illa underhållen plattform som behövde bytas ut helt och hållet.

– Min åsikt är att när man är i ett läge då man behöver bygga om då ska man göra det del för del. För varje ny del behöver man leverera något nytt av värde. Annars ligger man på samma funktionsnivå som innan. Det kan ta två år att bygga om en plattform, om man är snabb. Om man då inte tillför något nytt halkar man efter.

Läs hela karriärintervjun med Tuva Palm här.

Platsannonser