Joseph Edwin, Nordea.
Joseph Edwin.
Bank

Joseph Edwin lämnar Nordea och bankens stora IT-projekt

Joseph Edwin som varit ansvarig för det viktiga bytet av kärnbankplattformen på Nordea lämnar sin roll.

Uppdaterad 2020-12-22
Publicerad 2020-12-21

– Joseph Edwin kommer, efter sex år i nuvarande befattning i Nordea, att lämna banken i slutet av första kvartalet 2021”, säger Afroditi Kellberg, chef för extern kommunikation i Sverige, till Dagens Industri.

Bara en mindre del av kundkontona ska vara på den nya plattformen, som är tänkt förenkla lanseringen av nya produkter och hjälpa banken uppnå bästa kostnadseffektiviteten.

Huvuddelen i projektet är vad som kallas Nordeas kärnbanksystem eller Core Banking System. Ambitionen är att ersätta en mängd system från de olika nordiska länderna – Norge, Sverige, Danmark och Finland – med en enda gemensam plattform. 

– Arbetet med kärnbankplattformen är det viktigaste initiativet i Nordeas omställning till en mer skalbar, motståndskraftig, effektiv och digitalt relationsbyggande bank. Genom kärnbankplattformen kommer Nordea att få en bättre skalbarhet vad gäller digitala möjligheter, bygga en effektivare verksamhetsmodell och uppnå vår kundvision, sa Joseph Edwin till Realtid sommaren 2019.

Projektet kallades ursprungligen för "Nordea’s Simplification Programme". Det startade andra halvåret 2014. Jukka Salonen på Nordea i Finland utsågs i augusti 2014 till chef för för förenklingsprogrammet. Det var han fram till augusti 2018, nu är han chef för Nordeas produktportfölj och ingår i ledningsgruppen för Group Simplification.

 

Hur går det då? Enligt en källa med viss insyn "inte särskilt bra". Klart är i alla fall att projektet dels tycks ha bytt namn och dessutom blivit försenat, åtminstone med ett år om man jämför med leverantörens uppgifter i början av projektet. Det ser också ut att ha blivit några miljarder dyrare: Av en presentation från i januari i år av Petri Imberg, CIO, Banking Technology på Nordea, framgår att budgeten ligger på 1 miljard euro – det motsvarar 10,6 miljarder kronor. Nordea säger i en senare uppdatering att siffrorna avser olika delar av projektet, se nedan.

 

Kostnaden för informationsteknologi första kvartalet 2019 var enligt kvartalsrapporten 128 miljoner euro – 1,4 miljarder kronor, vilket var en uppgång med 5 miljoner euro – 53 miljoner kronor – jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

– Nordea Simplication Programme består idag av flera separata initiativ, däribland transformeringen av kärnbanksystemen, betalningar och kunddata. Genom att strukturera det på detta sätt får vi en mer fokuserad, enklare och motståndskraftig bank. Budget för respektive individuella initiativ är dock inget vi kommunicerar externt, sa Joseph Edwin till Realtid.

–  I att sänka kostnaderna med 3 procent ligger inga förväntningar på besparingar inom kärnbankplattformen utan de beräknas komma efter 2021.

Av en presentation av honom själv från 2016 framgår att det totalt ingår sju projekt inom Nordea Simplification Programme: Initial simplification, Simplification compliance, Core Banking Platform (kärnbankplattformen), New Payment Platform (NePP), Group Common Data (GCD), Simplification by cluster och slutligen Legal Structure Programme.

Kärnbankplattformen är det mest komplexa delprojektet. Teknikplattformen är i grunden ett standardsystem från den schweiziska leverantören Temenos och heter T24 Transact. Upphandlingen blev känd genom ett pressmeddelande från Temenos den 11 september 2015. 

Platsannonser

Logga in