Realtid

Generation Z:s tysta revolution – bygger framtiden själva

Generation Z
Under ytan sker en dramatisk förändring bland Generation Z. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

Från chefsposter till konsumtionsval och mentalt välbefinnande – Generation Z tar makten över sin samtid, men inte utan inre konflikt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan många fortfarande förknippar Generation Z med Tiktok-trender och klimatoro, visar tre aktuella rapporter en mer komplex och ambitiös generation.

De unga vuxna som föddes kring millennieskiftet prioriterar hållbarhet, flexibilitet och autenticitet – men bär samtidigt på en växande känsla av osäkerhet inför framtiden.

Missa inte: Chef? Nej tack – Generation Z vägrar ta över rodret. Realtid

Enligt en sammanställning av CNBC utgör Generation Z idag 10 procent av alla chefer.

Deras inträde i ledarskap kännetecknas av ”ökad flexibilitet och fokus på välbefinnande”, enligt Daniel Zhao, chefsekonom på webbplattformen Glassdoor. Han menar att deras chefskap ofta bottnar i en frustration över bristande erkännande i tidigare roller.

Dramatiska förändringar under ytan

Rai, en ung chef inom teknikbranschen, menar att erfarenheter av både goda och dåliga chefer inspirerat honom att anta en ledarroll.

Han anser att arbetets plats och tid är mindre viktigt så länge arbetet blir gjort. Denna inställning bygger på öppen kommunikation och tillit.

ANNONS
Studentboende
En undersökning i Australien visade att unga som bor i studentboende mår bättre än genomsnittet. (Foto: Canva)

Samtidigt sker dramatiska förändringar under ytan, skriver New York Post.

Enligt Gen Z Wellbeing Index 2025 utvecklar unga australiensare en större inre motståndskraft, passion för hobbies – men också ökande stress.

”De vill veta att det finns möjligheter framför dem, men i en värld i förändring har det aldrig varit viktigare att visa hur unga kan passa in”, säger utbildningsplattformen Year13:s medgrundare Will Stubley.

Läs även: ”Chockerande” – unga kliver ut på en stentuff arbetsmarknad. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

Generation Z: Inte bara oroliga

Bland de största stressfaktorerna märks AI, klimatkris och politisk splittring – samtidigt som diagnoser som OCD ökar.

Trots detta rapporterar vissa grupper, exempelvis unga som bor i studentkorridor, bättre sömn och mental hälsa än genomsnittet.

ANNONS

Men Generation Z är inte bara orolig – de är också strategiska.

Generation Z är inte lata – de är rädda

Allt fler unga vill jobba mindre och fler väljer bort karriärklättring och storstilade mål.

Vid festivalen Cannes Lions diskuterade Vogue Business och Pinterest hur denna generation ”planerar bröllop trots att de inte är i relationer” och ”skapar kollage för resor de ännu inte bokat”, enligt Sara Pollack på Pinterest.

JP Morgan Chase bekräftar att de är ”mycket riskmedvetna och skuldaverta” och hellre sparar än handlar på kredit.

”Väldigt progressiv generation”

Julie Bramham på sprittillverkaren Diageo noterar att unga även börjar se exklusiva spritmärken som samlarobjekt – inte konsumtionsvara.

”Vi ser ett skifte från bruk till investering och upplevelse”, säger hon.

Gemensamt för insikterna från Australien, USA och Europa är att Gen Z inte låter sig definieras av fördomar. De är självkritiska, politiskt medvetna och förändringsbenägna – men samtidigt pressade av framtidens oklarheter.

ANNONS

”Vi är en väldigt progressiv generation och vi kämpar för våra rättigheter”, säger den 18-åriga australiensiskan Milla Penberthy till News.com.au.

Läs även: Olyckligaste generationen drog en nitlott. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS