Att använda AI-verktyg i marknadsföringen kan vara kostnadseffektivt – men det blir inte alltid bra. Det kan flera copywriters vittna om.
Copywriters tvingas skriva om AI-genererad text


Mest läst i kategorin
Allt fler företag tar hjälp av AI-verktyg som ChatGPT för att effektivisera och spara pengar.
För copywriters kan det på sikt innebära att jobben blir färre.
Missa inte: AI skriver koden – men hur många jobb försvinner egentligen? Realtid
Men just nu får många copywriters arbeta med att rätta till det som AI misslyckas med, skriver BBC.
Fick skriva om hela sajten
I både USA, Storbritannien och Indien vittnar frilansare och byråer om en ökning av uppdrag där de anlitas för att förbättra, anpassa eller helt skriva om innehåll som först tagits fram med hjälp av generativ AI.
Istället för att spara tid och pengar har AI-produktionen ofta lett till ökad arbetsbörda och merkostnader för företagen.

Vanliga problem är att texterna blir alltför generiska, inte är så säljande eller inte är anpassade till målgruppen. Nyligen fick copywritern Sarah Skidd i uppdrag att skriva om texterna på en sajt som från början hade skrivits av AI.
”Det var den typen av text som man vanligtvis ser från AI – väldigt grundläggande och inte särskilt intressant”, säger Skidd, som berättar att det tog 20 timmar och att hon tar 100 dollar i timmen.
Missa inte: ”Vill ni ha AI-effekt? Sluta optimera, börja transformera”. Realtid
Senaste nytt
Kan bli dyrt
I vissa fall har bristfällig användning av AI även lett till tekniska fel, krascher på webbsidor och säkerhetsrisker, vilket kräver felsökning och teknisk reparation. Denna process som kan bli dyr, både i pengar och förlorad drifttid.
Även utvecklare larmar om att AI-verktyg används för att implementera kod utan tillräcklig kunskap, vilket kan göra webbplatser sårbara eller leda till driftstopp.

Jobben försvinner – nu slutar vd:arna hymla om AI
Nu talar allt fler vd:ar klarspråk om jobbförluster och krympande personalstyrkor.
Det gäller inte bara småbolag. Även större företag har drabbats när personal utan teknisk bakgrund tagit genvägar genom att förlita sig på AI-lösningar.
Måste korrigera AI
”Tidigare skickade kunderna meddelanden till oss om de hade problem med sin webbplats eller ville introducera ny funktionalitet. Nu provar de med ChatGPT först”, säger Sophie Warner, som är delägare i webbyrån Create Designs.
För en hel del konsulter, berättar hon, handlar uppdragen inte längre enbart om att skapa nytt innehåll, utan om att korrigera som AI har producerat.
Samtidigt pågår en diskussion om vad AI egentligen kan leverera.
Missa inte: Storbolag vill stoppa EU från att reglera AI. Dagens PS
”Kan utgöra misinformation”
Forskare varnar för att verktygen ofta hallucinerar och menar att mänsklig kontroll är avgörande för att undvika skador på varumärke och trovärdighet.
Det finns också de som menar att vi behöver arbeta mer med kritiskt tänkande för att undvika att bli offer för felaktig information.
”Även om AI utan tvekan kommer att marknadsföras som en väg till sanningen kan det också utgöra ytterligare en form av misinformation att brottas med”, skriver Psychology Today.

”Superverktyget blev ett fängelse” – därför floppar AI på jobbet
Ett av världens största läkemedelsbolag ville effektivisera med AI – men resultatet blev ett säljras.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.