Realtid

Apples AI-kris – toppchefer varnar för "Nokia-scenario"

Apples
Apples vd Tim Cook har all anledning att se bekymrad ut. (Foto: Chip Somodevilla/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 19 maj 2025

Apples AI-strategi har nått en kritisk punkt efter en missvisande reklamkampanj. Det är bara toppen på isberget i vad som beskrivs som en kris inom techjättens miljardstarka satsning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklamkampanjen drogs hastigt tillbaka och TV-reklamen med stjärnan Bella Ramsey från HBO-succén ”The Last of Us” försvann från skärmarna.

Orsaken: funktionerna som hon marknadsförde existerade inte.

Missa inte: Trump pressar Apple: ”Jag behandlade dig väldigt bra”. Realtid

För Apple, techjätten som byggt sitt imperium på polerad perfektion, markerar reträtten en närmast otänkbar smäll – och ett offentligt erkännande av att deras AI-strategi havererat.

”Detta är en kris”, säger en högt uppsatt medlem i Apples AI-team till Bloomberg, medan en kollega beskriver företagets AI-satsning som ”ett sjunkande skepp som tagit in vatten under lång tid”.

Rekryteringen som skulle förändra allt

När Apples mjukvaruchef Craig Federighi år 2018 meddelade rekryteringen av John Giannandrea från Google möttes nyheten med entusiasm.

Som arkitekten bakom Googles framgångsrika AI-implementering i Translate, Photos och Gmail skulle Giannandrea förvandla Apple till en AI-maktfaktor.

ANNONS
Apples
Apples toppchef Eddy Cue oroas över techjättens position i techvärlden. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)

Sju år senare har optimismen förbytts mot förseningar och frustration. Techjättens flaggskeppsfunktioner inom ”Apple Intelligence” har antingen försenats på obestämd tid eller lanserats i så undermåligt skick att användarna rasar.

”Vem annan i världen skulle man kunna rekrytera?” frågade en person involverad i Giannandreas anställning retoriskt till Bloomberg. Svaret på den frågan tycks nu irrelevant – varken mannen eller strategin levererade.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Uppgörelsen med OpenAI

Efter att OpenAI:s ChatGPT exploderade i popularitet 2022 insåg Apple allvaret.

Hastigt slöts ett partnerskap med OpenAI, trots att Giannandrea enligt Bloomberg argumenterade för Google Gemini istället, med motiveringen att ”OpenAI saknar uthållighet och är inte pålitligt när det gäller dataskydd”.

Sitter du på en skatt? Din gamla mobiltelefon kan vara värd miljoner

Gamla mobiltelefoner är inte längre bara nostalgi.

Ironiskt nog blev ChatGPT-integrationen en av få Apple Intelligence-funktioner som faktiskt fungerade som utlovat.

ANNONS

Maktkamp och omorganisation

I ett ovanligt drag för Apple har företaget nyligen genomfört en radikal omstrukturering.

Giannandrea har förlorat kontrollen över samtliga produktutvecklingsgrupper, inklusive Siri och framtida robotikprojekt. Ansvaret för Siri har överförts till Mike Rockwell, tidigare chef för Vision Pro-projektet.

Läs även: Apples flirt med Indien får Trump att se rött. Dagens PS

”Cook förlorade tilltron till hans förmåga att slutföra utvecklingen av nya produkter”, berättar chefskollegor för Bloomberg.

Enligt Apple Insider rådde även friktion kring förmåner – Giannandreas AI-team fick exklusiva privilegier som gratis lunch, något ytterst ovanligt på hos techjätten.

”De levererade ett år efter alla andra och fick ändå gratis lunch”, säger en anställd.

Geopolitisk kris för Kina-strategin

ANNONS

Parallellt med de interna problemen hotas AI-strategin även av geopolitiska spänningar.

Vita Huset och kongressrepresentanter granskar techjätten planer på att samarbeta med kinesiska Alibaba för AI-funktioner på Iphone i Kina.

Apple-chefen chockar alla: ”Inga iPhone om 10 år”

Apple står inför en avgörande teknisk omställning.

”Alibaba är ett skyltfönster för Kinas kommunistpartis strategi för militär-civil fusion, och varför Apple skulle välja att samarbeta med dem kring AI är en gåta”, säger representanten Raja Krishnamoorthi från representanthusets permanenta underrättelsekommitté, till New York Times.

Ett misslyckande med Alibaba-samarbetet skulle få allvarligare konsekvenser för techjättens verksamhet i Kina – som står för nästan en femtedel av företagets försäljning.

Är Apple problemet – eller är det AI?

CNN presenterar en alternativ tolkning av situationen: kanske är inte Apple problemet – utan AI-teknologin.

”Apple är inte eftersläntraren inom AI. AI är eftersläntraren inom AI”, skriver CNN:s Allison Morrow.

ANNONS

Missa inte: Håller techjättarna på att tappa greppet? Realtid

För ett företag vars varumärke är synonymt med extremt användarvänliga produkter kan AI:s ibland oberäkneliga natur enligt henne vara fundamentalt oförenlig med Apples DNA.

Nya Nokia?

Medan giganter som Google och Microsoft kan acceptera att deras AI ibland ger felaktiga svar, är Apple fångat i sitt eget kvalitetslöfte.

Att lansera en produkt som inte fungerar perfekt är otänkbart – och kan mycket väl bli techjättens akilleshäl i AI-eran.

Apple vill styra din mobil med tanken – men säljer färre iPhones

Frågan är om det räcker.

Eddy Cue, Apples vice vd för tjänster och nära förtrogen till vd Tim Cook, har enligt Bloomberg varnat kollegor att företagets position i teknikvärldens topp är i fara.

Han är rent av orolig för att AI kan göra mot Apple vad Iphone gjorde mot Nokia.

ANNONS

Läs även: ”AI-revolutionen har redan skett – varför händer inte mer?”. Realtid

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS