Finans

"Det borde inte finnas pensionsexperter"

Många konsumenter tänker kortsiktigt och fastnar i dyra lösningar eller sparar inte alls, enligt kognitionsvetare på fintech-startupen Dreams. Hon vill se enkla och lustfyllda sparlösningar – men inte fler finansiella rådgivare.

Uppdaterad 2016-05-04
Publicerad 2016-05-03

– Vår svaghet är att vi har svårt att tänka långsiktigt och avstå från belöningar här och nu. Samtidigt byggs produkter och tjänster som syftar till att få oss att vilja välja kortsiktig belöning.

Det säger kognitionsvetaren Elin Hellander som var en av deltagarna i en paneldebatt på Finansinspektionens"Konsumentskyddsdag 2016" på tisdagen i Stockholm.

Hon arbetar för närvarande med sparspykologi på Stockholmsbaserade fintech-appen Dreams som vill få unga att lägga undan mer pengar.

Enligt Helander har ekonomer lagt beslag på hur vi talar om ekonomi. 

Elin Helander.
Foto: Claes Helander

– Från mitt perspektiv handlar sparande om beteende och inte huruvida man exakt vet vad begrepp som "inflation" betyder, säger hon och tillägger att finansaktörer, i likhet med Dreams, borde ta in kognitionsvetare.

Hon konstaterar att den genomsnittliga konsumenten har svårt att agera rationellt på finansmarknaden som fylls av fler produkter och tjänster än någonsin.

– När vi har för många valmöjligheter slutar det med att vi inte fattar något beslut alls för att vi blir rädda för att fatta fel beslut, förklarar hon.

Många anlitar dessutom dyra finansiella rådgivare. Men Elin Helander vill se upplysta konsumenter istället. 

– Jag vill inte att det ska finnas någon som är pensionsexpert. Det ska vara så enkelt så man ska inte kunna vara expert på det, säger hon fortsätter:

– Alla vill ha en bra pension och bra ekonomi, men ändå är det många som inte  lyckas  med det. Och ofta säger man att till exempel ungdomar inte bryr sig om pengar. Men det är inte deras fel. Vi måste istället se till att det är roligt att spara, säger hon. 

Men Länsförsäkringars vd Sten Dunér, också paneldeltagare på seminariet, ser fortfarande ett värde i rådgivning.

– Vi tänker tvärtom. Om en kund vill göra en storaffär eller vill skaffa en sjukvårdsförsäkring finns det ett värde i att ta ett möte för att diskutera ett helhetspaket för att få koll på sin risksitutation, säger Sten Dunér.

Platsannonser

Logga in