Annons

Annons

”Det är ett spel om att vara väldigt stor”

Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo etablerar en ny bolåneutmanare. 

Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo etablerar ett nytt hypoteksbolag. Diskussionerna har pågått i olika faser sedan 18-24 månader tillbaka, berättar Patrik Hankers, Sverigechef på Ikano Bank.

Varför denna partnersskara?
– Det är en väldigt bra fit eftersom alla har varit i denna marknad och har ambitioner att växa i den. Det finns mycket synergier att dela fundamenten i detta för att få ihop så bra billig produkt till så många kunder som möjligt. Då är det bra att vi delar på kostnadsbasen. Det är därför det är så svårt att konkurrera på den här marknaden.

Han berättar att Ikano Bank gör detta för att det är viktigt för banken att kunna erbjuda denna produkt till kunder. Redan tidigare har kunderna trott att Ikano Bank levererade bolån.

Annons

Annons

– Det är väldigt nära vårt DNA att hjälpa kunderna på ett bättre och mer konstadseffektivt leverne.

Är tiden rätt?
– Den bästa tiden att plantera ett träd var för länge sedan men den näst bästa tiden är i dag. Det är klart att man alltid kan önska att man skulle ha startat för länge sedan. Men har man inte gjort det så blir det inte en bättre tid än att köra i gång nu. Detta gör man minst under 10-30 år innan man kan säga hur bra detta blev. 

Under fjolåret lanserade bolåneutmanare som Enkla, Stabelo och Hypoteket sina erbjudanden. Gensvaret från kunderna blev stort. Så sent som i somras kom även nyheten att en ny bolåneutmanare filar på lanseringsplaner med backning från investmentbanken Brunswick Real Estate. 

– Det finns ett stort intresse att komma in i branschen och försöka att förändra den eftersom den fortfarande är omodern. Det upplever man nog både som kund och som leverantör. Man gör likadant nu som man gjorde på 70-talet. Därför har det funnits ett stort intresse för många att komma in och försöka hitta nya sätt att arbeta. Det är många som gör samma analys – att det är en intressant marknad.

Hur ska ni lyckas?
– Det är väldigt mycket storleken som gör det. Det är ett spel om att var väldigt stor, att kunna dela kostnaderna och kunna göra det billigt för kunden. Det är ju en prisprodukt till slut. Får inte kunden ett bra pris så spelar det ingen roll vad du gör. Då är storleken den viktiga delen för att vara konkurrenskraftig. Jag tror inte att någon av oss hade kunnat ”stand alone”. Då hade det tagit ännu längre tid att kunna erbjuda en kostnadseffektiv produkt till kunderna.

Hur ska ägarbilden se ut?
– Vi vet det. Men vi har valt att inte kommunicera detta. Det beror på att det inte riktigt finns på papper ännu. Men jag kan säga att vi går in med en likvärdig andel i detta bolag.

Namnet på det gemensamma bolaget har ännu inte offentliggjorts. Patrik Hankers, Sverigechef på Ikano Bank, förklarar att det inte riktigt är klart ännu men att man hade bråttom att kommunicera detta projekt eftersom det blivit så pass stort och för att det några i partner-skaran är börsnoterade.

– Namnet spelar inte så stor roll. Vi (Ikano Bank reds anm.) kommer marknadsföra det som Ikano Bolån till våra kunde och det kommer heta Ica bolån till Icas kunder. Detta är white label-historia som egentligen ur ett kundperspektiv inte kommer bli ett brand som gemene man känner till.

När planerar ni att detta ska lanseras? 
– Vi har en plan som säger om någonstans 12-24 månader kommer det finnas något på marknaden. Men det handlar också om en ansökansprocess hos FI också som kommer ta en stund.

Av pressmeddelandet framgår det att hypoteksbolaget kommer att finansieras bland annat via säkerställda obligationer.

– Det är det traditionella sättet. Detta kommer bli som vilket stort hypoteksbolag som helst. Det handlar om att ha så många källor till pengar som möjligt att man hela tiden får spela på den tangent som är billigast och effektivast för att kunna leverera ett bra pris till kund.

Vilka utmaningar tror ni att ni kommer att möta?
– Det finns ju alltid utmaningar med stora projekt men jag tror faktiskt att det flesta stora utmaningar redan är hanterade. Det har vi ägnat dessa 18 månader till där vi har diskuterat allt som kan gå snett och hur vi ska hantera det. Det är vad avtalsskrivning går ut på. 

– Det är klart att det kan hända mycket både regulatoriskt och marknadsmässigt. Det går inte, när man ska genomföra en affär som ska sträcka sig över 20-30 år, att fastna. Man måste vara beredd att hantera de olika svängningarna över tid.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons