Realtid

"Toxisk arbetsmiljö – lärdomar från Djerf Avenue"

toxisk
Influencern Matilda Djerf och vd Rasmus Johansson har försvarat sig med att de är ovana chefer som verkat i en extrem tillväxtmiljö. (Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT)
Realtid Debatt
Realtid Debatt
Uppdaterad: 05 feb. 2025Publicerad: 05 feb. 2025

Rapporterna om toxisk arbetsmiljö på Djerf Avenue har satt fokus på ett enskilt företags psykosociala arbetsmiljö som nog saknar motsvarighet i svensk näringslivshistoria. Det skriver Tobias Helj Nilsson, arbetsrättsexpert och vd på konsultbolaget Helj.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aftonbladets avslöjanden har inte bara fått nationell uppmärksamhet utan även blivit omskrivna av internationella medier som BBC, New York Times och Cosmopolitan.

Med tanke på modeföretagets internationella framgångar och hur tätt kopplat det är till influeraren och grundaren Matilda Djerfs personliga varumärke som förebild är det kanske inte så konstigt. Fallhöjden är skyhög.

Missa inte: Ensamt på toppen för kvinnor: ”Inte samma erkännande”. Realtid

När Djerf tillsammans med vd Rasmus Johansson uttalar sig om saken handlar det delvis om att de är ovana chefer som verkat i en extrem tillväxtmiljö – och inte varit rustade för att hantera det arbetsgivaransvar som följts av framgångarna.

Det finns helt säkert många företagare och entreprenörer som känner igen sig i den beskrivningen. 

Arbetsgivaransvar – en utmaning

Få, om några, startups har grundats av personer som i första hand drömmer om att bli arbetsgivare.

Företagen startades för att det fanns en vision om att skapa något exceptionellt, men i princip aldrig för att ägaren ville bli chef över medarbetare. Det kommer som en konsekvens av framgången.   

ANNONS

Därmed inte sagt att arbetsgivarskapet är oviktigt eller att alla startups är dåliga arbetsgivare. Men att vara i en snabbt växande och ofta dynamisk organisation ställer helt andra krav på ledarskapet än i ett traditionellt och etablerat företag.

Steve Jobs rekryteringsknep: Chefen som inte vill vara chef

Vem är egentligen bäst lämpad att leda? Steve Jobs hade en annorlunda syn på saken.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Kostnaderna för varumärket

Tempot är ofta högt och medarbetarna ofta unga.  

Risken att hamna i Djerf Avenues extrema situation gentemot omvärlden är låg för de flesta, eftersom de inte är lika kända.

Läs även: Höga chefer mer benägna att vara psykopater. News55

För små företag i allmänhet och startups i synnerhet är det enkelt att överse vikten av ett starkt ledarskap och en god arbetsmiljö.

Kostnaderna för skadat varumärke, konflikter, sjukskrivningar, personalomsättning kan dock bli stora såväl ekonomiskt som mätt i mentala påfrestningar och stress. 

ANNONS

Hur undviker man fällorna? 

Är lösningen att som entreprenör kasta allt annat åt sidan för att fördjupa sig i arbetsmiljölagen och kollektivavtal? Nej, det vore sannolikt illa använd tid. Det är bättre att fokusera på kärnverksamheten.

Men glöm inte att personalen och företagskulturen är en integrerad del av verksamheten som kan stärka företaget – eller fälla det. Se till att tidigt ge er själva förutsättningar att hantera både och.

Ledarskapskris i Skistar: ”Ingen vågar säga emot”

Anställda vittnar om en tystnadskultur i Skistars koncernledning – och utbrott av dåligt humör från vd:n.

Regelverket kan uppfattas som snårigt och man bör ta in expertis redan i uppbyggnadsfasen. Ta in expertis eller säkerställ att ni har tillgång till stöd redan i uppbyggnadsfasen.

Det behöver inte vara en dyr investering – väldigt få mindre organisationer kan, eller behöver, prioritera en heltidsanställd HR/arbetsrätts- eller arbetsmiljöresurs.

Men det är en investering som har potential att både bespara er utgifter och att generera tillväxt. Dessutom är arbetsmiljö ett område där lagstadgade krav ställs från dag ett.

Missa inte: Fem varningssignaler: Så känner du igen en dålig chef. Dagens PS

ANNONS

Hantera följande punkter tillsammans med en kompetent partner: 

  1. Identifiera era krav. Ta reda på vilka lagkrav ni som arbetsgivare måste uppfylla och hur ni kan göra det på ett effektivt sätt. 
  1. Skapa relevanta rutiner. Säkerställ att avtal, policydokument och rutiner är uppdaterade, relevanta och enkla att tillämpa. 
  1. Hantera utmaningar. Förbered er på hur ni ska agera vid misskötsamhet eller om en anställd behöver stöd eller inte levererar. 
  1. Integrera era värderingar. Låt arbetsgivarfrågorna reflektera företagets grundläggande värderingar.

Läs även: Ålder banar väg för företagssuccé. News55

Genom att ta itu med dessa frågor skapar ni en arbetsgivarpolitik som inte bara stärker personalens engagemang utan också företagets långsiktiga framgång.

Att investera i arbetsmiljö och ledarskap är inte en kostnad – det är en förutsättning för hållbar tillväxt och lönsamhet.

ANNONS

Lärdomen från Djerf Avenue är tydlig: att ignorera arbetsgivarfrågor kan bli ödesdigert. Men att arbeta strategiskt med dem kan förvandla utmaningar till konkurrensfördelar. 

Tobias Helj Nilsson
Arbetsrättsexpert och vd på konsultbolaget Helj

Traditionellt ledarskap är passé – så ska dagens chefer vara

Den traditionella chefsrollen är död – istället krävs en ny typ av ledare som kan kombinera flera viktiga egenskaper.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS