Volvo ökade mer än genomsnittet på en växande bilmarknad i Europa under december 2009.
Volvo ökar starkt i Europa

Mest läst i kategorin
Jämfört med året innan steg Volvos försäljning med 26 procent.
Den totala bilförsäljningen i Europa steg med 16 procent i december, enligt statistik från branschorganisationen Acea.
För året som helhet blev resultatet en minskning med 1,6 procent. Volvos försäljning sjönk med 9,3 procent till knappt 203 000 bilar. Saab rasade 59 procent till en årsförsäljning på 26 567 bilar, vilket motsvarar en promille (0,1 procent) av hela marknaden.
Efter en försäljningsmässig golgatavandring har bilbranschen börjat peka uppåt igen. Den största återhämtningen har kommit det senast halvåret, och beror enligt Acea främst på att många nyckelländer, som Tyskland, införde höga skrotningspremier på äldre bilar. Under året som helhet såldes 14,4 miljoner bilar i Europa.
Att de svåra tiderna för bilindustrin inte är slut inses när man jämför försäljningen under 2009 med 2007, då försäljningen minskat med 9,5 procent i Europa.






