UPPDATERAD Aktierna i båda lastbilstillverkarna stiger kraftigt på fredagsbörsen. Mest stiger Volvo, men från analytikerhåll uttalas skepsis.
Volvo och Scania på vinnarlistan

Mest läst i kategorin
Vid 10.20-tiden hade Volvos B-aktie stigit över 6 procent till 63,50 kronor.
Scanias B-aktie hade samtidigt stigit med nästan 2 procent till 87,50 kronor.
Analytikerna är optimistiska och räknar med följade utveckling för Volvos vinst per aktie enligt Thomson One:
År 2009: -6,30 kronor
2010: +0,96 kronor
2011: +3,77 kronor
Oro har funnits bland aktieinvesterare över om Volvo kommer att tvingas be aktieägarna om kapitaltillskott, men Volvos inriktning är att klara sig utan kapitaltillskott.
I och för sig ligger Volvos skulder över målet med en skuldnivå kring 40 procent av eget kapital, men åtgärder vidtas för att kapa kostnaderna.
Pågående åtgärdsprogram innebär att Volvo kommer att skära bort kostnader på 21 miljarder kronor per år.
Åtgärderna ska vara genomförda till slutet av det här året och kommer att få genomslag under år 2010.
Efterfrågan på lastbilar har varit svag. Hela Volvos intäktsnivå har fallit från drygt 300 miljarder kronor per år till drygt 200 miljarder kronor.
Lastbilar svarar för cirka 70 procent av de totala intäkterna, men det är anläggningsmaskinerna på 15-20 procent av intäkterna som har fallit mest.
Utöver lastbilar tillverkar alltså Volvo anläggningsmaskiner såsom grävskopor och dumprar.
Av Volvos lastbilsintäkter svarar i sin tur Europa för hälften, och där väntas totalmarknaden för tunga lastbilar åtminstone halveras i år från 319.000 lastbilar i fjol.
Volvos har i alla fall bibehållit sin marknadsandel i Europa.
Nordamerika svarar för 15-20 procent av Volvos lastbilsförsäljning, och i Nordamerika väntas totalmarknaden falla 30-40 procent i år från de 185.000 lastbilar som såldes på totalmarknaden i regionen i fjol.
I Nordamerika har Volvo dock tyvärr tappar i marknadsandel från cirka 20 procent i fjol till 15 procent i år.
En orsak är att Volvos nordamerikanska lastbilsmärke Mack är inriktat på lastbilar för anläggningsarbeten – som exempelvis körs i grusgroppar och vid vägbyggen, och det är den typen av lastbilar som har störst efterfrågeminskning.
För Volvos övriga lastbilsförsäljning i Nordamerika har Volvo drabbats av att en del kunder med stora lastbilsflottor valt att skjuta på inköp av nya lastbilar.
Sammantaget gäller i alla fall att Volvos orderingång på lastbilar var högre under andra kvartalet jämfört med det första, även om andra kvartalets orderingång fortfarande var klart lägre än under andra kvartalet i fjol.
Realtid.se får tag på aktieanalytikern Michael Andersson som bevakar Volvo och Scania på Evli Bank i Stockholm.
Varför stiger Volvo- och Scania-aktierna så mycket idag?
– Bra fråga. Det är väl en allmän uppgång för aktier i konjunkturcykliska bolag.
– Det har väl inte varit några särskilda lastbilsorienterade nyheter.
– Alla siffror från den sektorn är fortfarande dåliga.
– Men aktier i cykliska bolag och verkstadsbolag generellt har gått ganska bra på börsen, medan aktier som Volvo hamnat lite på efterkälken.
– Folk börjar snacka om Volvo igen, men det är inget speciellt direkt som har hänt idag.
Andersson själv har rekommendationen ”minska” för Volvo-aktien.
– Orsaken är väl framför allt att jag är rädd för att den europeiska lastbilsmarknaden kommer att bli rätt svag nästa år också.
– Det här året vet vi är svagt, men det kanske inte blir någon jättestor ”rebound” under nästa år.
– Det är den oro jag känner nu.
Andersson värderar Volvo-aktien till 50 kronor, medan aktien alltså handlas i över 60 under fredagen.
Han anser att Scania-aktien är värd 80 kronor, medan den under fredagen låg i 85-90.
Andersson räknar ”som alla andra” med att Volvo kommer att visa förlust i år, och en ganska låg vinst per aktie nästa år.
Så Volvo-aktien är inget fynd i dagsläget?
– Jag är rädd för bakslag. Det är väl det jag är rädd för.
– Samtidigt vet alla att både Volvo- och Scania-aktien legat dubbelt så högt en gång.
– På sikt tror jag att båda kan vara bra investeringar – på fem års sikt eller så.
– De är ledande på det de gör, så det är jag inte orolig för.
– Men ser man på de närmaste kvartalsrapporterna, är jag rädd att det kan komma dåliga nyheter.
Redan i nästa kvartalsrapport?
– Ja, ja.
Så Volvos nästa kvartalsrapport kan väntas bli sämre än väntat?
– Naa. Estimaten har redan nedjusterats ganska rejält, så folk har inte så höga förväntningar.
– Folk tänker att det inte kan bli värre, och skiter i att det går dåligt nu.
Tror du att Volvo kommer att tvingas be ägarna om kapitaltillskott?
– Nej, det gör jag inte. Jag tror inte det.
– I så fall om det skulle bli riktigt surt efter nästa år, men inte nu.







