Det har varit på tal att Fiat har kommit in i leken igen som budgivare på det krisdrabbade Saab.
"Vi förhandlar exklusivt med Koenigsegg"

Mest läst i kategorin
Men enligt vad Realtid.se erfar i Båstad, är det bara outsidern – sportbilsmärket Koenigsegg, som förhandlar om att köpa Saab i dagsläget.
Saab-vd:n Jan-Åke Jonsson själv var under fredagens eftermiddag på väg ner till Båstad, men kunde på inga villkor ställa upp på någon intervju.
Han är strikt upptagen hela helgen med viktiga möten.
– Han kommer att ha ett fullt program, sa Saabs presschef Annicka Troedsson.
– Han ska ha flera möten och träffa människor.
– Det är ett fullspäckat program.
Koenigsegg har sin bas vid Ängelholms flygplats, 5 minuters bilresa från Båstad – om man kör Koenigsegg i alla fall.
Saab har i många år haft tennisturneringen i Båstad som ett viktigt pr-evenemang, och tillhandahöll exempelvis en Saab Turbo till Björn Borg på sin tid.
Trots att bilmärket har kniven mot strupen ekonomiskt, satsar Saab för fullt ändå i år på att marknadsföra sig under Båstad-veckan.
Vid den stora bilparkeringen har Saab satt upp ett tält där hugade kan komma och provköra nya Saab-modeller som står uppradade.
Realtid.se fick chansen att provåka den nya fyrhjulsdrivna kombimodellen Saab 9-3X.
Den kändes solid och hade sportig körkänsla, men med automatlådan dröjer det ett par sekunder känns det som från dess att man trycker gasen i botten tills motorn svarar.
Samma intryck gavs när Realtid.se provkörde Saab i Båstad i fjol.
Dessutom var det nätt och jämnt att det gick att få plats med ett par Saucony-45:or för att trycka ner gaspedalen utan att bromspedalen skulle åka med ner samtidigt.
Lite väl trångt pedalutrymme alltså.
Men det kanske ger bäst körkänsla om man har racingskor eller i alla fall mindre skrymmande skor.
En medarbetare på Saabs utvecklingsavdelning följde med under provkörningen, och berättade att vd Jan-Åke Jonsson gjort ett gott arbete för att hålla humöret uppe hos medarbetarna trots bilmärkets djupa kris.
Enligt medarbetaren finns trots allt en stor framåtanda och framtidstro inom företaget.
Saabs presschef Annicka Troedsson fanns även på plats.
Hon bekräftade att förhandlingar med Koenigsegg pågår, och väntas vara klara under tredje kvartalet.
Har inte Fiat kommit in i processen igen för att försöka köpa Saab?
– Vi förhandlar nu med Koenigsegg, sa Troedsson.
– Det är det vi håller på med, så får vi ser hur det går.
Saabs krisdrabbade ägare, amerikanska biljätten GM håller ju även på att sälja Opel, och där har Wall Street Journal skrivit att den troliga Opel-köparen Magna fick konkurrens av en kinesisk aktör och en belgisk investmentaktör som också ville köpa Opel.
Där gick dock tyska regeringen ut och klart förespråkade Magna, eftersom Magna lovat att spara jobb inom Tyskland medan kinesen och belgaren inte uteslutit tyska personalnedskärningar för Opel.
Här andas det alltså likartade tongångar kring Saab, där Koenigsegg kanske skulle behålla fler Saab-anställda i Sverige än Fiat.
Troedsson har själv tidigare sagt till Realtid.se att Saab har en så effektiv organisation att ytterligare personalnedskärningar inte är troligt.
– Har jag sagt det? säger hon nu, men bekräftar att Saab har ”en väldigt effektiv och bra organisation”.
Ytterligare personalnedskärningar kan ändå inte uteslutas.
– Det är svårt att uttala sig om det i dagsläget.
– Vi har en effektiv organisation, så får vi se hur saker och ting utvecklas.
Märkligt nog framkom att 9-3X-modellen som Realtid.se provkörde, kommer att bli tillgänglig för leveranser till kunderna senare i år, fast intrycket var att det var precis vad Saab sa förra året också då Realtid.se provkörde den.
Den nya 9-5:an är också på gång.
– Ja, vi kommer att presentera den på bilsalongen i Frankfurt i september, sa Troedsson.
Enligt en uppgift kör Saab-vd:n Jan-Åke Jonsson själv en Saab 9-3X ner till Båstad under fredagen.
– Vi har ett antal bilar ute för testkörningar innan de ska börja säljas till kunderna senare i år, sa medarbetaren på Saabs utvecklingsavdelning.
En Saab 9-3 2.0T XWD som Realtid.se provkörde, kostar från 319.000 kronor.
Med lite extrautrustning som navigation, surroundljud och annat, kommer man lätt upp i 400.000.
Bilen gör 0-100 på 8,5-9 sekunder, och toppar på 230-235 kilometer i timmen.





