Realtid

"Varför måste man ha ett stort rabalder först?"

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 juli 2008Publicerad: 08 juli 2008

Bruno Fortkord får behålla den uppskattade korvkiosken på Nybrogatan i Stokholm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Trafikkontoret ringde. Så träffades vi igår. Vi har kommit överens att vi flyttar kiosken bakåt.

Elbolaget Fortum måste komma åt att jobba med en transformatorstation i gatan intill korvkiosken.

– Sedan ska Fortum återställa platsen där kiosken står. När det är klart är det bara att flytta tillbaka, säger Bruno Fortkord som drivit Östermalms Korvspecialist sedan 1992.

Han har bara gott att säga om den tjänsteman på trafikkontoret som fick ärendet på sitt bord.

– Jag kan inte klandra henne så mycket. Hon fick ta smällen. Hon har betett sig väldigt okej.

Fast han funderar lite över varför det behövdes en namninsamling innan myndigheterna vaknade.

– Varför kan man inte tala med varandra från början? Varför måste man ha ett stort rabalder först?

Hans-Olov Blom är enhetschef på upplåtsenheten hos trafikkontoret i Stockholms stad som förser polisen med beslutsunderlag för ett tillstånd enligt ordningslagen för korvkiosken.

ANNONS

Han lovar att låta korvkiosken stå kvar om det är okej med Fortum.

– Går det att sätta tillbaka kiosken så kommer vi att förorda det.

Finns det något som tyder på att kiosken inte kommer att få stå kvar?

– Inte vad jag känner till.

Har ni ändrat er?

– Vi har inte ändrat någonting.

Är det tack vare kändisarna?

– Det har ingenting med saken att göra.

ANNONS

Men opinionsyttringarna har nått fram?

– Ja, oh ja, säger Hans-Olov Blom.

– Det är självklart att det påverkar, säger Bruno Fortkord.

– Fortum har också ändrat sig. De lägger alla kopplingar och ledningar runt kiosken. Vi behöver aldrig flytta den igen, även om det skulle uppstå något fel eller så i framtiden.

Han är förstås lättad.

– Det känns inombords väldigt bra att man får uppskattning för det man gjort.

Kanske insåg stadens förvaltare
vad de var på väg att förlora. På sajten Stockholmtown.com, där Stockholms stad gör reklam, visas filmsvep över kända stråk.

– De har sett till att kiosken är med. Vi gör mycket reklam för Stockholm, säger Bruno Fortkord.

ANNONS

Nu erbjuder ju korvkiosken inte bara korv.

– Ibland måste man vara kurator också. Man tittar någon i ansiktet och frågar ”vad är det med dig då?”. Då berättar de, för de vet att man inte snackar vidare. Det finns ett slags förtroende. Det är inte bara att man jobbar.

Kunderna vill ha hjälp att välja.

– Stark eller mild? Den som vill ha mild kan gå på jägerwurst eller tyrolerwurst. För stark korv blir det dubbelkabanoss. Sedan har vi leberkäse. Alla har sina favoriter.

Det finns något för var och en, oavsett religion och övertygelser.

– Man måste tänka på alla. Vi har byggt upp ett förtroende för varandra. Jag tror det är det som vi fått betalt för i dag.

Bruno Fortkord skickar en hälsning till de över tusen kända och okända personer som skrivit under protestlistan.

– Det är kul att folk kom hit extra för att skriva på. Vi tackar alla som har visat den uppskattningen.

ANNONS

Fler hungriga Stockholmare än vanligt har tagit vägen förbi korvkiosken under veckan som gått.

– Jag kommer så väl ihåg en äldre madame. ”Jag kan inte göra så mycket men jag vill i alla fall köpa en chokladask.” Kunder som man inte känner, alla möjliga, bara stannar och snackar och frågar. Det känns jättebra.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS