Realtid

Tvärstopp för Elgiganten

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 24 jan. 2007Publicerad: 24 jan. 2007

Nu fortsätter bråken med kedjor som stämmer varandra. På tisdagen gjorde Marknadsdomstolen klart att Elgiganten tillsvidare inte får uppge felaktiga påståenden i sin marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om ett så kallat interimistiskt förbud tills att den slutliga domen blir klar om drygt ett år. I december stämde tyska Mediamarkt ärkekonkurrenten Elgiganten för att det har använt påståenden om bland annat ”det bredaste sortimentet av märkesvaror” i sin annonsering. Ifall förbudet överträds riskerar Elgiganten att få betala ett vite på hundratals miljoner kronor.

–Vi välkomnar Marknadsdomstolens beslut, som möjligen medför att El-Giganten kommer att behöva göra ändringar i sina marknadsföringsbudskap. De påståenden som El-Giganten hade använt sig av hade kunnat leda till missförstånd, till potentiell skada för konsumenterna, säger Media Markts Sverigechef Erwin Rauh.

Även Bauhaus och Byggmax hamnade helt nyligen i stämningsbråk. Här kräver Bauhaus, genom MD, att Byggmax betalar ett vite om en halv miljon kronor om nu kedjan fortsätter med formuleringarna om ”lägsta pris” i sina annonser.

Realtid.se

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS