Realtid

Tritoni – en färgstark uppstickare

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 juni 2008Publicerad: 25 juni 2008

Svenska företaget Tritoni byter namn på klockorna, lanserar solglasögon – och vågar utmana invanda svenska modemönster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

Realtid.se berättade i fjol om svenska klockföretaget Tritoni. Starka färger, mycket plast men också metall – företaget satsar på ett annat koncept än de andra klockföretagen i Sverige.

Nu byter företaget namn på sina klockor och lanserar nya produkter. Först ut: solglasögon. Fortfarande i Tritonis egen stil.

Realtid.se lät visarna vandra medan vi tog en pratstund med Ludvig Scheja, en av Tritonis fyra grundare. Jodå, hans fabror spelar piano.

Mycket på gång hos Tritoni nu?

– Vi har en nylanserad sajt, en serie solglasögon och så lanserar vi vår första kampanj. Grejen är att vi inte ser oss som ett traditionellt klockföretag. Traditionellt är annonserna för klockor väldigt utstuderade – en man framför ett flygplan eller en racerbil.

– Tanken när vi lanserade klockan var framför allt att få svenskarna att se produkten mer som en assecoar. Du kan använda den för att matcha till andra kläder. Till exempel med en orange klocka om du vill sticka ut en dag, eller en mer sober färg om du vill vara mer traditionellt klädd.

Den nya kampanjen är ovanlig, med händer som ersatt huvudena på folks halsar.

– Ja, det var byrån som tog fram själva idén. Framför allt tände vi på att det fanns en sådan kreativitet. Vi letade verkligen efter någon som kunde göra något som stack ut. Med den här kampanjen har vi gått ut för att visa musklerna, med annonser i Café, Elle, Glamour…

ANNONS

Annars gör ni knappt någon marknadsföring har jag förstått?

– Nej, det handlar mest om pr-arbete mot modemagasin och bloggar.

Så, hur går det för Tritoni egentligen?

– Väldigt bra, faktiskt. Jag har inga exakta siffror men det rör sig om 15.000–20.000 sålda klockor totalt. Vi trodde väl att svenskarna skulle var lite segare på att hopa på en sådan här produkt i ett nytt material och starka färger. För oss handlar det om att addera attityd med färger i ett Sverige som i övrigt klär sig väldigt försiktigt, när det kommer till färger.

Hur går det utomlands?

– Särskilt Holland har gått bra. Vi har Orange Revolution som sålt ganska jämt. Nu under EM hoppades vi på ett uppsving för den men den håler sig mer konstant. Holland står för 30 procent av vår försäljning. Strategin var att hitta rätt person i Holland, med bra kontakter och vi lyckades hitta en entreprenör som bara arbetar med Tritoni. Så vi slipper bli ett av hundra varumärken som vår representant arbetar med.

– Sedan är det ju också så att det är ganska lätt att etablera sig i Holland för svenska företag, se bara på svenskt mode. Filippa K och Acne har en stor marknad där. Sedan är hollaändarna nog ganska lika oss svenskar. Svensk design som varumärke är ju otroligt starkt där.

Italien då, där ni hämtat så mycken inspiration till klockorna?

ANNONS

– Italien är vi inte helt inne i ännu. Originalkonceptet kommer från Italien vilket gör att marknaden är ganska mättad.

Vad betyder namnet Tritoni?

– Triton är namnet på havets prins. Vi har alltid varit fascinerade av mytologin och den där treudden är en snygg symbol.

Varför har ni bytt namn på klockdivisionen från Tritoni till Triwa?

– Triwa är en sammanslagning av orden Tritoni och Watches. Vi siktar på att lansera nya produkter. Just nu lanserar vi solglasögon. Så vi ville att Tritoni skulle vara ett huvudvarumärke som står på egna ben. Samtidigt ska det vara lätta att hitta assecoarer hos oss, så att det är lätt att addera en färgklick vare sig det rör sig om skärp, solglasögon eller smycken. Vi vill hitta någon sorts helhet.

Vem designar produkterna?

– Klockorna gör vi fyra grundare tillsammans med en italiensk designer som heter Nicola Giagli som bara jobbar åt oss. När det gäller solglasögonen har vi själva tagit fram designen utifrån klassiska modeller men där vi adderat lite eget.

Är ni utbildade i design?

ANNONS

– Nej, däremot har vi tills för några veckor sedan delat kontor med en byrå som heter Treehouse. Vi har fått lära oss allt från scratch, att hantera verktygen och allt. Vi har fått lära oss design.

För ett år sedan fanns era produkter bara att köpa via webben och utvalda modebutiker. Har ni samma strategi nu?

– Huvudsakligen är det modebutiker, men vi har blivit kontaktade av vissa högkvalitativa butiker som Klockmaster-butikerna bland annat.

Utgör kvinnor fortfarande 70 procent av er kunddemografi?

– Jo, kvinnor är ju snabbare på att snabba upp trender. De läser mer modemagasin och bloggar för att finna inspiration. Det finns så många fler kanaler att nå ut med den här typen av produkter till kvinnor. Sedan kräver det sin man att bära upp en knallorange klocka. Våra manliga kunder är i mycket early adapters.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS