Det framgick under presskonferensen om GM-konkursen med GM:s vd Fritz Henderson.
"Tre budgivare kvar på Saab"
Mest läst i kategorin
Där kommenterade Henderson Saab på fråga från en journalist från ”svensk radio”.
Journalisten ville veta om Ripplewood eller Fiat kommer att köpa Saab, och om GM kunde tänka sig att skriva ned sina lån till Saab för att underlätta en försäljning av Saab.
Henderson konstaterade att varken Ripplewood eller Fiat är intresserade av Saab.
De var enligt honom intresserade av Opel.
Dock kvarstår enligt vad Henderson sa tre andra parter kvarstår i budprocessen för Saab som ännu pågår.
– Vi stödjer budprocessen och inget av det som framkommit idag , ändrar på det.
– Vi fortsätter att stödja processen, och får se vad som händer.
Henderson konstaterade att fristen vad gäller Saab precis förlängts med tre månader, så att det återstår 90 dagar.
Henderson medgav att GM är Saabs största långivare, men att det är ”rätt hanterligt”.
En journalist sa att ”vi har hört det förut” att GM ska omstruktureras.
– Hur ska ni övertyga oss om att det här är sista gången GM omstruktureras? undrade han.
Henderson svarade att enda sättet är att bevisa genom att nå resultat.
För att en omstrukturering i bilbranschen ska lyckas krävs enligt honom alla följande förutsättningar:
• produkter
• intäkter
• kostnader
– Ingen omstrukturering har lyckats utan att man får ordning på alla dessa tre punkter, sa Henderson.
Han var även glad över att GM nu till att börja med försöker göra något åt GM:s höga skuldsättning.
– Det gör att vi nu kan lägga vår tid där det behövs, nämligen på våra produkter och kunder.
I samtalen med amerikanska staten stod det klart att staten inte ville driva GM:s verksamhet.
Henderson var även glad över att en ny, oberoende styrelse håller på att tillsättas i GM med styrelseledamöter ”i världsklass”.
Och att styrelsens ordförande är oberoende granskare av vd.
Tidigare har Henderson även haft ansvar för att tillsätta styrelsen, sa han.
– Jag kan inte be om bättre arbetsförutsättningar än jag får nu.
Henderson underströk vikten av att nu jobba snabbt, ge kunderna bra produkter och även erbjuda bra kundfinansiering.
Han räknar med att det kommer att ta år snarare än månader innan amerikanska staten har sålt sitt ägande i GM.
Flera journalister frågade om riskerna med att tappa marknadsandelar på grund av konkursprocessen.
Henderson pekade här på beslutet att GM ska fokusera på fyra varumärken, det omstrukturerade återförsäljarenätet och det omstrukturerade finansbolaget GMAC som nu blivit en riktig bank även för Chrysler.
– Jämfört med i höstas är vi nu ”oceaner” i från hur vår situation såg ut då, sa han.
Henderson indikerade att GM siktar på att hålla en marknadsandel på 18,5 procent, vilket lär ha avsett i USA.
En annan process är att minska GM:s lagernivåer till rätt nivå.
GM håller på att sänka sina lönekostnader med 22 procent.
Härav har en tredjedel genomförts och två tredjedelar återstår att uppnå fram till slutet av år 2009.
Antalet GM-återförsäljare minskas till 3.600.
Här är de återförsäljare som ska rensas bort välkomna att höra av sig med motargument om det finns skäl att ha kvar någon.
Och här är GM prestigelöst och behåller återförsäljare om det finns skäl för det.
– Vi måste se till fakta. Ibland gör vi misstag och då får vi korrigera det, sa Henderson.
– Vi ska ha rätt antal återförsäljare på rätt ställen, och arbetet för att uppnå det tar tid.
GM kommer även efter det strukturarbetet ha USA:s största återförsäljarnät.
Målet är nu att GM ska vara lönsamt mätt som resultat före räntekostnader och skatt, vid en årlig försäljning på minst 10 miljoner bilar.
Det innebär en sänkt ”break even-nivå” som tidigare låg högre än 10 miljoner bilar.
Vid högre volymer blir lönsamheten klart bättre än tidigare.
– Vår break even-nivå ska vara så låg att GM är robust med olika ekonomiska förutsättningar.






