Realtid

Sanktioner lyckas inte stoppa de ryska fartygen

sanktioner
En oljetanker som beläggs med sanktioner kan inte resa fritt som tidigare. (Foto: Ernesto Vargas/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 23 dec. 2025Publicerad: 23 dec. 2025

Med sanktioner försöker västvärlden sätta stopp för ryska oljetankers. Många av dem fortsätter att gå, även om deras schema blir lite mer komplicerat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter invasionen av Ukraina har Ryssland belagts med många sanktioner, inte minst relaterat till landets viktiga oljehandel.

Men trots dessa sanktioner och svartlistning fortsätter många ryska oljetankers att trafikera världshaven.

Fallet med fartyget Mikati visar hur begränsad effekten kan bli när sanktioner möter en global och flexibel sjöfartsmarknad, skriver Dagens PS.

Gör saker mer komplicerade

När EU i december satte Mikati på sin sanktionslista var fartyget redan till havs. I stället för att avbryta resan genomfördes snabba förändringar.

Ägarstrukturen flyttades och fartyget kopplades till ett nytt bolag registrerat i Samoa, samtidigt som tidigare mönster med namnbyten och avstängda transpondrar upprepades.

Sanktionerna får ändå konkreta följder. Försäkringsskyddet blir osäkert, tillgången till hamnar begränsas och handeln blir mer komplicerad.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Säljs till vissa köpare

ANNONS

I Mikatis fall ledde det till elva dagars väntan utanför Indien för att lösa försäkringsfrågor. Effekten blir förseningar och ökade kostnader, men sällan ett totalt stopp.

Generellt innebär sanktioner mot oljetankfartyg att västerländska försäkringsbolag och hamnar inte längre får samarbeta med fartyget.

Oljan kan då bara säljas till ett begränsat antal köpare, ofta till rabatterade priser, och transporterna sker allt oftare med äldre fartyg i så kallade skuggflottor.

Skillnaden mellan olika sanktionsregimer är tydlig.

Fortsatt oljeexport

Enligt branschdata minskar EU:s sanktioner ett fartygs effektivitet med runt 30 procent, medan amerikanska åtgärder i snitt slår bort cirka 70 procent av verksamheten.

Orsaken är rädslan för amerikanska sekundära sanktioner, särskilt i länder som är beroende av handel med USA.

Trots högre kostnader och större risker fortsätter trafiken. Mikati har nyligen observerats på väg mot ryska hamnar igen.

ANNONS

För Ryssland innebär det att oljeexporten kan fortsätta, om än långsammare och dyrare, och att skuggflottan förblir ett fungerande verktyg trots sanktionerna.

Läs mer: Teslas dörrar går inte att öppna – 15 personer har dött. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
ANNONS