Tobaksbolaget Swedish Match tjänar mindre pengar på varje prilla och cigarr. Dollarfallet och dyra sparåtgärder är några av orsakerna.
Sämre lönsamhet för Swedish Match

Mest läst i kategorin
Under fjärde kvartalet föll rörelsemarginalen, alltså rörelsevinsten i förhållande till omsättningen, för både cigarrer och snus – Swedish Matchs klart största produktområden.
Vinsten före skatt för kvartalet minskade till 394 miljoner kronor, från 486 miljoner kronor. Omstruktureringskostnader på 125 miljoner kronor är den främsta orsaken till försämringen. Men även dollarfallet pressar Swedish Match – på helårsbasis har bolaget förlorat 94 miljoner kronor vid omräkning av de utländska dotterbolagens resultat till kronor.
Helårsvinsten före skatt ökade till 3,2 miljarder kronor, från 2,2 miljarder 2003. Vinstökningen beror dock på en förlikningstintäkt på 1,5 miljarder, inte på att verksamheten utvecklats på ett positivt sätt.
Försäljningen minskade och uppgick under sista kvartalet 2004 till 3.210 miljoner kronor, jämfört med 3.344 miljoner kronor ett år tidigare. Under hela 2004 sålde Swedish Match för 13 miljarder, en i det närmaste oförändrad siffra.
För produktområdet snus så minskade försäljningen med 6 procent till 725 miljoner kronor under fjärde kvartalet, medan försäljningen av cigarrer låg i princip stilla på 790 miljoner kronor.
I år tror tobaksbolaget på en försäljning i linje med fjolåret, bortsett från valutakursförändringar. Den svaga dollarn och vikande volymer för tuggtobak, piptobak och distributionsverksamhet väntas påverka försäljningen, räknat i svenska kronor, negativt.
När det gäller snus och cigarrer ser Swedish Match ”organiska tillväxtmöjligheter”, alltså möjligheter att lyfta försäljningen av egen kraft, utan företagsköp eller gynnsamma valutaeffekter.
Styrelsen föreslår att utdelningen till aktieägarna höjs med 20 öre till 1:90 kronor, eller totalt cirka 611 miljoner kronor.
Aktien föll något på börsen omedelbart efter det att rapporten publicerats.
TT





