Om inte transportsektorn omfattas av EU:s regler för utsläppsrätter är risken stor för höjda skatter på diesel.
Risk för höjda dieselpriser

Mest läst i kategorin
Det konstaterar Per Kågesson i en färsk forskningsrapport från Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS.
Rapporten har undersökt om transporternas utsläpp av koldioxid ska omfattas av EU:s handelssystem för utsläppsrätter, alternativt successivt höjda skatter på diesel.
Alla medlemsländer måste själva se till att utsläppen minskas om vägtrafiken utsläpp hålls utanför systemet med utsläppsrätter.
EU-kommissionen föreslår att Sverige i så fall ska minska utsläppen med 17 procent.
– Effekten på priset på bensin och diesel år 2020 kan förväntas bli ungefär lika stor oavsett om vägtrafikens utsläpp omfattas av handeln med utsläppsrätter eller hålls tillbaka genom höjda skatter. I båda fallen blir prisökningen troligen en krona per liter plus moms, säger Per Kågesson.
Men i skattealternativet krävs en omfattande och framgångsrik satsning på att effektivisera trafikarbetet och säkerställa att alla lastbilar och bussar blir väsentligt bränslesnålare än dagens fordon.
– Misslyckas Sverige med det kan skatten på drivmedel behöva höjas med betydligt mer än en krona per liter. Sverige tillhör också de länder som ska skära ned mest, vilket kan leda till att Sverige behöver höja skatterna mer än de flesta andra medlemsländerna, säger Per Kågesson.






