UPPDATERAD Begagnade exemplar av Quattroporte-modellen säljs nu för halva nypriset.
Prisras på Maserati

Mest läst i kategorin
Realtid.se träffar på Emil Alkut i Stockholm som i juni köpte sin silvriga Maserati Quattroporte Sport GT från år 2006.
– Nypriset ligger på 1,3 miljoner kronor, men jag fick den för 650.000, säger han.
– Där ligger prisnivån för de här bilarna ligger nuförtiden. Och jag har även sett dem till salu för 400.000 kronor och 450.000 kronor.
Advokaten Magnus Ullman (se mer nedan), köpte sin 2005:a för 540.000 i våras.
En orsak till prisnivåerna är enligt Alkut att Quattroporte-modellen uppdaterades från år 2008.
– Den har fått
ny växellåda och så.
Det kan göra att äldre årsmodeller blir mindre eftertraktade.
Realtid.se får tag på Jens hos svenska Maserati-återförsäljaren Autoropa, som ger en delvis annan bild.
Är det prispress på Maserati-bilar?
– Nej, absolut inte, säger han.
– Den nya Quattroporte-versionen idag, och 06:an är helt olika bilar. Därför skiljer sig priset jättemycket.
– Dagens version kom år 2007, och begagnat-priserna på den har sjunkit marginellt bara.
– Köpte man den ny för 1,4 miljoner, ligger begagnatpriset idag på kanske 1,2 miljoner.
Det kanske har varit mest prispress på årsmodellerna före den nya versionen?
– Som jag sa – den första Quattroporte-versionen kom kanske år 2002 och byggdes fram till år 2006. Den versionen har klart blivit billigare.
– Det har gått så många år och den har blivit så många år äldre, och priset måste sjunka lite efter att den nya versionen kommit.
– Annars har begagnatpriserna på Maserati-bilar legat mycket, mycket stabilt hittills, och det är god efterfrågan. Vi har inte mycket begagnade Maserati-bilar längre.
Och när du säger att begagnatpriserna har legat stabilt, menar du då för den äldre Quattroporte-versionen också?
– Jag tycker överlag att andrahandsvärdet ligger stabilt för Maserati-bilarna.
– Men de är inte unika på det viset. Det är klart att de går ner i värde som andra bilar, men kanske inte lika mycket.
– Det handlar om tillgång och efterfrågan hela tiden.
Så det är inte så illa som Alkut ger intryck av?
– Tvärtom skulle jag vilja säga.
– Köpte han en bil för 695.000 eller 700.000 som år 2006 kanske kostade 1 miljon kronor ny, så är det en värdeminskning på 300.000 på fyra år. Det är inte mycket.
– Tar du en ny BMW eller Mercedes eller så, så faller de i värde med 50 procent på 1,5 år.
Så det är inte så att även Maserati-priserna har drabbats av finanskrisen?
– För vår del så har det inte drabbat oss nämnvärt. Kanske något har vi känt av. Jag kan inte säga annat.
– Men det är en mycket sparsam effekt. Det är inte mycket vi har känt av ändå. Vi är nöjda.
I Sverige säljs det ett 50-tal nya Maserati-bilar per år, sedan i fjol då bilmärket var det som hade störst försäljningsökning av alla i bilmärken i Sverige. Alla Maserati-bilar säljs via Autoropa som är generalagent.
– I år räknar vi med att sälja ungefär samma som i fjol trots konjunkturen som egentligen borde leda till en minskning.
Autoropa hade från början beställt ett 50-tal nya Maserati-bilar för leverans i år. Efter krisen valde Autoropa att minska det till 35 bilar.
– Men nu verkar det som att vi trots allt kommer att kunna sälja kring 50 bilar som vi trodde från början, så vi har försökt trolla fram nya Maserati-bilar som levererats till andra länder. Tack vare den globala konjunktursvackan finns det möjlighet att göra så.
Alkut fortsätter att berätta om sin Maserati:
– Själv var jag lite skeptisk till att köpa en italiensk bil. I Italien bygger de väl bilar med en cigg i mungipan.
– Men jag är jättenöjd.
Är Sport GT- varianten som du har av Quattroporte, vassare än de andra?
– Nej, faktiskt inte. Det finns en annan version som heter Executive som är lite lyxigare med luftkonditionering i sätena och så, men den här duger bra.
Bilen står enligt Transportstyrelsen inte registrerad på Alkut själv, utan på bolaget Centurion AB där han är enda ordinarie styrelseledamot.
Bolaget är enligt Affärsdata verksamt inom fastighetsförmedling med två anställda och drog in 8-9 miljoner kronor i intäkter enligt senaste uppgift från år 2007.
Centurion har adress på paradgatan Strandvägen i Stockholm.
Alkut står även
registrerad som enda ordinarie styrelseledamot i Åsöbageriet AB, men det bolaget är ”avfört” för att aktiekapitalet inte höjdes år 1998.
Lite längre bort stod en mörkgrå Maserati Quattroporte från år 2004, en tidig årgång alltså.
Den är enligt Transportstyrelsen registrerad på Sanna-Maria Bergström från Ekerö utanför Stockholm, som köpte bilen i juni av bilhandlaren Autoropa precis som Alkut gjorde.
Till Maserati-klubben kan även Mikael Bäck från Stockholmsförorten Djursholm ansluta sig.
Han kom körande på E4:an norrut från Stockholm med sin gråa Maserati Quattroporte.
Det kan vara en import, för den hade redan rullat över 5.000 mil i våras då Bäck köpte den som hittills enda ägare registrerad i Sverige.
Transportstyrelsen bekräftar att bilen är en 2004:a som importerats från Estland.
I Djursholm bor även Magnus Ullman, med sin Maserati Quattroporte från år 2005 i ljusblå metallic.
Han är aktiv i 14 bolag enligt Affärsdata, inom alltifrån juridik och rederier till hälsovård.
Nya Maserati Quattroporte finns i tre varianter:
• Maserati Quattroporte (4,2-liters V8 på 400 hästkrafter, 0-100 kilometer i timmen på 5,6 sekunder, toppfart 270 kilometer i timmen)
• Maserati Quattroporte S (4,7-liters V8 på 430 hk, 0-100 på 5,4 sekunder, toppfart 280 km/tim)
• Maserati Quattroporte Sport GT S (4,7-liters V8 på 440 hk, 0-100 på 5,1 sekunder, toppfart 285 km/tim)
Här på Maseratis hemsida finns länk för att lyssna på motorljudet då 4,7-liters-motorn varvas vid stillastående. Se efter ”The sound of the Maserati V8 4.7 engine!” nere till höger på hemsidan.
Här är ett videoklipp på Youtube där Sport GT S-varianten provkörs av holländska tidningen AutoWeek (på holländska med engelsk textning).
Realtid.se får tag på Magnus Ullman.
Din Maserati är en 2005:a?
– Ja, den är från 2005 eller 2004. Jag minns inte riktigt.
– Det är den enda i Sverige med den färgen.
Färgnyansen ska heta ”luna argentus” eller något liknande.
– Det betyder månsilverblå, säger Ullman.
Var det du som beställde den färgen?
– Nej, jag köpte bilen begagnad.
– Det var någon designer från Båstad som köpte bilen ny, och beställde den med den färgen.
När köpte du bilen?
– I påskas. Söndagen efter påsken.
Var det planerat eller en impulsaffär?
– Det var en impulsaffär i vanlig ordning.
Hur gick det till?
– Jag hade sett på internet att bilen fanns till salu.
– Jag har varit biltokig hela livet, och tänkte att nu när det är dåliga tider kanske man ska köpa en sådan här lite härlig bil.
– Så jag gick in på internet, och såg att det fanns 6-7 begagnade Quattroporte till salu.
– Sedan skulle jag iväg på en fjälltur uppe runt Kebnekaise, och kunde inte göra så mycket mer då.
– Men jag kom tillbaks på måndagen då mina medarbetare hade tagit reda på fakta om bilen jag sedan köpte.
– Så när jag kom tillbaks efter påsken, så slog jag till och köpte bilen.
Det var i Autoropas lokal på Narvavägen i Stockholm.
Får man fråga vilket pris du betalade?
– 540.000 kronor.
Det var väl ett väldigt bra pris?
– Det tror jag också.
Någon större prutning lyckades inte Ullman göra.
– Jag frågade hur mycket de var beredda att sänka priset, och då sa de att jag kunde få det sänkt med 5.000 kronor.
Bilen var alltså prissatt till 545.000 kronor från början.
Har du kunnat njuta av bilen någonting?
– Oh ja, vi har åkt upp och ner till Falsterbo. Jag har haft den där i sommar.
Hur är den att köra då?
– Körkänslan är underbar.
På vilket sätt?
– Över huvud taget. Den är tung, stabil, snabb, temperamentsfull och gedigen hela bilen.
– Men den drar rätt mycket bensin.
– Köper man en sådan här bil ska du inte fråga vad den drar, och du ska inte heller fråga efter dragkrok.
Frågade du om det?
– Ja, på skoj. Och säljaren blev alldeles förskräckt.
Hur mycket drar bilen då? 2 liter milen?
– Nej, 1,2 liter.
Det var väl inte mycket?
– Nej, men vi har en Mersa-kombi med dieselmotor som drar 0,6 liter milen.
Vad gör du annars till vardags?
– Jag har tre yrken; advokat, bokförläggare och författare.
Vilket förlag är det?
– Bokförläggare Magnus Ullman. Jag har utgivit 20 böcker, och enligt NK:s bokhandel är jag den 16:e eller 17:e mest lästa författaren i Sverige.
Ullman hänvisar till att man kan se mer om hans förlag och hans böcker på hemsidan www.magnusullman.com.
Vad är det för böcker?
– Biografier, romaner – allt möjligt – även historiska skildringar.
Vilken upplaga blir det på dina böcker då?
– 10.000-18.000.
Och har du någon särskild inriktning som advokat?
– Ja, jag är affärsjurist. I grund och botten är jag processadvokat, men med tilltagen ålder processar jag mindre och överlåter det åt yngre medarbetare.
Men som advokat hjälper Ullman till vid börsintroduktioner av mindre företag på börslistor som Aktietorget.
– Jag hjälper bolag att skaffa kapital och styrelseledamöter.
– Sedan är jag skiljeman vid affärstvister, och jag gör boutredningar också.
Alphahelix är ett företag till vilket Ullmans namn knyts.
– Ja, dem hjälpte jag till att börsintroducera på Aktietorget.
Är det ett bra bolag?
– Det kan jag inte uttala mig om. Jag har inga ägarintressen, utan det var en professionell grej.
Mikael Bäck hör också av sig.
Stämmer det att du importerade ditt exemplar från Estland?
– Ja, är man ute efter en speciell årgång och speciella färger, måste man leta över hela Europa.
– Det här är en grå metallic 2005:a uttagen 2004, med väldigt ljus skinnklädsel.
– Det var väldigt svårt att få tag på den här bilmodellen med ljus inredning. Det är egentligen det som var den stora grejen som jag var ute efter, och det gick inte att få tag på i Sverige och inte i Tyskland heller.
– Men i hela EU är det ganska enkelt nuförtiden att köpa bil.
Bäck själv anlitade en särskild firma som hjälpte till att importera bilen.
Du framförde dina önskemål och de fixade fram bilen?
– Det är inte så mycket sådana här firmor gör nuförtiden. Förr var det besvärligt att importera bil, men nu är det ganska lite pappersarbete inom EU.
– Så det är ingen större grej. Det är mer att de kollar att bilen är ok om man själv inte har möjlighet att åka så långt och göra det.
Och de arrangerade frakten hem också?
– Ja.
Är det mycket lägre prisnivå för en sådan här bil i Estland?
– Nej, det är ungefär samma. Internet har gjort det mycket lättare att jämföra priser mellan länder. Det handlar mer om olikheter mellan exemplaren och eurokursen.
Får man fråga vad du betalade för bilen?
– Nej, inte exakt. Men det är bara att se vad den här bilmodellen brukar ligga på.
– Just min bil är väl den första eller andra årsmodellen av Quattroporte. Det var ungefär då den kom tror jag, och den har ju inte uppdaterats så mycket mer än på slutet.
– Jag tror att det var förra året eller så som automatlådan kom till exempel, för USA-marknaden framför allt.
– Det är det som är mest annorlunda. Men ser man i övrigt så är det inte så mycket som skiljer förrän 2008-modellen eller så. Och då blev modellen också mycket, mycket dyrare. Det är helt andra pengar.
– Ser man på hela fronten så är den därefter ganska annorlunda. I grillen var det först ganska smalt mellan pinnarna, men det är mycket bredare i fronten på den nya versionen.
Förutom att det numer är bredare mellan pinnarna i grillen, går de nu uppifrån och ner jämfört med tidigare då de var horisontella.
– Annars är den väldigt lik i chassit och så.
Och motorn?
– Nej, den tror jag är nästan precis densamma. Det har kommit flera varianter på slutet med någon som heter Sport eller Executive.
– Min har 400 hästkrafter och den andra varianten har 420 hästar eller så. Det är nog ingen större skillnad. Jag tror att det är samma motor.
– Vad jag förstår är det samma företag som gör Maserati och Ferrari, och motorn i Quattroporte ska vara samma som i någon Ferrari-modell, F430 eller så. Jag tror att den har varit med i alla år.
När köpte du din Quattroporte?
– I maj.
Har du hunnit njuta av den?
– Den går mycket nu. Jag har använt den som bruksbil, så vi har barnstolar i. Bilen är ju jättelång. Den är stor som en vanlig, stor bil. Så det är roligt.
– Det är egentligen den enda sportbilen som har så stora innerutrymmen och så snygg form. Det går att ha två barnstolar och plats för två vuxna.
Har du kört några längre sträckor?
– Naa, 30-40 mil som längst.
Har du testat vad den går för?
– Ja, det är inga problem alls. Den går jättebra. Det är ohyggligt. Och fint ljud också.
Vad gör du till vardags?
– Jag är en helt vanlig ingenjör som tycker att det är rätt roligt med bilar. Jag har haft Porsche förut också.






