Mulsanne heter den. "Vi blir glada om vi kan sälja en bil i Sverige."
Premiär för dyraste Bentleyn

Mest läst i kategorin
Det berättar Bentley-säljaren Tomas Resgård på bilföretaget Callisma för Realtid.se.
Mulsanne presenterades under söndagen på Pebble Beach i Kalifornien.
Realtid.se har tidigare provkört den stora fyradörrars-Bentleyn Contintental Flying Spur Speed.
Hur skiljer den sig från Mulsanne-modellen?
– Continental är en egen serie medan Mulsanne är efterföljaren till Bentley Arnage som tillverkades under åren 1998-2009.
– Mulsanne är en helt ny bil. Det finns inga likheter i sig med Arnage – inga.
Alla detaljer är inte kända ännu om Mulsanne, men precis som med Arnage så är det en ännu dyrare prisklass än Continental.
– Det är en annan division och en mer exklusiv modell.
Storleken skiljer sig dock inte så mycket. En Continental Flying Spur är 5,3 meter lång, medan Mulsanne är 5,4 meter.
– Det är fel att säga att Continental är en ”mängdbil”, men vi har tillverkat fler antal bilar av Continental-modellen än Arnage.
Och så kommer det att bli även med Mulsanne som har en beräknad tillverkningsvolym på 700 bilar per år totalt.
– Arnage var dyr även i grundutförande, men Mulsanne kommer nog att slå den prismässigt. Den blir inte billigare utan dyrare.
Realtid.se skrev i november att en Arnage kostar 2,9 miljoner kronor.
Det finns ett par Arnage till salu på Blocket, en för 3,7 miljoner kronor och en för 1,9 miljoner.
Car & Driver skriver att Mulsanne kommer att ha en 6,75-liters V8 precis som Arnage, även om det blir en kraftigt omkonstruerad version.
Motorn väntas ha mer än Arnage-modellens 500 hästkrafter, jämfört med Continental Flying Spur Speeds 12-cylindriga motor på 610 hästkrafter.
Tidningen räknar med att prislappen för Mulsanne inte kommer att bli mycket lägre än 2,4 miljoner kronor.
Det är inte så stor skillnad från Continental Flying Spur Speed, vars grundpris i höstas uppgavs ligga på 2,15 miljoner.
Den officiella visningen av Mulsanne kommer att ske på Frankfurtmässan i september.
– Själv har jag sett den redan för länge sedan i olika ”dummy”-utföranden, säger Resgård.
Vissa Bentley-kunder
har även fått se den i förväg på det sättet.
Resgård har dock inte fått tillfälle att provköra modellen ännu.
– Det finns ingen
som vet så mycket om den i dagsläget.
Arnage var enligt Resgård aldrig någon ”mängdbil” i Sverige, och Mulsanne väntas inte heller bli det.
– Får vi sälja en Mulsanne i Sverige blir vi lyckliga.
Här menar Resgård en totalt och inte en om året.
– Det är klart att det kan bli fler framåt också.
– Men det är som Arnage som var mer byggd för USA och arabländerna.
Är det någon svensk som är intresserad av en Mulsanne?
– Det har jag inte hört, men man kan alltid hoppas.
Är det någon som har föranmält sig?
– Nej. Och inget om bilen har ju kommit ut ännu. Allmänheten har inte vetat något förrän nu.
En potentiell kund kan vara klock-kungen Ayad Al-Saffar som har en Bentley Arnage, eller han hade det åtminstone så sent som i fjol tillsammans med sin Lamborghini Murciélago.
Vilka bilar är jämförbara med en Bentley Mulsanne? Är det Rolls-Royce?
– Vi vet som sagt inte så mycket om Mulsanne ännu. Vi vet inte ens om den kanske till och med är bättre än Rolls-Royce.
– Hittills har vi bara hört lite grand talas om Mulsanne, men på Frankfurt-mässan hoppas vi få veta mer.
Continental-modellen baseras ju på Volkswagens egen lyxmodell Phaeton. Är Mulsanne baserad på någon Volkswagen-modell?
– Nej, det är en helt igenom ny modell. Det finns inget gammalt som liknar den.
Mulsanne-modellen är enligt ett pressmeddelande från Bentley inspirerad av företagsgrundaren W.O. Bentleys paradmodell 8 litre som kom år 1930.
Hans eget exemplar av 8 litre-modellen fick dela plats på scenen under premiären.
”8 litre var den sista stora Bentleyn som designades, konstruerades och byggdes från botten och upp av Bentley-ingenjörer, fram tills nu”, skriver Bentley i ett pressmeddelande.
Mulsanne-modellen ska börja tillverkas nästa år i en ny separat fabrik, vid Bentleys hemmabas i Crewe i England.
Bentley ägs numer av tyska Volkswagen, och det är tysken Franz-Josef Paefgen som är chef för Bentley. Han har tidigare varit ansvarig för utvecklingen av Bugatti Veyron.
Paefgen framträdde under söndagens premiär av Bentley Mulsanne.
– Den utmaning vi lade fast för våra ingenjörer, var att skapa en ny, stor Bentley som skulle kunna vara höjdpunkten bland brittiska lyxbilar, och erbjuda världens mest exklusiva körupplevelse, sa han där.
Han kallar modellen en ”luxury grand tourer”, alltså en lyxbil med sportbilskänsla.
Även om Bentley nuförtiden mest är ett lyxbilsmärke, har bilföretaget haft stora framgångar på racingbanorna.
Bentley dominerade den årliga bilracingtävlingen Le Mans i Frankrike under 20- och 30-talen tillsammans med Bugatti och Alfa Romeo, och lyckades även vinna i modern tid år 2003 med sin Bentley Speed 8 i samarbete med likaså Volkswagen-ägda Audi.
Le Mans-tävlingen började köras år 1923 och har körts i totalt 77 år. Här är de bilmärken som vunnit flest år:
1) Porsche (16 segrar)
2) Ferrari (9)
3) Audi (8)
4) Jaguar (7)
5) Bentley (6)
Bentleys 6 segrar var åren 1924, 1927-1930 och 2003.
Bentley är de enda som liksom Alfa Romeo och Ford har lyckats vinna tävlingen fyra år i rad.
Porsche har rekordet och vann sju år i rad på 80-talet. Ferrari vann sex år i rad på 60-talet. Audi vann fem år i rad på 2000-talet.
Den 1,4 mil långa Le Mans-banan ligger två timmars bilväg från Paris, och banans längsta sträcka är den 5 kilometer långa ”Mulsanne-rakan” som numer har två olika chikaner för att minska hastigheten. Rakan avslutas med Mulsanne-kurvan åt höger.
Tidigare svenska formel 1-föraren Joakim Bonnier dog i en olycka på Le Mans-banan år 1972.
Bentley-säljaren Tomas Resgård jobbar på bilföretaget Callismas Bentley-affär i Stockholmsförorten Djursholm, vilken Realtid.se skrivit om tidigare och att den är tillfällig i väntan på en annan permanent lösning för var Callisma ska sälja Bentley i Stockolmsområdet.
– Vi är kvar i Djursholm än så länge. Vi har en ny lösning på gång, och när det är klart kommer vi att presentera det, säger Resgård.
Callismas Djursholms-affär är bara inriktad på Bentley-bilar.
Hur är efterfrågan?
– Det är väl inte lika stor efterfrågan på nya bilar nu som tidigare år.
– Men på begagnat-sidan har det rört sig.
Volkswagen tog över Bentley år 1998, och har fått ordentligt fart på försäljningen som år 2003 låg kring 1.000 bilar och 2007 nådde kring 10.000 bilar.
Bentleys modellserie Continental lanserades år 2003, och då först som tvådörrarsversionen Continental GT.






