Realtid

Phat Cat till salu

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 juni 2009Publicerad: 29 juni 2009

Aje Philipsons monsterbåt kommer inte att vara med i helgens stora tävling "Skärgårdens snabbaste båt", eftersom båten ska säljas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det uppger Nello Zalbo på pr-firman Mamy som arrangerar motorbåtstävlingen i Strömma Kanal i Stockholm på lördag.

Phat Cat är den övre båten i bilden i denna länk.

Båten syns som ett vitt streck i bakgrunden av nedanstående film på Youtube, där den uppges ha två helikoptermotorer, 4.000 hästkrafter och en maxfart på 180 knop:

”Phat cat is the fastest open motorboat in the world!”, skriver en tittare i en kommentar till klippet.

I bildgalleriet till båttävlingens hemsida www.skargardenssnyggastebat.se finns det också en del bilder.

Glife.se skrev om starten till år 2007 års race att ”en racesugen publik blev alldeles till sig när Aje Philipson startade upp sin ’Phat cat’ som dånade som ett jetplan.”

Enligt Prinsessbloggen tvingades dock Phat Cat att bryta det året på grund av att ”ett varningslarm indikerat vattenintag på vänster sida”, så att finansmannen Tom Ahldin i stället vann med Aje Philipsons gamla racerbåt.

Enligt Zalbo ligger maxfarten för Phat Cat på 160 knop.

ANNONS

– Men de har aldrig kört så fort, utan max 140 knop, säger han.

”Skärgårdens snabbaste båt” har arrangerats varje år sedan år 1995.

– Men i år blir det lite mer spännande, för Phat Cat kommer inte vara med.

Varför inte?

– Den ska ut på försäljning, och de vill inte riskera något.

– Det gör det lite kul eftersom alla andra då har möjlighet att vinna, jämfört med om det finns en båt som är överlägsen från början.

Varför ska Phat Cat säljas?

– Det är jag inte insatt i.

ANNONS

Realtid.se får tag på Aje Philipson vid lunchtid på måndagen.

– Jag är jätteupptagen och ska in i ett möte. Kan jag ringa tillbaka om några timmar? sa han.

Tio båtar är med och tävlar i årets ”Skärgårdens snabbaste båt”.

Någon lista finns inte helt färdig ännu.

– Avtal ska skrivas på och så vidare, säger Zalbo.

Vad för avtal?

– Ja, för att vara med och tävla skriver man ett kontrakt om att man kör på egen risk och så.

Zalbo har inte själv någon färdig lista.

ANNONS

– Och några av deltagarna vill väl vara lite diskreta.

Vadå, är det typ prins Carl Philip som ska vara med?

– Det vet man aldrig. Men vi har bestämt det så att vi visar upp vinnarna. De publicerar vi.

Anmälningsavgiften för att vara med i ”Skärgårdens snabbaste båt” är 2.000 kronor.

Då ingår även lite bonus för det såsom kläder, samt middag med fest på kvällen.

Vinnaren får lite extrapriser såsom sponsorprodukter, magnumflaskor med champagne, och presentkort hos hovjuvelerare.

Är det för sent att anmäla sig?

– Det finns nog några platser kvar.

ANNONS

Egentligen finns det bara plats för tio båtar att vara med i tävlingen.

– I princip är det redan fullt, men vi brukar ta in fler så att vi har backup.

– En del muskelbåtar har en förmåga att gå sönder plötsligt, och då är det bra att ha ett par båtar i reserv.

En idé är att köra flera race, och sedan utse vinnaren i ett ”final-heat”.

– Ja, men så långt har vi inte kommit ännu.

– Och det kräver även en del logistiska arrangemang med annan infrastruktur med bryggor och så för att det ska fungera.

– Det har vi ingen ekonomi för ännu.

– Vi kan inte bara ta in fler båtar.

ANNONS

Det var Aje Philipson som startade båttävlingen som ett race med sina kompisar, vilket avslutades på Strömma Krog.

– Nu är det lite mer kommersiellt, men det är fortfarande rätt mycket ideellt för att få det att gå runt.

– Målet är att göra det här evenemanget till något mycket större.

Planen är enligt Zalbo att det kommande år ska lockas fler besökare och större yta.

– Det har vi börjat med redan nu med en ”minimässa” med ett par utställare i Strömma Kanal.

– Publiken kan se mer än båtarna tävla.

Innan loppet börjar klockan 14 på lördag, kommer man från klockan 11 att se tävlingsbåtarna ligga förtöjda i Strömma Kanal.

Där kommer även stridsbåten ”Korpen” finnas, byggd av kevlar och speciellt glasfiber.

ANNONS

– Så det händer lite grejer utöver själva tävlingen, som adderar mervärde till besökarna.

Något inträde kostar det inte att vara med som besökare.

Totalt kommer evenemanget pågå klockan 11-18.

Själva tävlingsbanan är förlagd till Nämndöfjärden med start och mål.

– Alla som själva har båt brukar åka ut till startområdet, där 200-300 båtar ligger och guppar.

Tävlingsbanan är rund och brukar köras i två varv.

Hela fjärden brukar stängas av för detta.

Är det sjöpolisen som övervakar det?

ANNONS

– Nej, det går inte att rekvirera sjöpolisen till det. Vi har ett eget säkerhetsteam inklusive ambulansbåt, dykare, och övervakande personal på vattenskotrar.

Sedan kommer sjöpolisen, kustbevakningen och sjöräddningen att närvara.

– Men om de får en utryckning så måste de sticka. De har så begränsade resurser.

Två varv runt tävlingsbanan tar kanske bara 10-15 minuter.

I helgen som gick kördes ett annat båtrace sponsrat av vodkamärket Cape North.

Cape North lånade sitt varumärke under några år till ”Skärgårdens snabbaste båt”.

– Så fungerar det med många olika evenemang att en sponsor köper rättigheten och ”får namnet” till tävlingen under året då den arrangeras.

Men sedan ifjol återgick namnrättigheten till ”Skärgårdens snabbaste båt”.

ANNONS

Varför fortsatte inte Cape North?

– Vi vill inte liera oss med spritmärken, och enligt lag så får inte ett spritmärke marknadsföra sig på det sättet.

– Så Cape North har fallit av.

– Däremot vet vi att det har arrangerats en annan båttävling med namnet Cape North, men vi vill inte ge oss in i det.

– Jag vet inte hur, var och när den tävlingen har arrangerats, och jag vill inte uttala mig om vad som är rätt och fel.

– Men vad jag har hört så kör eller har de kört en tävling i Mälaren.

– Det är samma vodkamärke som ligger bakom den tävlingen nu.

Ni själva tyckte det var otillåtet för er tävling?

ANNONS

– Ja, jag tror att det är så.

– Men nu tackade vi inte nej för att det inte är tillåtet, utan det är ekonomiska bitar i detta också utöver att vi inte tyckte att det passade in.

Andra varumärken har också velat bli huvudsponsor för ”Skärgårdens snabbaste båt”, men har fått nobben.

– Vi har valt att varken flagga för sprit, poker eller nakentidningar.

– Många vill gärna vara med eftersom det är en motormiljö med snygga brudar, men vi vill att det här ska vara ett seriöst evenemang på ett annat plan än att vara lite ”tacky”.

Har ni andra sponsorer nu?

– Flera.

På ”Skärgårdens snabbaste båt”:s hemsida skyltar sponsorer som Götrich, Gulf, Sebago, Oriflame och Tretorn för tävlingen.

ANNONS

Zalbo vill inte avslöja om årets sponsorintäkter motsvarar det som tävlingen fick in i fjol från Cape North, eller hur stora intäkter tävlingen drar in i år över huvud taget.

Realtid.se får tag på Marie-Louise på Cape North.

– Tidigare har båttävlingen arrangerats av Neo och Coci Philipson, men i år är det Shassen Samaletdin och Magnus Widell på Restaurang Jungfrusund som arrangerat det i Mälaren, säger hon.

– Det var lite för vild sjö där ute där tävlingen arrangerades tidigare.

Varför är ni inte med och sponsrar ”Skärgårdens snabbaste båt” längre?

– De har faktiskt inte ens vänt sig till oss i och, och det skulle ju bli lite krock om vi skulle vara med och sponsra både förra helgens race och den kommande helgen.

Platsar alkohol verkligen i samband med båtar?

– Nej, men i samband med restaurangen.

ANNONS

– Sedan kör ju tävlingsdeltagarna absolut inte onyktra. Det är en jättehård kontroll.

– Kustbevakningen var där, och polisen också tror jag.

Vodkan Cape North produceras i Frankrike. En särskild importfirma har tillstånd att sälja vodkan till restauranger i Sverige.

Bolaget Cape North i sig är svenskt, och lejer ut själva vodkaproduktionen till en ”destillatör” i Frankrike”.

Realtid.se får tag på Shassen Samaletdin.

Enligt honom gick helgens tävling bra.

– 11 båtar var anmälda och fick tillstånd att delta, men 5 av dem fick tekniska problem.

– Bland annat turbinbåten Nortech, en 50-fots ”supercat”.

ANNONS

Den ägs av Niklas Johansson.

Segen gick till Rikard Frisk med sin 32 fot långa heltäckta katamaran.

Vilka farter kommer de här båtarna upp i?

– 110 knop någonstans, men en båt som Nortech har en toppfart på 175 knop.

Banan var 20 distansminuter lång.

– Det här är mer än ”show off”-grej. Folk gillar att visa upp sina båtar.

Var det några kändisar med?

– Vi har ett ”tajt” gäng som alltid har följt med oss, och vi brukar hålla det lite så ”vänner emellan”.

ANNONS

– Det är kul om de kan få vara lite i fred.

Evenemanget sponsras av Cape North?

– Vår restaurang köper in den vodkasorten, så det är inga konstigheter.

– De hjälper oss en hel del.

Varför sponsrar de er tävling i stället för ”Skärgårdens snabbaste båt”?

– ”Skärgårdens snabbaste båt” och ”Cape North” har varit en och samma sedan år 2004, varav Coci Philipson, jag och Magnus Widell har dragit runt det här.

– Men förra året valde vi att gå skilda vägar.

– Och vi är goda vänner än i dag.

ANNONS

– Vi ville göra det här på Mälarsidan i stället – ”hitta nya marker” och så.

– Därav anledningen.

– Så det är inga konstigheter.

– De kör nästa helg i Strömma Kanal.

Bilder från helgens tävling är på gång in på www.capenorth.se.

– Fotograferna jobbar för fullt med det.

– Så det här med vilken tävling Cape North sponsrar är inte så konstigt.

– Vi är fortfarande goda vänner, och inför ett sådant här arrangemang söker vi alla tillstånd som behövs från sjöpolisen, sjöfartsverket och kustbevakningen.

ANNONS

– Alla instanser är informerade, annars får man inte genomföra en sådan här tävling.

– Båtarna går så fort, och det skulle inte vara kul om det hände något.

Hände det något i helgens tävling?

– Nej, det gjorde det inte.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS