UPPDATERAD Fastighetsmagnaten Per Taube har inlett enormt fastighetsprojekt vid Arlanda flygplats utanför Stockholm.
Nytt mångmiljardprojekt vid Arlanda

Mest läst i kategorin
Just när lågkonjunkturen står för dörren, finns det i alla fall en optimist som tänker satsa friskt.
Per Taube har på ett par decennier byggt upp en förmögenhet på hundratals miljoner kronor.
Nu har han ritningarna klara för det som ska bli kronan på verket och hans största projekt någonsin; Stockholm Airport City.
Prislappen? 10 miljarder kronor på 10 år innan allt står klart.
Området omfattar en markyta motsvarande över 220 fotbollsplaner (över 160 hektar).
Den planerade lokalytan motsvarar 70 fotbollsplaner (över en halv miljon kvadratmeter).
I projektet ingår ett nytt hotell för 650 miljoner kronor som ska bli störst i Stockholm, en biltestbana för 50–100 miljoner kronor, en del detaljhandel, men framför allt enorma lagerlokaler.
– Vi ser att det växer fram sådana här ”flygplatsstäder” i anslutning till stora flygplatser runt om i världen. Det är ett internationellt fenomen, säger Per Taube till Realtid.se. Han nämner Amsterdams flygplats som exempel.
För projektet talar goda kommunikationer och att företag väntas klumpa ihop sig och bilda ”kluster” inom samma branscher i området.
Flygplatsen, E4:an och järnvägen ligger precis intill varandra, och förutom Stockholm ligger Uppsala och Gävle inom räckhåll.
– Det är ett enormt upptagningsområde, säger Taube.
Redan har projektet fått lite av bilföretagstema med nybilsförsäljning, bilverkstäder, långtidsparkeringar och biluthyrning, men det finns utrymme för många andra branscher också.
En stor del av projektets byggnadsyta väntas gå till lagerlokaler, inte minst så kallad ”tredjepartslogistik” vilket innebär företag som sköter lager åt andra företag.
I andra steget kommer satsningar att ske på kontorslokaler. Tankar finns på att locka branscher som sjukvårdsföretag till området.
– Det kommer att bli en helt ny stad, säger Taube.
– Jag föreställer mig att det kommer att se ut som ungefär när man åker på motorvägen förbi Frösundavik, säger han.
Hela området ligger i Sigtuna kommun, och från kommunens håll betraktas Taube som en hjälte.
– Projektet är storstilat, säger Greger Garnvall på Sigtuna kommuns avdelning för plan- och bygglov.
Som han fått det beskrivet har projektet handel- och motoranknytning, hotell, konferens, och kontor.
– Det blir business över huvud taget med en tänkt koppling till Stockholm och en slutvision i stil med ”Stockholm logistic center” eller något liknande. Mycket intressant! säger han.
Projektet ligger i bolaget Arlandastad Holding där Taube är styrelseordförande. Han har hittills satsat 70 miljoner kronor varav en del i form av lån. Nu uppgår hans ägarandel till 70 procent.
Därutöver håller bolaget precis på att få in 150 friska miljoner från nya ägare.
Biltestbanan i Arlandastad kommer att kosta 50–100 miljoner kronor och ska byggas så att den kan användas för formel 1-tävlingar, världens tuffaste racingserie.
Banan blir 3 kilometer lång eller ännu längre. Riktiga formel 1-banor är ofta 5–6 kilometer långa.
Det var 30 år sedan Sverige hade formel 1-tävlingar, på Anderstorpsbanan mitt i de småländska skogarna.
Några bullerstörningsproblem finns inte kring Arlanda.
– Det flyger hela tiden flygplan över området på väg till och från flygplatsen. Du kallar det racingbana medan vi pratar om en ”testbana”, men är det någonstans man ska bygga bilbana så är det här, säger Per Taube.
Men som det ser ut finns det tyvärr i dagsläget inga planer att ha några biltävlingar med publik.
– Myndigheterna säger nej på grund av risken för flygplansolyckor i området. Det är klassat som särskild ”flygsäkerhetszon”, säger Taube och ser inte det som något problem.
– Det har endast skett två flygkrascher kring Arlanda, men det var inte häromkring.
I första hand kommer banan därför användas för testkörningar. Diskussioner pågår med polisen, brandkåren och bevakningsföretag så att de kan utbilda sin personal i bilkörning på racingbanan.
Det kan även tänkas att bilföretag kommer att använda banan för testkörningar.
Enligt Taube finns redan intresse från ett flertal mindre intressenter.
– Nu behöver vi hitta några tyngre aktörer som vill använda banan i längre tidsperioder, och vill teckna hyresavtal med oss, säger Taube.
När alla tillstånd och hyresgäster till banan är klara, tar banan 1 år att bygga.
– Från i dag räknar vi därför med att det i praktiken kan ta 2–3 år innan banan står klar, säger Taube.
Hans medarbetare Jesper Hellström understryker att det inte kommer att bli en formel 1–bana.
– Vi gör ingen formel 1-bana, vi har inte planerat det, och har inte satt av några pengar för det. Det saknar all verklighetsförankring. Det är drömmar och visioner andra grupperingar har, säger han.
– En formel 1–bana har helt andra förutsättningar, säger Hellström och betonar att det ska bli en ”testbana”.
Hellström anger att banan endast ska användas för förarutbildningar exempelvis om miljövänligt bilkörningssätt, så kallad ”eco-driving”.
Området har redan fått lite av ett ”bilhandlar–tema”, även om Taube menar att det kommer att handla om så mycket mer än”bil–byn” som området har börjat kallas i folkmun.
En fastighet som redan står klar hyrs av bilfirman Von Braun som säljer ett av de mest exklusiva sportbilsmärkena i världen; Lamborghini.
– Det var så det började. Jag köpte först en fastighet i området, och började sedan köpa mark runtomkring, säger Taube.
En yta på drygt 2 fotbollsplaner (15.000 kvadratmeter) är vikt bara för bilverkstäder med olika sektioner för exempelvis glas-skador, plåtskador och övriga bilreparationer.
Hotellet kommer att bli en juvel i projektkronan. Byggnadsytan kommer att uppgå till 25.000 kvadratmeter.
Antalet rum blir 600, vilket är mest i hela Stockholm.
Byggnadsstarten är planerad till årsskiftet. Därefter tar det 2 år innan hotellet står klart.
Hotellkedjan First Hotels kommer att driva hotellet.
– Vi har sålt mark för detta till First Hotels, och det är de som kommer att bygga det, säger Taube.
First Hotels är helt privatägt av norrmannen Asmund Haare som via samma kedja driver hotellen Reisen och Amaranten i Stockholm.
Tankar har även funnits på ett jättestort köpcentrum.
– Det har legat i planerna för Arlandastad sedan 20 år, säger Taube.
Hittills har det inte kommit ut så mycket mer av det än lilla centrumet Eurostop som drivs av holländska köpcentrumbolaget Rodamco.
– Självklart har vi varit i kontakt med Rodamco eftersom Eurostop ligger precis granne med vårt område, men Rodamco har varit upptagna med egna företagsaffärer och Väsby Centrum, säger Taube.
Om det blir ett jättecentrum lär det i så fall få läggas upp och drivas av en utomstående aktör som Rodamco.
– Det ligger inte inom vårt kompetensområde, säger Taube.
Däremot ingår i Stockholm Airport City några fastigheter där avsikten tidigare var ”outlet-försäljning”, där klädföretag och liknande säljer sina produkter billigt direkt från fabriken.
– De fastigheterna gick tidigare med förlust, men det har vi vänt nu till vinst, säger Taube.
Där ligger Lamborghini-försäljaren Von Braun, en återförsäljare av fyrhjuliga motorcyklar, en tv-affär och ”Barnens djungel” där man kan lämna sina barn för barnpassning medan man provkör bilar.
Volkswagen har via sitt återförsäljarbolag Din Bil nyligen tecknat hyresavtal i området. Enligt vad Realtid.se kommer det att säljas begagnade Volkswagen och Audi där.
Biltvättföretaget Mr Cap har också precis kommit dit.
Bostäder är inte aktuella inom Stockholm Airport City.
Hans nyemission på 150 miljoner kronor kommer att avslutas inom någon vecka, men den kan redan sägas vara ”hemma”.
– Jag känner mig säker på att vi kommer att få in pengarna, eftersom vi redan har fått in teckningssedlar från investerare för ett belopp på över 160 miljoner kronor, säger Taube.
Några planer på börsnotering finns inte för närvarande, men kan komma att ske på sikt.
– Jag bedömer att vi kommer att kunna klara oss utan börsen, men inget kan uteslutas på sikt, säger Taube.
– Ett skäl till att vi inte har valt börsnotering är att vi kanske inte kommer att utveckla hela området själva, utan successivt säljer av mark som andra kan utveckla.
Företagsledningen med vd Mats Jämterud i spetsen har också en ägarandel i Arlandastad Holding.
Jämterud själv är just hemkommen från en konferens om flygplatsstäder i Texas-staden Dallas i USA, och är full av entusiasm.
Är det inte fel att starta ett sådant här jätteprojekt som Stockholm Airport City nu inför lågkonjunkturen?
– I och med det kapital vi får in i nyemissionen står vi finansiellt starka. Det kommer tuffare tider, så vi förbereder oss för vinter, säger Taube.
Han ser även möjligheter med sämre tider.
– När ekonomin och byggkonjunkturen är överhettad blir det mindre gynnsamt för oss att genomföra vissa projekt, säger Taube och nämner att hans byggprojekt kräver stora resurser.
– I goda tider kan det bli väldigt dyrt att bygga, så att för oss är det nästan bra med en avmattning.
Taube pekar även på att rådande konjunkturläge spelar mindre roll eftersom projektet byggs under en så lång tidsperiod som 10 år.
– Cyklerna spelar mindre roll då, även om vi gärna vill slippa de starkaste överhettningarna och djupaste lågkonjunkturerna, säger han.
– Vi föredrar ett konjunkturläge någonstans mittemellan, men just nu har jag svårt att bedöma vart konjunkturen är på väg.
Per Taube är 47 år, och är släkt med Evert och Sven-Bertil Taube på långt håll.
– Själv kan jag inte sjunga annat än snapsvisor, säger Per.
Han har gjort tidigare fastighetsaffärer via bolag som Storheden och Fastighets AB Centralen. Han är delägare i bolaget Svensk Fastighetsfond som förmedlar fastighetsaffärer.
Per Taube är vän till kungen. Han har köpt en fastighet i Kalmar tillsammans med kungen.
Taube har skänkt mycket pengar de senaste 10 åren till alla möjliga välgörande ändamål såsom barnhem i Thailand och scouterna.
Taube har även gjort affärer med Bernard von der Osten–Sacken som häktats för misstänkt skattebrott och insiderbrott, men senare släpptes fri från häktet.
– Allokton förvärvade ett fastighetsbestånd av mig för drygt 2 år sedan. Jag kände inte Bernhard innan och vi träffades några gånger när vi gjorde upp affären.
Taube är enligt en källa lite kontroversiell för sin inblandning i fastighetsbolaget Skapus Gruppen, som senare gjorde konkurs.
Taube själv bekräftar att han gjorde en rekonstruktion av Skapus Gruppen vid 90-talets början under fastighetskrisen, men ser inget skäl för kritik.
– Vi lyckades avveckla i stort sett hela verksamheten på 1 år. Några bolag i gruppen gick i konkurs 2 år efter att jag lämnade mitt uppdrag, säger Taube.
Per Taube har köpt det område i Arlandastad som tidigare ägdes av Skanska. Området omfattas av ”FÖP Arlandaområdet” som är en fördjupad översiktsplan hos Sigtuna kommun. Stora delar av området är dessutom detaljplanelagt sedan länge.
Kommunen har fått in en begäran om planändring av gällande planer vid före detta Arlanda Outlet så att ett nytt hotell ska kunna byggas. Frågeställningen gäller här hur hög byggnaden ska kunna bli med hänsyn till inflygningen till Bana 1 vid flygplatsen. Kommunstyrelsen har inte behandlat frågan ännu.
Vid de kontakter som varit med stadsbyggnadskontoret hos kommunen, har diskussioner förts med Taube om den fortsatta utvecklingen av 4:e stadsdelen öster om E4 mitt emot Quality Hotel, som är planlagt.
Den vidare utvecklingen åt nordost öster om E4.65 in mot flygplatsen, har även diskuterats.
Något konkret förslag på byggnation i 4:e stadsdelen, eller begäran om planläggning vidare utefter östra sidan av E4.65, har så vitt man vet inte kommit in till stadsbyggnadskontoret eller kommunstyrelsen.
De idéer som finns måste sedan testas mot gällande detaljplaner och prövas i nya detaljplaner allt eftersom de presenteras.
Flera andra stora byggprojekt pågår kring Arlanda.
Luftfartsverket ska bygga lokaler med en lokalyta på 14 fotbollsplaner (över 100.000 kvadratmeter) precis framför terminalerna vid Arlanda flygplats. Lokalerna ska användas till kontor, hotell och konferenser.
Prologis köpte en tomt av Sigtuna kommun, och ska bygga en lagerlokal på 25.000 kvadratmeter åt Schenker.
Fastighetsägaren Jan Persson håller via sitt fastighetsbolag Kilenkrysset på med ett projekt i det närliggande Rosersberg.
Är det inte risk att det blir för mycket?
– Vi menar att i takt med att Arlanda-området blir mer väletablerat, skapar det momentum som gör att fler dras till området, säger Per Taube och anger att de stora flygplatserna är ”motorerna” runt om i världen.
– Det finns mycket kvar att utveckla runt Arlanda.
Ian Hammar
08-545 87 151






