Realtid

Ny skatt missar näringslivets jet-set

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 juli 2008Publicerad: 02 juli 2008

Från och med nu är det skatt på flygbensin för privata ändamål. Men näringslivets toppar fortsätter att flyga skattefritt – bara de får tag på något att flyga i.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mediaplanets grundare väntar fortfarande på sitt affärsjet.

Volvo, Kinnarps, EF och andra storföretag som äger sina egna affärsjet flyger fortfarande skattefritt.

Fast de flesta tänker till en extra gång innan de väljer att äga ett eget jetplan. Inte för att det är dyrt, utan för att det är omodernt.

– Ett skäl jag hört är att det är inte är så miljömässigt fint att äga ett businesspaln som man flyger omkring med, säger Rolf Björkman, generalsekreterare hos Kungliga Svenska Aeroklubben som organiserar landets flygklubbar.

Istället för att köpa ser toppcheferna till att hyra affärsjet av flygtaxibolag för omkring 20.000 kronor i timmen.

Bengt Grafström på Grafair hade kunder som flög ner för att se på fotbolls-EM.

– Om man hyr en kärra och petar in åtta gubbar så blir det inte så farligt, säger han.

Nöjesflygningar bestkattas från och med den 1 juli. Flygentusiaster som hyr flygplan av landets flygklubbar måste nu betala sex kronor i skatt utöver nio kronor per liter för bränslet. Staten hoppas få in 2,6 miljoner kronor om året på skatten, som är ett krav från EU.

ANNONS

Så länge företaget betalar är det fortfarande skattefritt.

För uppkomlingar som vill visa upp framgången i näringslivet är det knappast skatten som är det största hindret.

Richard Båge och Rustan Panday grundade för sex år sedan Mediaplanet, som säljer annonser i egna så kallade temabilagor i tidningar som Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Förra året omsatte bolaget 300 miljoner kronor.

Richard Båge och Rustan Panday, som pendlar mellan kontoren i London och New York, firade med att för egen räkning beställa ett Eclipse 500 för tio miljoner kronor. Men tillverkaren har för mycket att göra.

– De ligger flera år efter, säger Richard Båge.

– Vi har inte sett röken av det.

Nu funderar han på att ge upp drömmen om ett eget jetplan.

– Det är så lång väntetid kvar, så vi vet inte om vi ska annulera kontraktet. Fast det är ett kul koncept.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS