Realtid

Miljardförlust för Saabs ägare

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 jan. 2006Publicerad: 26 jan. 2006

<pufftextlänk>Världens största biltillverkare General Motors, GM, redovisar en förlust, exklusive engångsposter, på 1,2 miljarder dollar, eller 2:09 dollar per aktie, för fjärde kvartalet i fjol.</pufftextlänk> GM Europe, där Saab Automobile ingår, mer än halverade sin förlust under fjärde kvartalet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Resultatet kan jämföras med en vinst på 726 miljoner dollar, eller 1:28 dollar per aktie, motsvarande period i fjol.

Omsättningen uppgick till 51,2 miljarder dollar, jämfört med 51,4 miljarder dollar ett år tidigare.

Inklusive engångsposter gjorde GM en förlust på 4,8 miljarder dollar, eller 8:45 dollar per aktie, jämfört med en förlust på 99 miljoner dollar, 18 cent per aktie, ett år tidigare.

GM Europe, där Saab Automobile ingår, mer än halverade sin förlust under fjärde kvartalet, till 159 miljoner dollar, från 345 miljoner dollar motsvarande period 2004. Förbättringen beror på GM:s åtgärdsprogram för den europeiska verksamheten som innebär såväl sänkta struktur- och materialkostnader som högre produktionsvolymer. På minussidan finns en fortsatt prispress, skriver bolaget i rapporten.

– Vårt europeiska åtgärdsprogram fortsätter som planerat och vi väntar oss en ytterligare förbättring under 2006, säger GM:s vd Rick Wagoner i en kommentar.

Enligt Wagoner väntas lanseringen av nya modeller, däribland Opel Corsa, bidra till förbättringen.

Den tyska affärstidningen Handelsblatt har tidigare uppgett att Saab Automobile står för huvuddelen av GM Europas förlust.

Det är lite vanskligt att hela tiden skylla på oss för det är alldeles beroende av hur man interndebiterar, säger Metallklubbens ordförande Paul Åkerlund till TT.

ANNONS

Men det är klart att vi som enhet inte går ihop och att vi behöver sälja mer bilar. Det är inget snack om den saken.

För att gå med vinst skulle Saab, enligt Åkerlund, behöva sälja omkring 150 000 bilar om året. Jämfört med 2005 års försäljning fattas det drygt 20 000 bilar. Åkerlund tror ändå att Saab kan hamna i närheten av ett nollresultat under 2006, inte minst tack vare framgången med den etanoldrivna modellen 9-5 Biopower.

Saab har varit omgärdat av rykten efter storägaren i GM Kirk Kirkogians krav på att Saab ska säljas. Men Åkerlund anser sig känna GM-ledningens stöd:

Varken officiellt eller inofficiellt har det funnits minsta antydan till att man skulle överväga att göra några förändringar utan tvärtom. Man har gång efter annan poängterat att ”Vi står bakom Saab”, ”Saab är inte till salu” och så vidare.

GM North America (GMNA) redovisar en förlust på 1,5 miljarder dollar för fjärde kvartalet, jämfört med en vinst på 449 miljoner dollar motsvarande period 2004. Brakförlusten berodde enligt GM främst på minskad produktion av stora stadsjeepar, ökade hälsovårdskostnader samt högre marknadsföringskostnader.

Det viktigaste för GM är nu att stoppa blodflödet i den nordamerikanska verksamheten så fort som möjligt. Det åtgärdsprogram som har inletts väntas leda till att de strukturella kostnaderna i GMNA minskas med 6 miljarder dollar i årstakt från och med slutet av 2006, varav mer än 4 miljarder dollar ska sparas redan under kalenderåret 2006. GMNA:s nettomaterialkostnader ska minskas med 1 miljard dollar.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS