Realtid

"Man måste få tjäna en halv miljard"

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 juni 2008Publicerad: 25 juni 2008

"Sverige måste våga släppa fram ett nytt Gambro eller Tetrapak", säger Måns Hultman, ordförande för Excel-utmanaren Qliktech.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Sverige är duktigt på teknologi, på att utbilda folk och skapa miljöer där sådd-företag kan komma igång. Sedan är vi ganska bra på att ta dem förbi de första stadierna så att de tjänar tio miljoner kronor eller så. Men sedan blir det ingenting – eller så blir det som med Qliktech att de tar in utländska ägare.

Qliktech växer till sig, men Sverige har missat sin chans.

– Qliktech kommer aldrig att bli ett Gambro eller Tetrapak för svensk räkning. Vi kommer att ha vårt huvudkontor i USA. Vi kommer att anställa i USA, säger Måns Hultman.

– Sverige borde skärpa sig. Vi måste våga lyfta fram nya stjärnor efter Gambro och Tetrapak. Då måste det finnas kraftiga incitament och en struktur så att man tar bolagen förbi sådd-stadiet och vågar spänna bågen.

Qliktech är har lyckats med det. Företaget har fortfarande anställda i Sverige, men siktar på en börsnotering på teknikbörsen Nasdaq i New York.

– Vi har haft en vision hela tiden att notera bolaget, säger Måns Hultman.

– Då var det en dröm, i dag är det i högsta grad en realitet.

Men han har inte bråttom. Kanske blir det nästa år.

ANNONS

– Vi har tillräckligt med kapital för att det inte ska vara vare sig prio ett, två eller tre för oss nu.

Så har det inte alltid varit. Måns Hultman var tvungen att leta fiansiering i Israel och USA. Han är imponerad av hur Israel genom statliga investeringar, skatte- och utbildningspolitik under 20 år växt till en av världens starkaste marknader för högteknologiskt nyföretagande.

– De såg till att bygga en infrastruktur så att det var lätt att hoppa av universitetet, ta med sig sina idéer och starta företag. Det här har lett till en otrolig utveckling. De ledande riskkapitalbolagens portföljer har i dag kraftig övervikt av företag från Israel.

– Det är mer begåvat än jag sett hos något annat västlands regering göra.

Israel valde it, precis som Qliktech. Men det kunde lika gärna varit biotkenik eller telekommunikation – så länge som det är ett medvetet val.

– Samhället måste fokusera på någonting.

Allt hänger inte på staten. Företagsledningen måste också våga.

– Företagen måste göra en kraftsamling och säga ”vi ska bli bäst i världen”.

ANNONS

Men det saknas svenskar med erfarenhet och kompetens att ta ett tiomoiljonersföretag till nästa nivå.

– Det finns relativt få som gjort den här resan. Då måste vi odla upp dem.

Att rekrytera utomlands är inget alternativ.

– Våra skatteregler skrämmer ju slag på folk. Jag kan inte få en engelsman att flytta till Sverige. Då får man göra en konstruktion där man kan anställa dem utomlands.

Måns Hultman har sett entreprenörer bli stenrika i USA:s it-värld. Det går inte i Sverige.

– Folk som är beredda att jobba dag och natt, sova i flygplansstolar och ta mödan att etablera bolaget i obskyra länder, offra familj, vänner och privatliv – de gör det för att tjäna väldigt mycket pengar.

– Inte en miljon kronor eller två, utan att en halv miljard eller eller en miljard. Det kan man göra i Silicon Valley.

Det är här avundsjukan kommer in.

ANNONS

– Där har vi en attityd i Sverige att när du tjänat en miljon så ska du vara nöjd, lille vän. Du kan inte få mjukvaruvärldens zlatan Ibrahimovich att jobba häcken av sig för de pengarna.

Företagsledningen måste våga
dela med sig. Ett optionsprogram ska motivera Qliktechs anställda att stanna kvar i företaget.

– Det är amerikanskt styrt – inte så snålt som de svenska. Skillnaden är att amerikanerna tycker bra om att personalen blir rik. Svenska ägare har en tendens att vara uppfostrade i det socialdemokratiska jämlikhetssamhället. Det ska vara jämlikhet för alla andra utom för dem själva.

Qliktech föddes i universitetsmiljön i Lund 1993. Företagets produkt, teknologin Qlikview, utvecklades från ett kunduppdrag.

Först ville ingen köpa. Ändå investerade Måns Hultman och några andra svenskar i bolaget år 2000. Fyra år senare följde riskkapitalbolagen Accel Partners i Silicon Valley och israeliska Jerusalem Venture Partners efter.

– Många varnade mig. De kom till mig och skrattade och sa ”hur länge tror du att du får vara kvar när du tagit in dem i boet? Men det har varit en bekväm resa.

Bekvämt, men inte kravlöst.

– Om man inte levererar så blir amerikanerna nervösa. Jag tycker att det har varit hårt men rättvist. De har varit schyssta och väldigt tydliga i sin kravställning. Om det inte funkat så har de alltid först ställt sig bakom och försökt få det att funka.

ANNONS

– Det var mer meckigt att jobba med svenska ägare. De var mer diffusa och vågade inte lyfta blicken. De vågade inte säga att vi ska bli bäst i världen.

Det vågade Måns Hultman.

– Jag tyckte teknologin var så bra att bolaget förtjänar att bli bäst.

Han fick 12,5 miljoner dollar för att försöka.

– Vi ville sätta sprätt på dem, investera i att bygga upp säljstyrkan. Vi använde i princip alla pengarna innan vi planenligt vände kassaflödet och började generera egna pengar.

Måns Hultman, som då var vd, kunde utnyttja riskkapitalbolagens nätverk för att etablera företaget i USA och börja sälja utomlands – livsviktigt för ett produktbolag.

– Om man jobbar med ett verktyg som vårt är det väldigt svårt att överleva på sikt om man nischar sig. Du måste lyckas i USA – det går inte att bara vara kung i Sverige.

Det gick vägen. I maj i år hade företaget 8.500 kunder i 86 länder. Norden och USA står för halva omsättningen. Merparten av försäljningen kommer från de egna säljarna. 90 procent är licensintäkter.

ANNONS

Måns Hultman är i dag orförande i bolaget. Han konstaterar att jobbet som vd blivit lättare sedan han lämnade över till Lars Björk förra året.

– Många affärsmöjligeter kommer till oss som stekta sparvar nu.

3M och Pfizer har mer än 10.000 användare var. Storbanker som Morgan Stanley, JP Morgan och Citibank har något färre, liksom svenska industrikunder som Sandvik och Volvo.

– Den minsta kunden har bara en licens. De betalar kanske 10.000 kronor för att få lösningen implementerad och varje år ytterligare kanske 1.500 spänn för uppgraderingar, säger Måns Hultman.

Värsta konkurrenten är kanske Microsofts kalkylprogram Excel som just kommer i ny upplaga, närmare knuten till databasmotorn SQL Server. Qlikview är enligt Måns Hultman nästan lika generellt men mer intuitivt.

Konsultbolag som Pointer jobbar med business intelligence precis som Qliktech, men har ingen produkt. Måns Hultman kan inte komma på ett enda svensk produktbolag bland konkurrenterna.

Istället tävlar Qliktech med jättar inom business intelligence som Business Objects, Cognos och Hyperion – i tur och ordning uppköpta av SAP, IBM och Oracle.

– Microsoft upplevs i den här välrden som ett lågprisalternativ, säger Måns Hultman.

ANNONS

– Men även om de skulle skänka bort licenserna så blir det ändå betydligt dyrare än med Qlikview.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS