Åtskilliga danska dagstidningar, både rikstäckande och lokala, är i kris.
Kris i danska tidningsbranschen

Mest läst i kategorin
Den ekonomiska krisen har slagit hårt mot alla former av nyhetsmedier. Ett skäl till att inte dagspressen stod rustad inför en ekonomiska orostider är att priserna på annonsmarknaden låg still under de goda tiderna, en följd av konkurrensen från de nya gratistidningarna.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Men nu faller annonsintäkterna rejält. Mediehuset Berlingske väntas i år förlora annonsintäkter för 270 miljoner danska kronor.
Till detta kommer att tidningarna nätupplagor ännu inte har kunnat generera några vinster – enbart förluster.
I går, måndag, började journalisterna på Vejle Amts Folkblad att strejka sedan tidningsledningen meddelat att var femte medarbetare på redaktionen – åtta av fyrtiotvå – förlorar sina jobb på grund av ekonomiska problem. Tidningen redovisar ett minusresultat på 3,7 miljoner kronor under årets första kvartal.
Enligt Jörgen Poulsen, medieforskare på Roskilde universitet har mediemarknaden fallit stadigt sedan 1948 och med extra fart sedan 1990. Han tror att många lokaltidningars enda chans att överleva är att gå ned från sexdagars till tredagarsutgivning. Andra medieanalytiker säger att chanserna är avhängiga av att regeringen strukturerar om och förbättrar det statliga stödet till nyhetsmedierna.






