Flygbolaget SAS fick se sin aktie falla kraftigt under måndagen. Orsaken bedöms enligt bolaget vara oljepriset.
Krasch för SAS-aktien

Mest läst i kategorin
SAS-aktien föll under dagen med drygt 9 procent till 41,80 kronor.
– Vi kommenterar inte vår egen aktiekurs. Det är marknaden som sätter den, men det är väl troligt att kursfallet har med oljeprisuppgången att göra. Alla flygbolagsaktier är ner, säger SAS investerarkontakt Sture Stölen.
Hur påverkas SAS resultat om oljepriset stiger?
– Det går inte att säga eftersom vi samtidigt vidtar kompenserande åtgärder. Den exakta nettoeffekten vet vi inte, men allt annat lika slår en oljeprishöjning väldigt mycket på vårt resultat, säger han.
Som tumregel försämras SAS resultat med 1 miljard kronor per år om oljepriset stiger med 10 procent.
Men SAS har alltså sedan tidigare beslutat om ett antal åtgärder för att på samma gång förbättra resultatet.
Kommer ni att vidta fler kompenserande åtgärder?
– Det kan inte uteslutas. Oljepriset ligger extremt högt. Det innebär en jätteutmaning för hela flygbranschen.
– Just för SAS innebär det ingen finansiell risk. Vi är väldigt starka.
– Men vi räknar med att det kommer att bli konkurser runtomkring oss. Så allvarligt är läget.
Även bland större flygbolag?
– De största flygbolagen är väl positionerade, liksom vissa lågprisbolag.
Stölen anser att mindre flygbolag både i Norden och Europa ligger sämre till.
– Många nya lågkostnadsbolag har det väldigt svårt nu.
SAS hade tidigare det separata varumärket ”Snowflake” för lågprisbiljetter, men har nu infogat det under det gemensamma varumärket SAS.
SAS senaste åtgärdsprogram fastslogs i april, vilket går ut på att spara 1,1 miljarder kronor per år. Programmet ska ge effekt i år på helåret 2008. På årsbasis kommer besparingarna uppgå till målnivån 1,1 miljarder kronor från slutet av 2008.
Vid vilken oljeprisnivå visar SAS nollresultat?
– Vår ambition är att kunna hantera den väldigt extrema situationen, säger Stölen men vill inte utlova något.
– De åtgärder vi beslutat om är kraftfulla. Vi får se om de räcker.
En stor del av SAS åtgärdsprogram handlar om att skära ner på personalkostnaderna, flygplanskapaciteten, övriga kostnader, och ”yieldstyrning” det vill säga att justera priserna.
– Vi jobbar med priserna liksom alla flygbolag.
Hur mycket höjs priserna?
– Det beror på vart man ska flyga, säger Stölen men anger att det för mindre inrikesresor handlar om prishöjningar på 50-60 kronor motsvarande 5 procent av biljettpriset.
Går det att bara höja priserna och därigenom justera för oljeprisuppgången?
– Nej, det går inte. Man måste jobba med kostnaderna också. Vi jobbar på alla fronter.
Stölen känner trots allt viss optimism för SAS del.
– Vi känner stor tillförsikt. Vi vidtar kraftfulla åtgärder och är lättade över att vi var ute i god tid.
– Vi bedömer att åtgärderna kommer att hjälpa oss. Sedan får vi se om de räcker. Det beror på hur oljepriset utvecklas.
Under tisdagen väntas ny statistik över hur pass stark efterfrågan SAS har från kunderna.
Enligt tidigare känd statistik är efterfrågetillväxten god för SAS med godkänt kapacitetsutnyttjande. Prispressen är dock ett problem.
Svenska staten äger 21 procent av SAS. Danska staten äger 14 procent och norska staten äger 14 procent.
Ägarandelen i SAS har inte stått på den borgerliga regeringens lista över statliga tillgångar som ska säljas ut.
Aktieanalytikerna har väldigt olika uppfattningar av vad SAS-aktien är värd. Aktieanalyserna indikerar att aktien kan vara värd alltifrån 25-65 kronor, jämfört med nuvarande kurs som ligger kring drygt 40 kronor.
Kan flygkrisen tvinga fram samgåenden mellan SAS och andra flygbolag?
– Det kan vi inte kommentera. Vi har en stark finansiell position med 8 miljarder kronor i kassan och lånelöften på 6 miljarder kronor. Det är absolut ingen kris för SAS i det korta perspektivet.
– Samtidigt står branschen inför tuffa utmaningar. Flygbolag kommer att gå omkull. På så vis är SAS i en god position.
Ni kan ta över verksamheten hos flygbolag som lägger ned?
– Jag vill inte föregripa det, men vi har tagit över flygbolag tidigare såsom Braathens i Norge. Det ska inte uteslutas för framtiden.
Ian Hammar
08-545 87 151






