på den svenska videoredigeringssajten JayCut där bandet Sunday Sounds fans får möjlighet att skapa gruppens nya officiella musikvideo.
Jonas Hombert

Mest läst i kategorin
Hur kom ni på idéen att dra igång den här tävlingen?
– Vi försöker hela tiden fundera ut hur vi ska kunna nå ut och trigga folk. Sajter som MySpace och iTunes har förändrat musikmarknaden och gett artister möjligheten att ta kontroll över sina karriärer. Bandet Sunday Sounds har mycket bra musik och det har gått otroligt bra för dem på MySpace på sista tiden. De håller just nu på och släpper sin första singel ”More than dead” och vi kom tillsammans på idén att låta vem som helst gå in på JayCut och skapa videon till singeln.
Har ni fått in några spännande bidrag ännu?
– Tävlingen har bara legat ute i fyra timmar (klockan 16.00 på onsdagen) så det har inte hunnit komma in några bidrag ännu. Men jag är helt övertygad om att vi kommer få en massa bra bidrag.
Vad får vinnaren?
– Kändisskap! Det vinnande bidraget läggs direkt upp på Sunday Sounds MySpace-sida. Det går så oerhört bra för bandet just nu att det också finns stora möjligheter att videon även kommer spelas på både MTV och ZTV.
När avgörs tävlingen?
– Den 30 september ska vinnaren koras. Då bestämmer bandet vilket bidrag som vunnit och videon läggs direkt ut på MySpace-sidan.
Är den här typen av tävlingar något ni kommer satsa mer på i framtiden på JayCut?
– Absolut! Jag tror detta är ett sätt att jobba som allt fler kommer satsa på. Jag tror att även företag kommer att nappa på den här tanken när det gäller att marknadsföra sina produkter. Vilka kan varumärken bättre än konsumenterna? Nu finns ju dessutom tekniken tillgänglig på JayCut för att låta vem som helst skapa reklamfilmer och så vidare.
Har ni några fler liknande idéer på gång?
– Vi har inget definitivt bestämt ännu, men jag kan ändå avslöja att vi pratat med en del regissörer och filmproducenter som har visat intresse för att lägga ut färdiginspelat, men oklippt material på sajten och låta användarna själva klippa ihop filmen. Låta folk vara med och skapa filmerna och själva bestämma hur de ska sluta. Vi har också pratat med en del miljöorganisationer om tanken att låta användare över hela världen lägga upp filmer som visar miljöproblemen i just deras del av världen.






