Hela Lamborghini har totalt knappt 1.000 anställda. Det görs 2.500 Lamborghini-bilar per år, varav cirka 10 Gallardo om dagen och 2-3 Murciélago om dagen.
Inne i fabriken

Mest läst i kategorin
Det tar 2-3 dagar att bygga klart en Gallardo, men längre tid att bygga en Murciélago.
Leveranstiden ligger kring 1 år för båda modellerna.
När dörren öppnades och vi steg in i fabriksbyggnaden hördes ett vinande ljud, och Gallardo-karosser med plastskydd fanns uppställda.
Det är först en mittgång rakt fram, och på sidorna om mittgången finns sedan vänstersidan och högersidan.
Vänstersidan bestod förenklat av fem rader, varav de två första är Gallardo-monteringen och de två sista är Murciélago-monteringen.
I mittenraden testas bilarna. Batteriet laddas och funktioner testas, kontroll av underredet görs, bilarna tas in i kabinen för körsimulering, och till sist tas bilarna i en ”ljustunnel” med olika typer av färger – både varma som gult eller kalla som vitt – för att se hur lacken ser ut och för att upptäcka repor som i så fall fixas till.
– Allt måste vara perfekt, sa pr-kvinnan.
Efter ”inomhustesterna” tas bilarna ut för utomhustester i den verkliga trafiken i 3-5 mil.
Till sist kommer bilarna till ”finishing-avdelningen” som ligger i en annan byggnad. Där görs fler kontroller, och eventuella justeringar av smådetaljer. Mindre måleriarbeten kan göras vid behov.
På högersidan av mittgången tillverkas själva motorn. Det är alltså en 10-cylindrig motor för Gallardo och 12-cylindrig för Murciélago.
Motorerna monteras med verktyg manuellt.
Även motorsidan har en egen ”kabin” med testbänk för att köra motorerna.
Gallardo-monteringen börjar på första raden och bortåt, och fortsätter sedan i den andra raden som fortsätter i riktning mot mittgången. Riktningen är alltså medsols.
För Murciélago-monteringen är det tvärtom. Den börjar på femte raden och går bortåt i riktning från mittgången, och fortsätter sedan på fjärde raden i riktning mot mittgången. Den går alltså motsols.






