Realtid

Ice.net slåss mot avgifterna

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 juni 2008Publicerad: 27 juni 2008

UPPDATERAD (2) Telia, Tele2, Telenor och 3 tjänar alla på branschens uppblåsta avgifter – fast olika mycket. EU har gett upp hoppet om en självreglerande prispress. Men lilla Ice.net försöker genom att bjuda på roamingen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU kräver att mobiloperatörerna ska sluta tvinga kunder och konkurrenter att betala oskäliga avgifter. EU tycker inte att konkurrensen fungerat och vill därför reglera marknaden.

– Den som är stor och stark tjänar på avgifterna. Man missgynnas om man är liten, säger Rikard Slunga, vd för den svenska operatören Ice.net, tidigare Nordisk Mobiltelefon.

Under torsdagen skickade EU-kommissionären Viviane Reding ett förslag om sänkta termineringsavgifter på remiss till den 3 september. Om det klubbas igenom under 2008 så kan svenska Post- och Telestyrelsen, PTS, genomföra det nya avgiftstaket först under 2011.

Viviane Reding väntar sig att avgifterna därefter ska sjunka med 70 procent på tre år, sa hon i ett uttalande.

Enligt analytiker på Morgan Stanley kommer en femtedel av de europeiska mobiloperatörernas intäkter från termineringsavgifter.

Också svenska mobiloperatörer får enligt PTS ungefär en femtedel av sina inktäkter från avgifter för att låta andra använda det egna nätet.

Alla tar betalt av varandra. Så länge kunderna ringer lika mycket till andra operatörers kunder, så tar avgifterna ut varandra.

De små aktörerna missgynnas eftersom de i praktiken tvingas subventionera samtal till de stora.

ANNONS

Det råder inte balans ens bland de stora. En operatör vars kunder huvudsakligen tar emot samtal får in mer pengar i avgifter.

Tele2, som säljer mycket kontantkort, tjänar på avgifterna eftersom kunderna undviker utgående samtal så att kontantkortet räcker längre.

Om de egna kunderna tvärsom ringer mycket till andras kunder, så måste operatören betala mer avgifter än vad som kommer in.

En operatör som 3, som kom in sent på marknaden, attraherar kunder som ringer mycket.

– Skevheten kommer om en kund hos oss ringer fler utgående samtal än han/hon tar emot inkommande vilket är fallet hos oss, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på 3.

– Det betyder att vi betalar mera till Telia och de andra än vad vi får tillbaka av dem och för oss som ny aktör är det ett hinder för att etablera oss på marknaden. Staten tvingar oss nämligen att subventionera våra mera etablerade konkurrenter. Mot detta har vi protesterat och drivit ett antal överklaganden som vi alla har fått avslag på, senast nu i veckan då Länsrätten gick på statens linje i sex fall av sex möjliga.

Det är inte alls så dyrt för nätägaren att koppla fram samtalen i sitt eget nät som avgifterna antyder. Telia Sonera försvarar avgifterna med att det blivit det enda sättet att finansiera nya kablar och licenser.

Mobiloperatörerna skulle lika gärna kunna ta en avgift för samtal som kommer från det egna nätet – då skulle kanske andras kunder tvingas betala för att ta emot samtal.

ANNONS

Men de stora operatörerna ser inte ut att vilja pröva andra sätt att tjäna pengar.

– Ingen i branschen talar om att slopa termineringsavgifter och gå över till att avgiftsbelägga inkommande samtal, säger en tjänsteman i EU-kommissionen i en kommentar.

EU vill också tvinga ner avgifter för utlandssamtal, roaming, i ett annat förslag som gått på remiss till den 2 juli. Ett beslut om roaming kan slå igenom fortare än ett beslutet om termineringsavgifter.

Men inte tillräckligt fort. En liten operatör som Ice.net har inte råd att inte försöka på egen hand. Vd Rikard Slungas kunder behöver inte längre betala roamingavgifter i hans nät.

– Du får använda nätet i Danmark och Norge till samma kostnad som du har hemmavid. Det tror jag att vi är ensamma om, säger Rikard Slunga.

Det stämmer inte riktigt.

– Vi bjuder bjuder på roamingen mellan Sverige och Danmark sedan tre år tillbaka, påpekar Erik Hörnfelt på 3.

– De som verkligen kämpar är vi och de andra medlemmarna i Mobile Challengers Group som lobbat hårt i Bryssel för att det här initiativet ska hända.

ANNONS

Så länge varken 3 eller Ice.net kan göra något åt termineringsavgifterna, kan låga roaming-avgifter bli en avgörande konkurrensfördel för många kunder, inte bara på utlandsresan.

– Nära gränsen, i Värmland till exempel, kan du råka komma i kontakt med basstation i det andra landet – och så får man en jättefaktura. Sådant händer inte hos oss, säger Rikard Slunga.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS