Realtid

Hemligt Monaco-bolag bakom kungens båt

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 aug. 2009Publicerad: 07 aug. 2009

Gotlands-baserade lyxbåtstillverkaren J-Craft hissar dimridåer kring sin ägarbild.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se skrev tidigare om båttillverkaren RunnaCraft vars ägare Jörgen Andersson nämnde J-Craft som en konkurrent, och att han trodde sig veta att J-Craft numera har en amerikansk ägare, att en J-Craft-båt som den som kungen har kostar uppemot 12-13 miljoner kronor styck, och att musikgruppen U2 för bara några veckor sedan köpte en J-Craft-båt i Monaco.

J-Crafts talesperson Therese Gleisner ringer upp.

– Vi har läst om J-Craft på er hemsida, och det finns felaktig information där.

– Det är mycket felaktig information, som inte alls är bra för oss.

Vad är det för information?

– Både vad gäller våra ägare, priserna på våra båtar, och vem som köpt båtarna.

– Vi undrar vem ni har fått den här informationen av.

Vad kostar en J-Craft då?

ANNONS

– Vår gamla modell tillverkas inte längre, så det priset stämmer inte över huvud taget.

– Kungens båt var den första J-Craft-modellen som levererades år 2000, så det är inte jämförbart i dagsläget.

– Den nya båtmodellen som vi tillverkar och precis har lanserat – det är den om någon som U2 skulle ha köpt.

– Men det har de inte.

Vad är priset för den?

– 750.000 euro, men den är mycket större och har bättre prestanda än vår gamla modell som kungen har.

750.000 euro motsvarar i skrivande stund 7,4 miljoner kronor.

Den nya J-Craft-modellen heter Torpedo.

ANNONS

– Den finns inte i Sverige.

– Den tillverkas i Sverige men levereras till Rivieran där vi har vår största kundbas.

J-Craft har sin bas där i Saint Tropez i Frankrike.

Torpedo är en helt ny båt som J-Craft nu har byggt klar i första exemplaret för bara två veckor sedan.

– Det finns bara ett tillverkat exemplar av den, som ligger i Saint Tropez som prototyp.

Den J-Craft-båt som kungen fick var modellen Cabrio Cruiser som han döpt till ”Polaris”.

– Det var vår gamla modell, den första som någonsin tillverkades av J-Craft.

Vad betyder Cabrio Cruiser?

ANNONS

– ”Cruiser” är mer som att man cruisar på vattnet, och ”Cabrio” betyder att det är en öppen båt.

Vad är skillnaden i storlek om man jämför en Cabrio Cruiser med en Torpedo?

– En Torpedo är 42 fot lång, alltså cirka 12,5 meter.

– Medan en Cabrio Cruiser är 38 fot.

Men kanske man beroende på vilka motorer och vilken utrustning man väljer, kan komma upp i en prislapp på 12-13 miljoner kronor för en J-Craft Torpedo?

– Jo, man kan göra mycket med en sådan här båt.

– Så det är klart att man även kan komma upp i större summor än så om man skulle vilja.

– Men standardversionen är så välutrustad, att det inte finns mycket att lägga till.

ANNONS

– Man behöver inte så mycket extra.

Har du hört talas om RunnaCraft?

– Nej, det hade jag inte tidigare.

– Jag har skickat vidare en fråga till vår produktionschef, för att se vad han tycker om RunnaCraft.

Och hur är det med ägarbilden i J-Craft?

– Vi är ett svenskt bolag, och hur dess ägarstruktur ser ut är egentligen ointressant.

– Att vi skulle ha en amerikansk ägare är helt felaktigt.

Vilka är ägarna då?

ANNONS

– Det är väl inte det som är viktigt.

– Vi är ett svenskt bolag som tillverkar båtar på Gotland, och det har vi gjort sedan år 1999.

Vem äger det då?

—- Det är ett Monaco-baserat bolag.

– Jag tycker inte att det är intressant för svensk press.

– Det här handlar ju om båtar.

– Det är absolut inga konstigheter med vår ägarbild, men vi tyckte att det lät så konstigt att vi skulle ha en amerikansk ägare.

– Vi är ett svenskt bolag.

ANNONS

– Det finns inga mer konstigheter om det.

Så det är svenskar som är de slutgiltiga ägarna i J-Craft?

– Ja, vi är ett svenskt bolag.

– Absolut.

Du menar att bolaget J-Craft är registrerat i Sverige, eller att det är svenskar som äger bolaget?

– Vi är ett svenskt aktiebolag, men vi har utländska ägare.

– Det är ett Monaco-baserat bolag.

– I vår värld är väl ägarstrukturen ointressant när man pratar båtar.

ANNONS

– Men det är helt fel att vi har en amerikansk ägare.

Så det är hemligt vem eller vilka de slutgiltiga ägarna i J-Craft är?

– Nej, det är inte hemligt.

– Men för mig är det en annan sak i vår värld.

Vad heter det Monaco-baserade bolaget då?

– GRF Limited.

Vem äger det?

– Det är en investmentfond baserad i Monaco där vi har vår största marknad.

ANNONS

– Det är väl helt ointressant tycker jag för svensk press och för er också.

– Men vi har inte en amerikansk ägare.

– Det är inga konstigheter med det här, men jag förstår att du blir nyfiken.

– Det är ett svenskt bolag som driver verksamheten, utvecklar båtarna och gör allt.

– Ägaren är väl ganska mycket en ”sleeping partner”.

– Ägaren är inte aktiv.

Kan det vara någon som Monacos Prins Albert?

– Ja, om det vore så väl skulle vi vara tacksamma med kungen som äger en båt från oss och Prins Albert som ägare.

ANNONS

– Det hade varit något.

Men det där GRF Limited – är det som en fond, eller är det någon privatperson som ligger bakom bolaget?

– Det är ett bolag som investerar i olika typer av bolag.

– Det är ingen speciell fond.

– Mer än så vill jag inte svara.

– Då kommer det att bli fel information.

– Men det är inga konstigheter.

– Och så har inte U2 köpt någon båt från oss.

ANNONS

– Det är dumt att säga det, för det skulle komma som en ”surprise” för dem också.

– Om ni är intresserade kan ni väl skriva något rätt och riktigt om J-Craft och vår nya båt.

– Vi har fantastiska bilder på den.

J-Craft-båtarna byggs i samma fabrik som det kända svenska motorbåtsmärket Nimbus.

– Om du skulle göra lite research, skulle du finna att Nimbus fabrik hade lite ekonomiska problem.

– Det skrevs en hel del om Nimbus, och sedan att vi gick in och numera också bygger våra båtar där och hjälpte till med finansieringen.

– Det var i vintras och i våras.

Vad står J:et för i J-Craft?

ANNONS

– J:et står för Jansson efter Björn Jansson som ritade den första J-Craft-båten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS