Gotlands-baserade lyxbåtstillverkaren J-Craft hissar dimridåer kring sin ägarbild.
Hemligt Monaco-bolag bakom kungens båt

Mest läst i kategorin
Realtid.se skrev tidigare om båttillverkaren RunnaCraft vars ägare Jörgen Andersson nämnde J-Craft som en konkurrent, och att han trodde sig veta att J-Craft numera har en amerikansk ägare, att en J-Craft-båt som den som kungen har kostar uppemot 12-13 miljoner kronor styck, och att musikgruppen U2 för bara några veckor sedan köpte en J-Craft-båt i Monaco.
J-Crafts talesperson Therese Gleisner ringer upp.
– Vi har läst om J-Craft på er hemsida, och det finns felaktig information där.
– Det är mycket felaktig information, som inte alls är bra för oss.
Vad är det för information?
– Både vad gäller våra ägare, priserna på våra båtar, och vem som köpt båtarna.
– Vi undrar vem ni har fått den här informationen av.
Vad kostar en J-Craft då?
– Vår gamla modell tillverkas inte längre, så det priset stämmer inte över huvud taget.
– Kungens båt var den första J-Craft-modellen som levererades år 2000, så det är inte jämförbart i dagsläget.
– Den nya båtmodellen som vi tillverkar och precis har lanserat – det är den om någon som U2 skulle ha köpt.
– Men det har de inte.
Vad är priset för den?
– 750.000 euro, men den är mycket större och har bättre prestanda än vår gamla modell som kungen har.
750.000 euro motsvarar i skrivande stund 7,4 miljoner kronor.
Den nya J-Craft-modellen heter Torpedo.
– Den finns inte i Sverige.
– Den tillverkas i Sverige men levereras till Rivieran där vi har vår största kundbas.
J-Craft har sin bas där i Saint Tropez i Frankrike.
Torpedo är en helt ny båt som J-Craft nu har byggt klar i första exemplaret för bara två veckor sedan.
– Det finns bara ett tillverkat exemplar av den, som ligger i Saint Tropez som prototyp.
Den J-Craft-båt som kungen fick var modellen Cabrio Cruiser som han döpt till ”Polaris”.
– Det var vår gamla modell, den första som någonsin tillverkades av J-Craft.
Vad betyder Cabrio Cruiser?
– ”Cruiser” är mer som att man cruisar på vattnet, och ”Cabrio” betyder att det är en öppen båt.
Vad är skillnaden i storlek om man jämför en Cabrio Cruiser med en Torpedo?
– En Torpedo är 42 fot lång, alltså cirka 12,5 meter.
– Medan en Cabrio Cruiser är 38 fot.
Men kanske man beroende på vilka motorer och vilken utrustning man väljer, kan komma upp i en prislapp på 12-13 miljoner kronor för en J-Craft Torpedo?
– Jo, man kan göra mycket med en sådan här båt.
– Så det är klart att man även kan komma upp i större summor än så om man skulle vilja.
– Men standardversionen är så välutrustad, att det inte finns mycket att lägga till.
– Man behöver inte så mycket extra.
Har du hört talas om RunnaCraft?
– Nej, det hade jag inte tidigare.
– Jag har skickat vidare en fråga till vår produktionschef, för att se vad han tycker om RunnaCraft.
Och hur är det med ägarbilden i J-Craft?
– Vi är ett svenskt bolag, och hur dess ägarstruktur ser ut är egentligen ointressant.
– Att vi skulle ha en amerikansk ägare är helt felaktigt.
Vilka är ägarna då?
– Det är väl inte det som är viktigt.
– Vi är ett svenskt bolag som tillverkar båtar på Gotland, och det har vi gjort sedan år 1999.
Vem äger det då?
—- Det är ett Monaco-baserat bolag.
– Jag tycker inte att det är intressant för svensk press.
– Det här handlar ju om båtar.
– Det är absolut inga konstigheter med vår ägarbild, men vi tyckte att det lät så konstigt att vi skulle ha en amerikansk ägare.
– Vi är ett svenskt bolag.
– Det finns inga mer konstigheter om det.
Så det är svenskar som är de slutgiltiga ägarna i J-Craft?
– Ja, vi är ett svenskt bolag.
– Absolut.
Du menar att bolaget J-Craft är registrerat i Sverige, eller att det är svenskar som äger bolaget?
– Vi är ett svenskt aktiebolag, men vi har utländska ägare.
– Det är ett Monaco-baserat bolag.
– I vår värld är väl ägarstrukturen ointressant när man pratar båtar.
– Men det är helt fel att vi har en amerikansk ägare.
Så det är hemligt vem eller vilka de slutgiltiga ägarna i J-Craft är?
– Nej, det är inte hemligt.
– Men för mig är det en annan sak i vår värld.
Vad heter det Monaco-baserade bolaget då?
– GRF Limited.
Vem äger det?
– Det är en investmentfond baserad i Monaco där vi har vår största marknad.
– Det är väl helt ointressant tycker jag för svensk press och för er också.
– Men vi har inte en amerikansk ägare.
– Det är inga konstigheter med det här, men jag förstår att du blir nyfiken.
– Det är ett svenskt bolag som driver verksamheten, utvecklar båtarna och gör allt.
– Ägaren är väl ganska mycket en ”sleeping partner”.
– Ägaren är inte aktiv.
Kan det vara någon som Monacos Prins Albert?
– Ja, om det vore så väl skulle vi vara tacksamma med kungen som äger en båt från oss och Prins Albert som ägare.
– Det hade varit något.
Men det där GRF Limited – är det som en fond, eller är det någon privatperson som ligger bakom bolaget?
– Det är ett bolag som investerar i olika typer av bolag.
– Det är ingen speciell fond.
– Mer än så vill jag inte svara.
– Då kommer det att bli fel information.
– Men det är inga konstigheter.
– Och så har inte U2 köpt någon båt från oss.
– Det är dumt att säga det, för det skulle komma som en ”surprise” för dem också.
– Om ni är intresserade kan ni väl skriva något rätt och riktigt om J-Craft och vår nya båt.
– Vi har fantastiska bilder på den.
J-Craft-båtarna byggs i samma fabrik som det kända svenska motorbåtsmärket Nimbus.
– Om du skulle göra lite research, skulle du finna att Nimbus fabrik hade lite ekonomiska problem.
– Det skrevs en hel del om Nimbus, och sedan att vi gick in och numera också bygger våra båtar där och hjälpte till med finansieringen.
– Det var i vintras och i våras.
Vad står J:et för i J-Craft?
– J:et står för Jansson efter Björn Jansson som ritade den första J-Craft-båten.






