Realtid

Handelsbanken erövrar England

administrator
administrator
Uppdaterad: 22 feb. 2010Publicerad: 22 feb. 2010

Medan Swedbank och SEB åkt på stora smällar i sin Baltikum-expansion, har Handelsbanken i det tysta vuxit sig allt starkare med nya bankkontor i England och öppnar fler kontor än någonsin där nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Handelsbanken finns i Norden och Storbritannien, och vid utgången av 2009 hade banken totalt 705 bankkontor i dessa länder.

Härav fanns det 62 kontor i Storbritannien.

År 2008 öppnade banken 14 nya kontor i landet, år 2009 blev det 6 nya kontor.

– Och i år kommer vi att öppna många fler kontor i Storbritannien än 2009, sa Handelsbankens finanschef Ulf Riese i samband med att banken presenterade sin resultatrapport i veckan.

Enligt ett pressmeddelande har banken i dagsläget över 70 kontor i Storbritannien.

– Någon frågade om vi skulle kunna bli större i Storbritannien än i Sverige, och teoretiskt sett är det svårt att se varför det inte skulle kunna bli så på sikt, sa Riese.

– Storbritannien är en mycket bra bankmarknad, och vi kommer att göra allt vi kan för att expandera där.

Och om Handelsbanken ska ha fler kontor i Storbritannien än i Sverige, så måste det bli fler än de 461 kontor Handelsbanken hade i Sverige vid årsskiftet.

ANNONS

Ekonomiskt går det också bra för Handelsbanken i Storbritannien.

Kontoren där lyckades i fjol för första gången uppnå intäkter på över 1 miljard svenska kronor, att jämföra med bankens totala intäkter på 32 miljarder kronor 2009.

Och av den dryga miljarden i intäkter, så hade de brittiska kontoren ett rörelseresultat på 177 miljoner kronor; alltså nästan en rörelsemarginal på 20 procent.

– Då ska man beakta att en hel del av våra 62 kontor i Storbritannien är nyöppnade.

– Det tar lite tid innan ett nyöppnat bankkontor kommer upp i ett normalt resultat.

– Så det brittiska resultatet för 2009 är lite belastat av det.

Helt smärtfritt har det inte heller gått.

I Handelsbankens resultatrapport för andra kvartalet 2008 framkom att banken drabbats av en större kreditförlust i Storbritannien på ett lån till ett företag.

ANNONS

Bankens vd Pär Boman pekade då på att banken etablerat sig i Storbritannien ganska nyligen, och att en bank som är ny i ett land i början alltid har mer lån till företag än till privatpersoner.

Fjärde kvartalet 2009 låg dock kreditförlusterna i Storbritannien väl i linje med Norden kring 0,2 procent av utlånat belopp.

För att hantera expansionen i Storbritannien genomför Handelsbanken nu en omorganisation.

Tidigare har banken delat in landet i en regionbank i norra Storbritannien och en regionbank i södra.

Nu etableras en tredje regionbank för mellersta Storbritannien, och dessutom får Handelsbanken ett separat centralkontor för Storbritannien som kan tillhandahålla en del specialisttjänster och liknande till Handelsbankens regionbanker i landet.

– Det har ju gått väldigt bra för oss i Storbritannien, och vi har god lönsamhet där, säger Handelsbankens presstalesman Bengt Carlsson.

Han berättar att banken inte har detaljerade expansionsplaner för hur många nya kontor som ska öppnas varje dag.

Däremot har banken hela tiden sina tentakler ute och letar rätt personal och orter att etablera nya Handelsbanken-kontor på.

ANNONS

– Vi expanderar i takt med att nya tillfällen dyker upp.

– Det finns ingen plan för hur snabbt vi ska öppna ett visst antal nya kontor.

– Det har att göra med i vilken takt vi identifierar intressanta orter att etablera oss i.

– Sedan måste det finnas väldigt bra kontorschefer och personal som kan sköta kontoret.

– Vi börjar alltid med att utnämna kontorschefen, och sedan att hitta lokal.

– Expansionstakten har att göra med i vilken takt vi får tag på rätt medarbetare och så.

Storbritannien har sedan hundratals år haft väletablerade banker med London som Europas finanscentrum.

Hur kom det sig att ni valde att etablera nya kontor i Storbritannien av alla länder?

ANNONS

– Vi började helt enkelt i lite mindre skala, och prövade om vårt decentraliserade sätt att verka kunde fungera även i Storbritannien.

– Och det gjorde det, så då fortsatte vi expandera i lite större skala.

– Sedan har vi tagit steg för steg.

Är det inte mycket hårdare konkurrens mellan bankerna i Storbritannien än i Sverige?

– Jag tror det varierar väldigt mycket från ort till ort som i alla länder.

– Det är nog svårt att säga generellt.

– Det är väl alltid tuff konkurrens överallt.

– Sedan finns det säkert stora lokala variationer också.

ANNONS

– Det beror på vilket land det är och vilka konkurrenter som finns.

Ni har inte ångrat att ni valde att expandera i Storbritannien istället för Baltikum?

– Nej, så här långt ser det ju bra ut.

– Vi tror att det har mycket att göra med vårt sätt att växa av egen kraft, kund för kund, affär för affär, kontor för kontor.

Handelsbanken har ”kyrktornsprincipen” som riktmärke; att varje kontor bara lånar ut pengar till låntagare som inte finns längre bort än att man kan se traktens kyrktorn från där låntagaren finns.

Ett annat riktmärke är att ge varje kontor stora möjligheter att fatta egna beslut.

– Det handlar om vårt decentraliserade sätt att jobba.

– Varje Handelsbanken-kontors kunder ska veta att de alltid ska kunna få besked om lån från kontoret som har rätt att fatta beslut om det.

ANNONS

– Visst finns det gränser för hur stora lån ett enskilt kontor kan bevilja.

– Men något som våra kunder uppskattar mycket är att man kan få besked som kund.

– Man ska som kund inte behöva skickas till bankens regionkontor eller så.

– Och det har fungerat.

– Det är vårt sätt att jobba; att kontoren har ansvaret för kunden.

Om Handelsbanken nu kunnat visa att bankens koncept fungerar i Storbritannien, är frågan om det kan bli tal om expansion till ytterligare länder runt om i världen som ”ett bankbranschens H&M”.

Men det har åtminstone inte officiellt varit på tal.

– Vår hemmamarknad är ju Norden.

ANNONS

– Sedan har vi valt Storbritannien som ett land att etablera oss i.

– Och det är ju ett stort land med väldigt mycket människor.

– Där finns det expansionsmöjligheter som räcker länge.

Så det är inte på gång att etablera er i ytterligare länder?

– Vi har ju kontor av lite olika karaktär i några ytterligare länder, för att exempelvis vara behjälpliga åt svenska kunder där.

Men har ni i dagsläget några planer på att göra en bred satsning som i Storbritannien i fler länder?

– Nej.

Varför inte?

ANNONS

– Vi bedömer att Storbritannien räcker långt som expansionsmöjlighet.

– Sedan är det inget som är hugget i sten för evigt, lika lite som vi planerar exakt hur många nya kontor vi ska öppna varje år.

Hela Handelsbanken är värd 120 miljarder kronor på Stockholmsbörsen vid gällande börskurs på 190-195 kronor.

År 2008 hade banken en vinst per aktie på 19-20 kronor, och år 2009 sjönk det något till 16-17 kronor.

Bankens rörelseresultat minskade med 10 procent vilket förklaras med tre faktorer:

• ökade kreditförluster

• obligatoriska statsavgifter

• 2008 års rörelseresultat innehöll positiva engångsposter

ANNONS

Men i det underliggande resultatet ökade både räntenettot och provisionsnettot.

Citigroups aktieanalytiker skrev lite om Handelsbanken i samband med att dess helårsrapport släpptes den 18 februari.

Där framkommer att Citigroup anser att Handelsbanken är värd 175 kronor och att aktien har medelhög risk.

I så fall skulle aktien vara övervärderad på nuvarande nivåer på 190-195 kronor.

Enligt Citigroup var Handelsbankens resultat för fjärde kvartalet 2009 bättre än väntat tack vare lägre kreditförluster än väntat.

Före kreditförluster var dock resultatet sämre än väntat på grund av räntenettot, medan provisionsintäkterna hade en god ökning.

Geografiskt var resultatet för Handelsbankens svenska verksamhet som väntat, medan resultatet utanför Sverige var sämre än väntat.

Utanför Sverige nästan dubblades Handelsbankens kreditförluster, medan kreditförlusterna sjönk i exempelvis Storbritannien.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS