Realtid

Guitar Hero tar upp kampen med iTunes

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 juli 2008Publicerad: 11 juli 2008

Guitar Heros tillverkare Activision Blizzard planerar en musikplattform på nätet. Det sammanslagna företaget innebär också att World Of Warcraft ingår i samma koncern.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Guitar Hero-företaget Activision Blizzard tänker vidareutveckla sitt succéfyllda koncept. Speljätten planerar en online-musikplattform under varumärket Guitar Hero. En plattform som ska konkurrera med iTunes.

Activision Blizzard heter speltillverkaren som bildats nu när Activision gått samman med Vivendi Games, som äger bland annat World of Warcraft med över 10 miljoner prenumeranter. Vivendi har fördelen att vara väletablerat i Asien.

Activision har nära band till Hollywood och ligger bland annat bakom konsolspel för Spider-Man och James Bond.

Sammanslagningen har resulterat i ett bolag med starka muskler på såväl konsolmarknaden som online-rollspel.

Företagets vd Bobby Kotick säger i en intervju med Financial Times att skapandet av en musikplattform på nätet är ”en naturlig utveckling” av en franchise som har sålt närmare 20 miljoner enheter och genererat 2 miljarder dollar i intäkter.

Han poängterar att Guitar Hero-användare redan kan ladda ned så kallade ”note tracks” att användas medan de spelar. Kotick tror på Guitar Heros potential och varumärke när det gäller att etablera ett kommersiellt gångbart alternativ till iTunes.

Genom sammanslagningen av Activision och Vivendi Games kan det nya företaget dra nytta av att Vivendi äger Universal Music, tillägger Vivendis vd Jean-Bernard Levy. En god grund för betalningssystem finns också i stort sett globalt, enligt Levy.

Ett gitarrbaserat spel med Beatles musik finns också i planerna, enligt FT. Där heter Activision Blizzards stora mottävlare MTV Games. Skulle Activision Blizzard vinna dragkampen ligger de antagligen bra till vad gäller att få rättigheterna att sälja Beatles låtkatalog, gentemot Apples iTunes.

ANNONS

Electronic Arts har lagt ett fientligt bud på Take-Two, företaget bakom Grand Theft Auto-konceptet. Activision Blizzard vägrar kommentera om de är med i budgivningen på Take-Two.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS