Den internationella flygindustrin upplever en mardröm. De chockhöjda bränslepriserna har gjort att 25 flygbolag fått kasta in handduken – och det bara i år.
Flygbolag i masskonkurser

Mest läst i kategorin
Enligt organisationen International Air Transport Association (IATA), som samlar 230 flygbolag, finns flera förklaringar till flygbolagen ekonomiska problem. Men huvudorsaken är prischocken på bränslet, uppger den brittiska tidningen International Herald Tribune.
– Varje region har sina egna utmaningar men den vanligaste gemensamma nämnaren de senaste sex månaderna är priset på olja. Om affärerna går dåligt, är priset på olja en kritisk faktor som kan driva flygbolagen i konkurs, säger organisationens talesman Anthony Concil.
Bland offren finns Aeropostal, ett Sydamerikanskt flygbolag med en åttioårig historia bakom sig. Bolaget har bland annat överlevt allt från kapningar, katastrofala olyckor och en tre månaders lång strejk – men klarade inte det höga bränslepriset.
Oljepriserna som nådde en topp på 147 dollar per fat i mitten av juli har nyligen sjunkit till under 120 dollar, men är fortfarande över fjolårets nivå. Detta plus en kreditåtstramning har saktat in både den ekonomiska tillväxten, som efterfrågan på luftfarten, särskilt i USA och Europa.
Ingen region eller typ av flygbolag har kommit undan. Transatlantiska flygbolag, med affärsresenärer som specialitet, har drabbats hårt. Eos, Maxjet och Silverjet har gått under i sällskap med nationella flygbolag som Cameroon Airlines i Afrika.
IATA:s generalsekreterare Giovanni Bisignani, varnade den här veckan för att flygindustrin kan förlora runt 36 miljarder kronor det här året, vilket utplånar en vinst på 33 miljarder i fjol.
När konsumenternas och företagens förtroende sjunker och skyhöga oljepriser, så kommer situationen bli ännu värre, säger han.
I april tvingades den amerikanska lågprisoperatören Frontier Airlines med 6.000 anställda ställa in betalningarna. Hawaiibaserade Aloha Airlines, med över 60 år på nacken, utplånades från marknaden i mars.
– Aloha blev en chock för flygindustrin precis som Sabena var för Belgien, säger Anthony Concil.
I Europa har flera flygbolag gått i konkurs i år. Bland annat Alpi Eagles, Coast Air of Norway och City Star Airlines i Skottland.
Mellanöstern tappade det Egyptienbaserade Palestinian Airlines. Bland de asiatiska flygbolagen har Far Eastern Air Transport också försvunnit.
I Afrika, förutom Cameroon Airlines, har Air Mauritanien, Nationwide of South Africa och ytterligare ett i Kamerun tvingats stoppa flygningarna.
Enligt IATA:s generalsekreterare Giovanni Bisignani är det högst sannolikt med fler konkurser.
– Minskad efterfrågan och högre kostnader omformar flygindustrin, säger han.





