Realtid

Fast i FI:s granskning

Sara Johansson
Uppdaterad: 11 dec. 2013Publicerad: 11 dec. 2013

Försäkria får straffavgift av FI. Försäkringsförmedlarens interna brister beskrivs som allvarliga.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som ett led i Finansinspektionens granskning av strukturerade produkter har Försäkringsförmedlaren FFR, Försäkria Finansrådgivning fastnat i myndighetens nät.

Granskningen som går ut på att myndigheten ska kontrollera om bolag uppfyller tillämliga regler om bland annat inhämtande av information, dokumentsskyldighet, information till kund och god försäkringssed inleddes av Finansinspektionen under våren 2012.

I mitten av maj gjorde FI ett platsbesök hos Försäkria som nu har lett till ett beslut från myndigheten.

Försäkria tvingas betala en straffavgift på 750.000 kronor till Finansinspektionen.

Myndigheten skriver i ett pressmeddelande att försäkringsförmedlaren har åsidosatt väsentliga kundskyddsregler.

FI räknar bland annat upp att FFR inte har tagit tillräcklig information om sina kunder för att kunna anpassa rådgivningen efter kundernas önskemål och behov. Det finns därmed risker att man har lämnat ut rekommendationer som inte varit lämpliga för den enskilda kunden, enligt FI.

FI pekar även på att man inte har dokumenterat tillräckligt vad som skett vid förmedlingstillfället eller skälen för de rekommendationer som bolaget lämnat till sina kunder. Risken med detta är att det inte varit möjligt att följa upp om bolagets kunder har rekommenderats produkter som varit lämpliga för dem.

Försäkria har inte heller dokumenterat och informerat kunderna om de ersättningar som bolaget fått från tredje part i samband med försäkringsförmedlingen.

ANNONS

FI uppger att bristerna är så pass allvarliga att bolaget ska straffas med en avgift på 750.000 kronor.

Försäkrias ordförande Lars-Åke Hansson svarar på FI:s anmäkning på bolagets hemsida. Han uppger att det är viktigt att ”betona att inga kunder kommit till skada eller berörs av FI´s beslut”.

– Vi har och har haft våra kunders bästa för ögonen och alltid strävat att följa gällande regelverk och ändringar, men inser att det funnits brister i formalia avseende kunddokumentation och information. Vi tar kritiken på största allvar och har sedan tidigare tillsatt mer resurser och utökat omfattningen samt innehållet i våra kunddokumentationer, skriver han.

Han uppger även att bolaget har åtgärdat de brister som är framförda i beslutet.

Tidigare har även Mangold Fondkommission straffats av FI efter samma granskning och tvingats betala 6 miljoner kronor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS