Den slutade inte så långt ner som den var ett tag efter rapporten. Här är förklaringen.
Ericsson-aktien återhämtade sig

Mest läst i kategorin
Det var precis efter det att börsen öppnade klockan 9 på måndagen, som Ericssons B-aktie var nere som djupast i 69,15 kronor motsvarande en nedgång på nästan 4 procent från fredagens slutkurs.
Därefter jobbade sig aktien successivt uppåt för att sluta i 71,10, motsvarande en nedgång med drygt 1 procent från i fredags.
Och som högst var aktien uppe i 71,35 kronor vid 15.30-tiden.
Realtid.se får tag på Greger Johansson, aktieanalytiker på analysföretaget Redeye.
Var det något speciellt som gjorde att Ericsson-aktien återhämtade sig?
– Nej, inte mer än att börsen vände uppåt.
– Mer specifikt så framkom det inte så mycket nytt på rapportkonferensen.
Det var alltså om den resultatrapport för fjärde kvartalet som Ericsson presenterade på morgonen.
– När analytikerna började räkna igenom och revidera sina vinstprognoser, insåg de att dagens resultatrapport kanske inte innebar så stora justeringar.
Citigroup skickade exempelvis ut en analysrapport om Ericsson-aktien med helt oförändrade vinstprognoser per aktie för 2010 och 2011.
Ericsson hade en vinst per aktie på 3,91 kronor för 2009, och väntas enligt banken visa 5,81 kronor för 2010 och 6,13 kronor för 2011.
Aktien värderas därmed till ett p/e-tal kring 12.
Citigroup anser att aktien är värd 79 kronor, motsvarande ett p/e-tal på 13-14 och en kursnivå kring 11-12 procent mer än gällande kurs. Men rekommendationen är inte mer än ”behåll” med ”hög risk”.
– Visst var Ericssons fjärde kvartal kanske sämre än väntat, men samtidigt så presenterade bolaget kostnadsbesparingar som kompenserar, säger Redeyes Greger Johansson.
Ericssons delägda och förlustbringande mobiltelefon-bolag Sony-Ericsson och ST-Ericsson, verkar enligt honom även röra sig i rätt riktning.
– Tar man med alla förändringar och aspekter, så kom nog de flesta analytikerna fram till att det kanske inte blev så stora nedjusteringar av prognoserna i slutändan.
– Jag har inte justerat mina prognoser så mycket.
– Visst har jag sänkt mina förväntningar för Ericssons framtida intäktsnivåer något, men därtill kommer utvecklingen av resultat och marginaler.
– Så i slutändan händer det inte så mycket.
Johansson själv behåller därmed i stort sett sina vinstprognoser för Ericsson.
Annars var en signal från resultatrapporten att det blev försämrade intäkter från Ericssons mobiltelefoni-nät.
Och inom affärsområdet tjänster var resultatet lite sämre.
– Det var de två stora intrycken från rapporten.
Faktum kvarstår att Sony-Ericsson och ST-Ericsson båda går med förlust.
De bolagens rapporter kom redan i förra veckan, och förlusterna var i och för sig inte oväntade.
– Men för två år sedan fanns det knappt på kartan att de skulle visa förlust, säger Johansson.
Den försämrade konjunkturen har där spelat en roll.
Tror analytikerna att de två bolagen går att få långsiktigt lönsamma?
– Det är inte helt uppenbart.
– Men det är klart att Sony-Ericsson skär ner rätt hårt på kostnaderna, vilket fick rätt bra effekt under fjärde kvartalet.
– Samtidigt började efterfrågan på mobiltelefoner att stiga under fjärde kvartalet, vilket väntas fortsätta under 2010.
– Så det finns vissa förutsättningar till att se vinster.
Sony-Ericssons båda hälftenägare Sony och Ericsson har fortsatt satsa genom att låna ut mer pengar till bolaget.
– Nu kommer Sony-Ericsson att köra hela 2010, och testa om de kan få ut sina nya mobiltelefoner som planerat och börja tjäna pengar igen.
Samtidigt är haken att Sony-Ericsson bara har en marknadsandel på under 5 procent numera.
– Det är rätt svårt att tjäna pengar med så låg marknadsandel.
Räknar analytiker överlag verkligen med att Sony-Ericsson ska kunna börja gå med vinst under 2010?
– Inte hela året, men kanske något kvartal eller så.
Förhoppningar finns bland annat på Ericssons nya paradprodukt; mobiltelefonen X10.
– Det blir en ny generation mobiltelefoner.
– Sedan gäller det att klara av och leverera den också utan en massa ”buggar” som vi har sett i nya mobiltelefoner från Sony-Ericsson.
Johansson pekar även på att det i branschen inte längre bara är själva mobiltelefonen som avgör framgångarna.
– Det gäller att få mobiltelefonerna att fungera med mjukvara och tjänster, vilket kanske är vad Apple har konkurrensfördelar med.
– Många konkurrenter lanserar nu iPhone-liknande mobiltelefoner, men Apple har en väldigt stor fördel med sin App Store.
– Nu måste andra tillverkare i branschen försöka anpassa sig och erbjuda liknande tjänster.






