Aftonbladet och Expressen är i krig. Hotet från gratistidningar och internet tar ut sin rätt. Dvd-filmer och pocketböcker månglas ut till vrakpriser för att locka läsare.
Bondfångeri härskar i upplagekriget

Mest läst i kategorin
De stora kvällstidningarna använder sig av de stora mediekonglomerat de ingår i. Aftonbladet ägs av Schibsted som äger alla aktier i Sandrew Metronome sedan den 1 juli 2006. Expressen ägs av Bonnier AB, som även äger TV4 och SF Film. När konsumenterna lockas med billiga dvd-filmer är det främst från Sandrew och SF filmerna kommer.
Några upplagesiffror för dvd-filmerna vill de bittra konkurrenterna inte offentliggöra. Inte heller hur stor förtjänsten är på att distribuera filmerna i samband med tidningar.
Olov Brundin, Aftonbladets informationsdirektör, tjänar ni på att bli dvd-distibutörer?
– Ja, på flera sätt. Dels så tjänar vi pengar på själva dvd-försäljningen och sedan tror vi oss veta att att det också stimulerar läsarna att välja Aftonbladet istället för Expressen.
Hur väljer ni ut filmerna?
– Vi försöker hitta folkliga och breda filmer antingen i form av gengre eller i form av skådespelare. Det är ett stort jobb att hitta rätt. Det är flera som ägnar sig åt att hitta rätt filmer.
Påverkas filmvalet av vad som går på tv?
– Det är klart att vi inte skickar med något som nyss gått på tv. Men annars kan jag inte säga att vi påverkas.
Har ni koll på vad Expressen har för filmer eftersom det aldrig rör sig om samma titlar?
– Det finns ingen risk för att det skulle bli samma film eftersom vi har olika distributörer. Expressen använder sig i första hand av SF:s filmer och vi av Sandrew Metronome.
Varför började ni med detta?
– Vi provar nya saker hela tiden. Det är vi kvällstidningar kända för – att hitta nya sätt att attrahera läsarna och köparna. Det här var ett sätt. Jag är nere i Frankrike nu och här finns det inte en enda vecko- eller månadstidning som inte har en gåva med. Det är väldigt många som väljer att köpa de här filmerna.
Tjänar ni så pass bra på det att ni kommer fortsätta?
– Vi skulle ju inte fortsätta om vi inte tjänade på det.
Har upplagan ökat med dvd-försäljningen?
– Dels finns det en krasst ekonomisk del och sedan finns det en upplagedrivande del i det, som är väldigt viktig för oss, såklart.
Även Expressen – med de lokala variationerna GT och Kvällsposten – brassar på. Just nu säljer tidningen en samling James Bond-filmer. Kampanjen startade i april och sammanlagt 20 olika dvd-filmer ska distribueras varje torsdag.
Den 6 september är det färdigbondat med dvd-samlarna. För den här gången. Då avrundas samlingen genom Dr No – Agent 007 med rätt att döda, med Sean Connery i huvudrollen.
Mats Löthén, marknads- och försäljningsdirektör på Expressen, hur startade det?
– Första gången vi hade en dvd som såldes vid sidan av tidningen var för 4-5 år sedan. Expressen var faktiskt först med att sälja dvd på det här viset. Vi hade en serie kända filmer på samma nivå som Aftonbladet har i dag. Det var filmer som Traffic och Chocolat.
– Ordentlig fart tog det förra sommaren. Vi höjde priset på tv-tidningen till 10 kronor och hade en rad brittiska tv-serier på dvd. I höstas höjde vi ytterligare en femma till 15 kronor.
Vad är skillnaden mellan de båda tidningarnas dvd-satsningar?
– Det finns två viktiga skillnader. Vi har en annorlunda bilaga än Aftonbladet. De har en större tv-tidning och vågar nog inte stöta sig med så många läsare. Men den stora skillnaden är att vi lanserat James Bond-serien och kan sälja filmerna till bra priser. I och med att vi fått en så bra deal med Fox, som har rättigheterna för MGM, är vi nere i 59 kronor. I vanliga butiker är det lägsta du kan komma ner i 79 kronor, men det är ovanligt.
– Sedan är det en hel serie i riktiga dvd-boxar, vilket gör att vi vågat gå upp en nivå vad gäller investeringar och marknadsföring i tv. Expressen bjöd på den första filmen när man köpte tidningen. Det var lite bakvänt för det var Die another day, den färskaste filmen i serien läsarna fick. 800.000 ex gav vi bort.
Vilka volymer är ni uppe i nu?
– Det går vi inte ut med, men det har överträffat våra förväntningar. Volymen överträffar budget tre gånger om.
– Bond är ett väldigt unikt koncept, en unik samling. Det finns få såna filmserier på marknaden. Samma Bondfilmer ingick i en kampanj på ICA Maxi under några veckor i februari, och vi säljer betydligt fler än de gjorde. Så det är attraktivt för alla parter.
Hur påverkas attraktionskraften av att TV3 visat Bond-filmerna alldeles nyligen?
– Det är bara en fördel. Ju mer folk tittar desto attraktivare blir det, i alla fall när vi snackar sånt som är brett, folkligt och populärt.
– I det här fallet samarbetade vi med SF Video som arbetar ihop med Fox. Men det finns gott om leverantörer även utanför Bonniers-koncernen.
Hur färska filmer kan bli aktuella?
– Det är svårt att säga. Ju mer det handlar om en svensk produktion är det normalt sett dyrare. Handlar det däremot om en produktion där Sverige är en marginell marknad blir det också en marginell produkt.
Kan det bli aktuellt med egenproducerat material från Expressen som följer med som dvd? Mats Olsson om fotboll och annat redaktionellt innehåll?
– Nej, vi har inga såna planer.
Blir det några dvd-filmer med Mikael Persbrandt?
– Jag tror inte det, men det finns ju inga hinder.
Spelar gratistidningarnas framfart någon roll för valet att börja med tilläggsprodukter?
– Det har aldrig varit mitt fokus. Snarare det att det finns en affärsidé i länder som Spanien, Italien, Tyskland och Holland. Där har tidningar som El Mundo och La Republicca många olika tilläggsprodukter. Så långt har vi ju inte kommit i Sverige än. Just nu följer det med pocketböcker på tisdagar med Expressen. Annars är det vanligaste just filmserier. Men i Italien fick läsarna ett gökur i två delar att sätta ihop!





