Realtid

Amerikansk fordonsindustri nyanställer

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 jan. 2010Publicerad: 18 jan. 2010

5.000 nya jobb under 2010 räcker till var åttonde som sparkades i fjol. I Sverige ser Fordonskomponentgruppen "en viss uppgång i vissa segment".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fordonsindustrin har fortfarande fullt upp med att genomföra nedläggningar av fabriker över hela USA, rapporterar LA Times. Ändå har de redan börjat nyanställa.

Framförallt är det försäljningen av lätta lastbilar och pickuper som tagit fart. Efterfrågan på hanterkarmässiga arbetshästar följer som ett brev på posten när folk börjar bygga hus igen.

– Pickup-försäljningen är otroligt väl korrelerade med boendeinvesteringar, säger General Motors analyschef Mike DiGiovanni förtjust.

Saab-ägaren GM har inte börjat anställa, men planerar att investera en miljard dollar i att ta fram nya, stora pickuper som Chevrolet Silverado och GMC Sierra.

Volkswagen har kommit lite längre och anställer 2.000 personer för att bygga en sedanmodell i Chattanooga, Tennessee.

Toyota anställer 850 personer i en lastbilsfabrik i San Antonio.

Kia anställer 1.200 i West Point, Georgia.

Chrysler anställer 400 ingenjörer.

ANNONS

Sammanlagt handlar det om kanske 5.000 nya jobb under 2010. Det behövs – under 2009 minskade branschen antalet anställda med 40.000 i USA.

Nu ser också resten av världen en liten ljusning. Branschens underleverantörer börjar så smått återfå tron på tillvaron.

Världsmarknaden för halvledare till fordonsindustrin ökar med 16 procent 2010, bedömer analytiker hos brittiska Semicast Research. Därmed repareras en stor del av rekordraset från 2009, rapporterar Elektroniktidningen.

– Det finns en viss uppgång på marknaden i vissa segment, det gör det, bekräftar Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, en branschorganisation för fordonsindustrins underleverantörer i Sverige, för Realtid.se.

– Men det går fortfarande väldigt långsamt, speciellt på marknaden för kommersiella fordon.

Och vi lär inte få se fler pickuper och suvar än i fjol på svenska vägar.

– Snarare tvärtom, säger Svenåke Berglie.

– Här är det fortfarande downsizing som gäller, både på personbilar och lastbilar.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

mutbrott
Spela klippet
Juridik

Här i organisationen sker de flesta mutbrotten

08 dec. 2025
sju
Spela klippet
Realtid TV

Sju bolag äger en tredjedel av svenskarnas kapital

07 dec. 2025
han
Spela klippet
Realtid TV

Han vill stoppa pajkastningen – med svensk teknik

06 dec. 2025
ANNONS
ANNONS