Realtid

Klarna tvingas bli bank – BNPL-modellen spricker

klarna
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski leder bolaget genom en strategisk omställning – från BNPL-pionjär till fullfjädrad digitalbank. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/ TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 30 juni 2025

När kreditförlusterna skenar och regelverken hårdnar tvingas Klarna skala ner sin vision. Nu lägger fintechjätten om kursen – mot en framtid som bank snarare än betalrevolutionär.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klarna har byggt ett imperium på löftet om smärtfri shopping – dela upp betalningen, inga räntor och inga bekymmer.

Men bakom kulisserna pågår en febril omvandling som kan omkullkasta hela bolagets identitet.

Missa inte: ”Nästa fråga, tack” – så undviker Klarnas AI-vd kritik. Realtid

Den svenska fintechjätten, som en gång revolutionerade e-handeln med sina delbetalningslösningar, rustar nu för att bli något helt annat: en digital bank i samma liga som Revolut och Chime.

Från tillväxtjakt till ren överlevnad

”Klarnas pivot handlar inte bara om tillväxt. Det handlar verkligen om överlevnad på en marknad som inte längre är en försvarbar position”, säger Liam Evans, managing director på PwC, till Financial Times.

Kreditförlusterna har stigit med 17 procent på årsbasis under första kvartalet. Samtidigt meddelar brittiska myndigheter att de ska börja reglera ”köp nu, betala senare”-sektorn hårdare, med krav på kreditprövningar innan lån beviljas.

klarna
Köpbeteenden förändras snabbt – särskilt bland unga konsumenter, där Klarna länge haft ett starkt fäste. (Foto: Julia Nikhinson/AP/TT)
ANNONS

I USA planerar kreditvärderingsföretaget Fico att inkludera BNPL-lån (buy now, pay later) när de beräknar konsumenters kreditpoäng – ett drag som kan göra Klarnas kärnprodukt mindre attraktiv för många kunder.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Betalkortet ska öppna nya dörrar

Den mest synliga delen av omvandlingen är ett nytt betalkort i samarbete med Visa, som nu pilottestas på den amerikanska marknaden.

Kortet låter kunder betala direkt från sitt konto istället för att automatiskt lägga allt på kredit.

”Klassiska kreditkort lägger tvärtemot varje köp på kredit per automatik. Oavsett om du handlar snus, tuggummi, kaffe eller en tv landar det på fakturan och blir en riktig smocka i slutet på månaden”, säger David Sandström, marknadschef på Klarna, till Dagens Industri.

Ta strid mot Klarna – de flesta vinner om man följer fem tips

Hundratals svenskar anmäler Klarna varje år.

För Klarna handlar det om mer än bara ett nytt betalsätt. Det är en inkörsport till den fysiska handeln, där bolaget historiskt haft svårt att få fäste.

”Vi har tidigare försökt ge oss in den fysiska handeln med olika lösningar, men de har varit rätt klumpiga och gått sådär. Nu kan vi öppna den dörren på riktigt”, konstaterar Sandström.

ANNONS

Börsnoteringen skjuts ständigt upp

Parallellt med banksatsningen kämpar Klarna med en börsnotering som verkar flytta sig längre bort för varje månad som går.

I maj rapporterade Dagens Industri att den tidigast kommer kunna ske på New York-börsen efter sommaren – efter att ha skjutits upp flera gånger på grund av marknadsoro kopplad till Donald Trumps handelspolitik.

Läs även: Analys: Vänta med Siemiatkowskis Flat Capital. Dagens PS

Värderingen har rasat från toppnoteringen på 390 miljarder kronor 2021 till dagens interna värdering på cirka 150 miljarder kronor, enligt Blackrock.

Samtidigt ökar trycket från storägaren Sequoia Capital som vill se en notering så snart som möjligt.

Kinasyndromet hotar kärnintäkten

Klarnas exponering mot snabbmode och kinesiska e-handlare som Temu och Shein gör bolaget särskilt sårbart för handelskrig och tullar, påpekar Dan Dolev, betalningsanalytiker på Mizuho, för Financial Times.

ANNONS

Just dessa aktörer har varit centrala för Klarnas tillväxt bland unga konsumenter.

Samtidigt har bolaget expanderat kraftigt och har nu över 700 000 anslutna handlare, inklusive jättar som Airbnb, Uber och Walmart.

Helvetet på Klarnas outsourcade kundtjänst: ”Värsta jag upplevt”

Hög arbetsbelastning, personalomsättning och rigid kontroll.

I Storbritannien har antalet handlare fördubblats till 60 000 under det senaste året, enligt Fintech Finance.

För Sebastian Siemiatkowski och hans team handlar det inte längre om att revolutionera shopping. Nu gäller det att bevisa att Klarna kan vara mer än bara en mellanhand för skulder – innan någon annan hinner först.

Missa inte: Betaljätten gör slut – är det över för Bank-ID? E55

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS