Svensk Handel: Regeringen måste skydda svenska företag

Svensk handel kräver att regeringen agerar mot kinesiska e-handelsjättarnaSvensk handel kräver att regeringen agerar mot kinesiska e-handelsjättarna
Under första kvartalet 2024 ökade importerade paket från Kina med 46 procent. (Foto: Jessica Gow/TT)
Publicerad
Uppdaterad

En stor majoritet av svenska konsumenter handlar på Temu eller Shein. Men ingen av de kinesiska e-handelsjättarna tar hänsyn till EU-reglerna.

Annelie Sandström

De kinesiska e-handelsjättarnas framfart på svenska marknaden slår hårt.

Nu kräver Svensk Handel att regeringen agerar för att skydda svenska företag och jobb.

”Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag”, säger vd Sofia Larsen i ett pressmeddelande.

Annons

Så många handlar där

I maj omsatte e-handeln 14,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 29 procent jämfört med ifjol.

Under första kvartalet 2024 ökade antalet importerade paket från Kina med 46 procent jämfört med samma period föregående år, vilket visar på en explosiv tillväxt.

71 procent av svenska konsumenter uppger att de någon gång handlat från Temu eller Schein.

Annons

”Du behöver fundera”

Varken Temu och Shein tar hänsyn till de gemensamma EU-regelverken som Digital Services Act (DSA), hävdar Svensk Handel.

Svenska handelsföretag förhåller sig till helt andra regelverk, till exempel gällande produktsäkerhet och kemikalieinnehåll, än vad deras kinesiska konkurrenter gör.

”Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga”, säger Sofia Larsen.

Annons

På största allvar

I en kommentar till Realtid säger Temu:

”Temus direkt-från-fabrik-modell gör att vi kan erbjuda kvalitetsvaror till grossistpriser genom att skära bort mellanhänder och deras påslag. Samma produkter kostar på grund av dessa extra kostnader betydligt mer på andra ställen.”

”När det gäller EU-regler och klagomålen från europeiska konsumentorganisationer tar vi det på största allvar och kommer att studera det noggrant. Vi hoppas kunna fortsätta vår dialog med relevanta intressenter för att förbättra Temus service till konsumenterna. Där vi identifierar förbättringsområden är vi angelägna om att arbeta tillsammans för att förbättra vår service och åtgärda eventuella brister. Vi håller konsumenternas intresse i hjärtat och strävar efter att tillhandahålla en säker och pålitlig tjänst som värderas av konsumenterna och som tillför betydande värde.”

Läs mer:
Sheins börsnotering får tummen upp av brittiska politiker. Realtid

Annons