Finans Nyhet

Skivförsäljning succé för Starbucks

Publicerad

Samtidigt som skivförsäljningen minskar i världen har en ny aktör tagit plats bland musikproducenterna. <pufftextlänk>Den amerikanska kaffekedjan Starbucks är på väg att bli en viktig skivförsäljningsplats och dessutom med en egen radiokanal.</pufftextlänk>

– Jag tror det är för att människor har förlorat sin möjlighet att upptäcka musik i traditionella musikaffärer. Starbucks är absolut en ny förstahandskanal för distribution, säger vd:n Howard Schultz till Financial Times.

Starbucks började sälja cd-skivor i kaféerna 1994. Fem år senare tog den över en mindre amerikansk musikkedja genom ett förvärv. Den förvandlades till dagens Starbucks Hear Music som nu skapar program och samarbeten med artister som gör det möjligt för kafébesökarna att köpa särskilda skivor på Starbucks.

I år släpptes exempelvis ett album med Alanis Morissette genom Starbucks. Under den första veckan såldes mer än 61.000 exemplar i Starbuckskedjan och via Starbucks egen musiksajt.

Annons

Starbucks har, enligt bolaget vd, det största nätet av trådlösa nätverk i världen. Sedan fyra år tillbaka kan de kunder som vill surfa gratis på sina datorer när de besöker ett av kedjans 10.500 kaféer.

Självklart är Starbucks egen radiokanal den enda som gäller på kaféerna.

Annons