69 procent av amerikanerna anser att hälsosam mat är för dyr, samtidigt som ultraprocessade livsmedel utgör 60 procent av deras kosthåll. Men priset kanske inte är det verkliga problemet – snarare hur branschen designat våra matvanor.
Så tjänar matindustrin på våra stenåldershjärnor

Mest läst i kategorin
Snabbmat är sällan billigare än riktig mat – och läsken kostar ofta mer än vatten.
Ändå väljer amerikanerna bort grönsakerna och fortsätter mata sig själva med produkter som får dem att längta efter mer.
Missa inte: Brist på kakao hotar kända pralinen: ”Hantverk går förlorade”. Realtid
”Vi kanske ljuger för oss själva och det är ganska dumt, men det är inte så att snabbmaten är billigare”, säger Stefan Engeseth, författare till boken Homo Stupido, till Realtid TV.
Designad för beroende
Bakom konsumenternas val ligger en industri som perfektionerat konsten att skapa matberoende.
När Engeseth provar amerikansk snabbmat beskriver han känslan som omedelbar: en dopaminkick som gör att kroppen ropar efter mer.

Svensk gräns på ägg upprör – i Norge
Frågan om hur många ägg om dagen som är bra för hälsan har blivit aktuell.
”De är så otroligt bra på att förpacka det och göra oss beroende. Det är inte riktigt den känslan jag får när man tar en tugga sallad, att man känner ”wow, det här måste jag käka varje dag””, förklarar han.
Marknadsföringen förstärker illusionen. Reklamen visar vältränade, smarta människor som konsumerar produkterna, vilket får konsumenten att känna att de fattar ett intelligent beslut – trots att det enligt Engeseth är motsatsen.
Senaste nytt
Stenålderstänk i modern förpackning
Livsmedelsindustrin har enligt Engeseth inte utvecklats mentalt sedan grottstadiet.
Vi handlar fortfarande som samlare-jägare, släpar hem råvaror till våra moderna grottor och tror att vi handlar mat när vi egentligen köper produkter som bara liknar mat.
Läs även: Knark i påsen ger lördagsgodis ny innebörd. Dagens PS
”Skulle man väcka någon från stenåldern skulle de nog hitta samma grej i livsmedelsaffären som de hittade på den tiden. Vi har kött och olika råvaror som vi alltid haft”, säger Engeseth.
Denna mentala tröghet skapar en miljardmöjlighet för dem som vågar utmana systemet.
Engeseth menar att det sedan länge borde funnits individuellt anpassad mat baserad på blodvärden och personliga behov, men att starka intressen motverkar förändring.
Intressekonflikter på högsta nivå
Det som gör situationen särskilt problematisk är ägarstrukturen inom branschen.

Ditt lyxiga godis göder kriminella gängen
Godis och choklad från Dubai säljs för jättebelopp.
De största amerikanska livsmedelskoncernerna äger samtidigt både bekämpningsmedeltillverkning och läkemedelsindustri – en koppling som Engeseth jämför med om ICA skulle köpa Fonus.
”Det finns också intressen som kanske inte vill föra fram det här på ett bra sätt”, konstaterar han.
Vägen framåt
Konsumenter kan göra skillnad genom att köpa lokalt, hitta objektiva källor och skapa närhet till matproducenterna. Men Engeseth ser den verkliga lösningen i teknisk innovation från aktörer utanför den etablerade industrin.
Han förespråkar att svenska IT-jättar kan revolutionera matindustrin på samma sätt som de transformerat andra branscher. En individuell matlösning anpassad till varje persons behov skulle kunna bli ”ett av världens största bolag inom kanske tre till fem år”, menar författaren.

Efter larmrapport: Stål och trä tar plats i köken
Växande oro över hälsorisker med plastredskap.
Kopplingen mellan mat och hälsa blir allt tydligare i forskningen, där läkare och professorer vittnar om att vi får i oss ämnen som kroppen inte är byggd för att processa. Samtidigt visar studier att vi kan ”äta oss friska” med rätt val.
För miljontals amerikaner handlar valet inte längre om pris – utan om hälsa.
Mer från Realtid TV:
”Trubbigt verktyg” – kritiken växer mot nya kreditlagen. Realtid
Flygskam bromsar Sverige – men Norwegian siktar på rekord. Realtid TV
Mårder: Så bygger du bolag som förändrar världen. Realtid TV
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.