Förändras modellen för att använda kampanjkoder under rean? Promocodius experter förklarar

Människor shoppar varje dag. Men har du tänkt på hur du shoppar? Förändras din uppfattning om shopping om du jämför vanliga perioder med perioder då det är rea? Och vilken roll spelar rabattkoder när det kommer till shopping? promocodius.com experter ger dig svaren.

Konsumenternas köpbeteende under den ordinarie köpsäsongen

Under vanliga köpsäsonger handlar konsumenterna mest väsentliga saker som de inte redan har eller behöver mer av. Eftersom dessa väsentliga produkter är mycket viktiga för konsumenterna har de inget annat val än att fortsätta köpa dem. Produkter som i allmänhet faller under denna kategori är mat, hushållsvaror och specifika klädesplagg. När det gäller köp av varor från andra kategorier kan deras intensitet bedömas som medel eller till och med låg (till exempel är lyxvaror och dyr elektronik minst efterfrågade).

Hur är det då med användningen av kampanjkoder under denna period? Köpare är fortfarande intresserade av att spara, de letar efter och använder kampanjkoder, men statistiken över kampanjkoder är betydligt lägre än under stora rabattperioder. Detta är ganska förväntat eftersom köpintensiteten också är lägre.

Ändå förändras inte bara mängden och intensiteten av användningen av kampanjkoder: attityden till kampanjkoder förändras också. När det kommer till vanlig shopping blir en kupong ett extra incitament att välja en viss butik som erbjuder en produkt: men samtidigt påverkar närvaron av en rabatt eller kupong inte valet av själva produkten.

Vad händer under rea-säsongen?

Promocodius projektledare Alisa Sklyarova noterar att under de stora säsongerna för rabatter och reor börjar ett riktigt shoppingmaraton: enligt statistik står Black Friday för upp till 20 % av alla inköp som görs under året, och cirka 15 % fler görs under julförsäljningen. Under dessa perioder spenderar varje köpare cirka 50-60 % mer än under vanlig shopping.

När de handlar under reaperioder letar shoppare efter de bästa erbjudandena på varor de har tänkt skaffa eller vet att de så småningom kommer att behöva. Därför blir rabatter och kampanjer som är tillgängliga på produkter en extra motivation till att köpa varor som kanske inte är viktiga under den perioden men som kommer till användning så småningom. Det är därför säljare börjar erbjuda högsta möjliga rabatter på upp till 90 %, kampanjer som 2 + 1 och andra erbjudanden som lockar kunder.

I ett försök att inte missa dem eller behöva köpa dem till högre priser senare, tenderar shoppare att fylla på med praktiskt taget alla kategorier av tillgängliga varor. Samtidigt är en av de viktigaste förändringarna i köpens karaktär köpet av varor med högst rabatt, vilket ibland leder till kaotiskt beslutsfattande.

Enligt Promocodius statistik är kategorin elektronik minst påverkad när det kommer till ogenomtänkta beslut, eftersom sådana köp ofta är dyrare och planeras i förväg. I genomsnitt, under rabattperioder, ökar köpet av elektroniska artiklar med 25% eftersom även en liten rabatt på 10-15% hjälper till att spara pengar vid ett dyrt köp. Och den mest sårbara kategorin för ogenomtänkt shopping är kategorin kläder och skor. För att undvika förhastade köp, se till att förbereda en inköpslista så att du får ut ett optimalt resultat under rea-säsongen.

PromoCodius är en onlineplattform som erbjuder aktuella kuponger, erbjudanden och rabatter för tusentals välkända och ledande återförsäljare. Grundades 2016. Verksamma i Ukraina, Tjeckien, Polen, Slovakien, Rumänien, Sverige, Danmark, Finland, Norge, Spanien, Mexiko, USA, Turkiet.

Bazoom Group

Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C
CVR: 41638745\