Pressmeddelande

Footway rapporterar Q2 2021

Publicerad

Stabil lönsamhet med hög kundnöjdhet
 

  • Försäljningen för Q2 uppgick till 387,7 msek, motsvarande tillväxt om 31,7%
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 3,1 (1,9) msek
  • Antalet besökare uppgick till 23,0 (18,7) miljoner, en ökning med 23,0% 
  • Antal aktiva kunder (R12) ökade med 35,4% och uppgick till 1,7 miljoner
  • Kundbetyget (Google Kundrecensioner) uppgick till 4,9, ett snitt av 122 946 kundrecensioner.

 

”Vi är nu igenom en hel cykel med nya säsongsinköp för vår multistore-plattform. Det innebär att vi kommit igång ordentligt operativt och samlat på oss många nya insikter inför den fortsatta utvecklingen, där vi ser stor potential framåt”, säger Daniel Mühlbach, VD. ”Det andra kvartalet har varit utmanande i form av fortsatta pandemieffekter på både marknaden och till viss del vårt eget optimeringsarbete, men vi har samtidigt lagt grunden för vår datadrivna approach och prioriterar på lång sikt, vilket reflekteras i våra nya finansiella mål.

Footway Groups multistore-plattform hade vid andra kvartalets utgång 8 nischade butiker på 24 marknader i Europa. Den senast lanserade butiken är Belapadel.com som erbjuder ett nischat utbud av produkter framtagna av padellegendaren Fernando ”Bela” Belasteguín i samarbete med Wilson. Under kvartalet har också ett unikt skyltfönster med varumärkesbyggande innehåll lanserats för Caliroots i linje med Footway Groups plattformsstrategi. I kvartalet har nya fraktalternativ lanserats på plattformen vilket bidrar till kundnöjdhet. Kundbetyget (Google Kundrecensioner) har ökat till 4,9 baserat på 122 946 recensioner. I syfte att ta tillvara framtida tillväxt fortsätter lagerutbyggnaden i Eskilstuna enligt plan.

Nettoomsättningen för andra kvartalet (Q2) uppgick till 387,7 (294,4) msek,  en tillväxt på 31,7%. Tillväxten drivs främst av produktkategorier från de nya butikerna som lanserades på Footway Groups plattform i november 2020 samt fortsatt expansion på marknader utanför Norden. Skor har generellt uppvisat låg tillväxt på grund av svag efterfrågan i marknaden kopplat till Covid-19.

I kvartalet antog styrelsen nya mål avseende tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. Målen har antagits på medellång sikt och ska ses i relation till att nuvarande marknad fortsatt är utmanande med mycket låg efterfrågan inom vissa produktkategorier, men där upp till hälften av marknaden inom sällanköpsvaror förväntas ske via e-handel år 2030. Footway Group är genom sin multistore-plattform med många nischade onlinebutiker, inklusive Sportamore, Solestory och Caliroots, väl positionerade att kapitalisera på trenden med den ökade e-handeln.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors

 

Annons