- Publicerad
- Uppdaterad
Gränsen mellan finans och teknik har suddats ut till oigenkännlighet. Teknikbolagen ansöker om licenser för finansiell verksamhet och finansbolag kallar sig numera för techbolag. Det är nu som det verkliga skiftet äger rum, hävdar PWC i en färsk rapport.
Miriam Istner-Byman
I centrum för finans- och teknikbranschens konvergens står begreppet fintech. För det är just affärspotentialen med ”financial technology” som är den gemensamma nämnaren. Båda branscherna använder fintech för att öka produktiviteten, sänka kostnaderna och förbättra kundupplevelsen. Dessutom skapas digitala lösningar som ger helt nya kommersiella möjligheter. Frågan är inte länge om fintech kommer transformera finanssektorn utan vilka finansbolag som kommer att tillämpa det bäst.
Det är en av slutsatserna i 2019 års upplaga av rapporten Globala Fintech Survey från den globala revision- och rådgivningsbyrån PWC. I underlaget tillfrågades över 500 bolagsledare inom finans och teknologi om vad fintech innebär för deras verksamhet. Rapporten visar att det är nu som det verkliga skiftet äger rum då gränserna mellan branscherna suddas ut.
– Rapporten pekar på att aktörer inom teknik, media och telekom inte bara sneglar på sina konkurrenter och funderar på hur de kan dra nytta av den nya tekniken utan att de faktiskt på allvar ger sig in på de traditionella bolagens marknad med nya lönsamma erbjudanden, säger Johan Jerresand, partner på PWC.
I grund och botten handlar det om att hantera, tolka och använda all den data man har om kunderna på ett smart sätt.
– Finansbolagen behöver se över hur de nyttjar data och teknik för att ge kunderna bättre upplevelser i form av smartare och enklare digitala lösningar. För att ligga i framkant behöver de bryta traditionella mönster, ta in perspektiv från andra branscher och etablera nya förmågor, säger Johan Jerresand.
Han tror att vi framöver kommer att se än mer samarbete och förvärv mellan traditionella finansbolag och teknikbolag.
– Vi ser att de etablerade aktörerna involverar och integrerar uppstickarna allt mer. Branscherna har mycket att lära av varandra. Till exempel behöver finansbolagen få in mer kompetens när det gäller hur man ska använda sig av den nya tekniken på bästa sätt. Samtidigt behöver teknikbolagen få en större förståelse för hur lagar och regler ska tillämpas och hur risker kan förebyggas. Därför ser vi också att aktörerna börjar rekrytera från varandra och inte enbart från sina traditionella konkurrenter.
En stor utmaning som alla aktörer har är att hantera datasäkerhet.
– Vi går mot en värld där tekniska lösningar och data också för finanssektorn kommer att ligga i molnet. Aktörernas förmåga att hantera cyber security är grundläggande för deras förtroende i marknaden och finanssektorn är just en förtroendebransch, säger Johan Jerresand.